• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • shakynose
    älskarlivet skrev 2009-05-26 22:01:36 följande:
    Ja du har verkligen svårt att sätta dig in i vår situation.. Att säga att man ska göra som dig och skärpa sig, det är inte så enkelt som det verkar..Jag är verkligen skiträdd och får ont i magen och svettningar etc så fort jag ser blod eller ska ta sprutor..
    Fast är det verkligen okej att avstå från att göra något som inte är farligt, som kan rädda livet på någon annan, för att man är rädd?
    Jag förstår att den rädslan är verklig även om faran inte är det, men är det värt att fortsätta gå omkring med den rädslan?

Jag vet mycket väl att jag aldrig kan veta exakt hur det känns att vara livrädd för något som är ofarligt, men jag vet hur det känns att vara livrädd för något och jag vet hur det känns att bita ihop och göra det ändå. Men jag tycker att det är omoraliskt att inte lämna blod om man kan tänka sig att ta emot blod, och inte har medicinska skäl för att låta bli.

Men som sagt, jag vill inte neka någon en blodtransfusion och det är helt upp till var och en om man vill lämna blod eller ej.
  • didis

Alldeles oavsett blodgivning är fobier för det mesta lättbotade, oftast på några timmar.

Nu menar jag inte att du skall ge blod men sprutor kommer man inte ifrån här i livet och det vore väl praktiskt om du inte fick panik inför varje vaccination/bedövning etc?

älskarlivet skrev 2009-05-26 22:01:36 följande:
    Ja du har verkligen svårt att sätta dig in i vår situation.. Att säga att man ska göra som dig och skärpa sig, det är inte så enkelt som det verkar..Jag är verkligen skiträdd och får ont i magen och svettningar etc så fort jag ser blod eller ska ta sprutor..
  • älskarlivet

Jag var med om en hemsk olycka i höstas och var tvungen att ta en massa sprutor, men då hade jag min m2b med mig och han höll mig i handen hela dagen..

Klart jag tar sprutor om jag måste, men det är inte så att jag går och gör det frivilligt..

didis skrev 2009-05-26 22:15:06 följande:
    Alldeles oavsett blodgivning är fobier för det mesta lättbotade, oftast på några timmar.Nu menar jag inte att du skall ge blod men sprutor kommer man inte ifrån här i livet och det vore väl praktiskt om du inte fick panik inför varje vaccination/bedövning etc?
  • älskarlivet

Ja, jag tycker det är ok att avstå p.g.a. rädsla..
    Jag vill inte donera mina organ efter döden heller t.ex, men hade någon närstående behövt något organ som jag kunnat donera när jag var vid liv så hade jag kunnat tänka mig det..

För mig är det inte bara att bita ihop, jag har varit livrädd sen jag var liten, slog mig knappt då och gjorde jag det så låg jag till sängs resten av den dagen p.g.a. illamående..

shakynose skrev 2009-05-26 22:13:31 följande:
    Fast är det verkligen okej att avstå från att göra något som inte är farligt, som kan rädda livet på någon annan, för att man är rädd?Jag förstår att den rädslan är verklig även om faran inte är det, men är det värt att fortsätta gå omkring med den rädslan?Jag vet mycket väl att jag aldrig kan veta exakt hur det känns att vara livrädd för något som är ofarligt, men jag vet hur det känns att vara livrädd för något och jag vet hur det känns att bita ihop och göra det ändå. Men jag tycker att det är omoraliskt att inte lämna blod om man kan tänka sig att ta emot blod, och inte har medicinska skäl för att låta bli.Men som sagt, jag vill inte neka någon en blodtransfusion och det är helt upp till var och en om man vill lämna blod eller ej.
  • shakynose
    älskarlivet skrev 2009-05-26 22:19:40 följande:
    Ja, jag tycker det är ok att avstå p.g.a. rädsla..
    Jamendåså! Varför undrade du då?
  • älskarlivet

Jag bara undrar vad andra tycker och blir lite ledsen när folk är så trångsynta och bara tycker det är att bita ihop..

Nu lämnar jag diskussionen, jag hade gärna lämnat blod om jag kunnat, men nu kan jag inte..

shakynose skrev 2009-05-26 22:21:13 följande:
    Jamendåså! Varför undrade du då?
  • MissAlice

Jag har aldrig varit blodgivare, men har haft en riktig jobbig vår och tack vare blodgivare så räddades mitt liv i mars månad! så tack alla blodgivare, och jag lovar mig själv vareje dag att jag ska sätta mig i den där stolen och lämmna blod så fort jag har fått upp mitt hb! Kram

• shakynose
    älskarlivet skrev 2009-05-26 22:22:16 följande:
    Jag bara undrar vad andra tycker och blir lite ledsen när folk är så trångsynta och bara tycker det är att bita ihop..Nu lämnar jag diskussionen, jag hade gärna lämnat blod om jag kunnat, men nu kan jag inte..
    Du frågade, jag svarade. Att du blir ledsen av att vi tycker olika är synd.
  • Fenixx

jag har läänge tänkt att göra det. men när jag sist hade fått tid för att åka och lämna blod, dagen före plusade jag att jag var gravid med 2a barnet så då fick jag avboka.

men nu är det ju dags att ta tag i det igen....

• Fly by night

?Vi har en autonom rätt till vårt eget blod. Vi kan aldrig kränka någon genom att inte ge av vårt blod, inte heller kan någon ha ett legitimt krav på vårt blod, inte ens om det kan rädda dennes liv.?

Ett citat från del 9 av populärversionen av Eva-Lotta Granténs avhandling ?Att ge med hjärtat? som handlar om etiska motiv till att ge blod. Här är länken:

www.geblod.nu/general.aspx

Som gammal blodgivare funderar jag ofta på varför jag e g e n t l i g e n går och ger blod så fort kallelsen kommer och min kalender tillåter. Är jag så altruistisk som jag vill tro?

Svar på tråden Gå och lämna blod!