älskarlivet skrev 2009-05-26 22:01:36 följande:
Ja du har verkligen svårt att sätta dig in i vår situation.. Att säga att man ska göra som dig och skärpa sig, det är inte så enkelt som det verkar..Jag är verkligen skiträdd och får ont i magen och svettningar etc så fort jag ser blod eller ska ta sprutor..
Fast är det verkligen okej att avstå från att göra något som inte är farligt, som kan rädda livet på någon annan, för att man är rädd?
Jag förstår att den rädslan är verklig även om faran inte är det, men är det värt att fortsätta gå omkring med den rädslan?
Jag vet mycket väl att jag aldrig kan veta exakt hur det känns att vara livrädd för något som är ofarligt, men jag vet hur det känns att vara livrädd för något och jag vet hur det känns att bita ihop och göra det ändå. Men jag tycker att det är omoraliskt att inte lämna blod om man kan tänka sig att ta emot blod, och inte har medicinska skäl för att låta bli.
Men som sagt, jag vill inte neka någon en blodtransfusion och det är helt upp till var och en om man vill lämna blod eller ej.