• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • MV85
    maj2010 skrev 2009-05-26 21:05:45 följande:
    Kan bara instämma i kören, iväg med er och lämna blod om ni kan! Min bror hade inte levt idag om det inte fanns blodgivare, det räcker som motivation för mig! '
    Jag hade inte funnits, o ingen av mina syskon heller... eller mamma om det inte var för blodgivarna..
    Så till er som lämnar blod - TACK!
  • Hammerman

MV85 skrev 2009-05-26 21:09:06 följande:

Jag hade inte funnits, o ingen av mina syskon heller... eller mamma om det inte var för blodgivarna..Så till er som lämnar blod - TACK!
    Inte min syster heller. Farsan fick ge henne för att hon överhuvudtaget skulle överleva. Hon föddes tre månader för tidigt.

Min far lär ha haft ett tämligen legendariskt samtal med några mentalpati... ursäkta, Jehovas Vittnen, angående detta.
  • passionsblomman

Ja tänk!
    I Östersund fanns det FYRA regementen när jag gick i gymnasiet.

Det har nog präglat ens intryck av det motsatta könet en aning...
    Hammerman skrev 2009-05-26 21:01:14 följande:
    passionsblomman skrev 2009-05-26 20:41:28 följande:
    Förmodligen även i regementsstäder också, i alla fall kring de regementen som finns kvar. Farsan har berättat att när han gjorde lumpen på I20 på 70-talet så beviljades man alltid permission om man skulle lämna blod... de skickade tydligen BUSSAR för att hämta upp alla bassar som ville komma bort från luckan ett tag.
  • MV85
    Hammerman skrev 2009-05-26 21:13:16 följande:
    MV85 skrev 2009-05-26 21:09:06 följande:
    Inte min syster heller. Farsan fick ge henne för att hon överhuvudtaget skulle överleva. Hon föddes tre månader för tidigt.Min far lär ha haft ett tämligen legendariskt samtal med några mentalpati... ursäkta, Jehovas Vittnen, angående detta.
    hahaha det hade min mor oxå när brorsan var liten... Efter det kom de aldrig tillbaka till oss.
  • Hammerman

Finns ingen ände på det våld jag skulle utöva om en lismande slipsnisse med vattenkammad sidbena började försvara JV's position visavi blodtransfusioner...

Tror iofs att de har mildrat sin ståndpunkt i sådana frågor. Logiskt. Ingenting är omöjligt för en organisation som har makten att revidera tidpunkten för jordens undergång med jämna mellanrum.

• UBW

Klart man ska lämna blod om man kan! Har själv varit blodgivare i åtta år. Det går snabbt, är bara tre gånger per år och så får man lite fika och en fin present om man vill.
    Är 0+ och det är en bra grupp som blodgivare, kan ge till alla + men kan bara få från 0- och 0+...
    Själv har inte jag eller någon av mina kära behövt blodtransfusioner någon gång men man vet ju aldrig.
    Om man kan tänka sig att få blodtransfusion, tycker jag också att man ska ge (om det nu inte föreligger något medicinskt hinder eller att det helt enkelt inte går pga sköra kärl etc.)
    Så bra jobbat alla blodgivare!

• älskarlivet

Är medicinskt hinder att man blir svimfärdig och illamående av att se blod? Jag kan ändå tänka mig få blodtransfusion även om jag inte kan ge..

UBW skrev 2009-05-26 21:45:30 följande:
    Klart man ska lämna blod om man kan! Har själv varit blodgivare i åtta år. Det går snabbt, är bara tre gånger per år och så får man lite fika och en fin present om man vill.Är 0+ och det är en bra grupp som blodgivare, kan ge till alla + men kan bara få från 0- och 0+...Själv har inte jag eller någon av mina kära behövt blodtransfusioner någon gång men man vet ju aldrig.Om man kan tänka sig att få blodtransfusion, tycker jag också att man ska ge (om det nu inte föreligger något medicinskt hinder eller att det helt enkelt inte går pga sköra kärl etc.)Så bra jobbat alla blodgivare!
  • Pizan

Jag har lämnat blod tidigare trots lågt blodtryck och det var aldrig några problem.

Nu får jag inte lämna blod längre pga medicin som jag måste ta resten av livet, vilket jag tycker är synd. Jag skulle gärna lämna blod igen.

• shakynose
    älskarlivet skrev 2009-05-26 21:47:59 följande:
    Är medicinskt hinder att man blir svimfärdig och illamående av att se blod? Jag kan ändå tänka mig få blodtransfusion även om jag inte kan ge..
    Nej det tycker inte jag! Jag är inte nålrädd och blir bara yr och illamående ibland av att se blod eller läskiga sår, så jag har svårt att sätta mig in i er situation fullständigt. Men min personliga åsikt är att ni borde göra som jag och skärpa er!
    Dock vill jag inte neka någon en blodtransfusion bara för att denne haft svårt att lämna blod, bara så det är klart.
  • älskarlivet

Ja du har verkligen svårt att sätta dig in i vår situation.. Att säga att man ska göra som dig och skärpa sig, det är inte så enkelt som det verkar..

Jag är verkligen skiträdd och får ont i magen och svettningar etc så fort jag ser blod eller ska ta sprutor..

shakynose skrev 2009-05-26 21:58:42 följande:
    Nej det tycker inte jag! Jag är inte nålrädd och blir bara yr och illamående ibland av att se blod eller läskiga sår, så jag har svårt att sätta mig in i er situation fullständigt. Men min personliga åsikt är att ni borde göra som jag och skärpa er! Dock vill jag inte neka någon en blodtransfusion bara för att denne haft svårt att lämna blod, bara så det är klart.
Svar på tråden Gå och lämna blod!