• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • shakynose

Jag har väldigt lågt blodtryck och det är lite obehagligt efteråt faktiskt. Men man dör ju inte, och precis som det redan sagts så vet man inte när man själv kan komma att behöva det. Jag har en vanlig blodgrupp, 0+, men det är ändå värt att lämna!

MissDoe skrev 2009-05-26 19:56:10 följande:
    Är det nån som vet om man får lämna blod om man har lågt blodtryck?? Har inte farligt lågt, men har svimmat en par gånger..
  • Julia78

jag är blodgivare, har dåligt HB- värde så jag ligger på gränsen för att få lämmna. Hade för lågt en gång, då var jag tvungen att vänta i 8 månader innan jag fick lämmna igen men nu har det funkat de sista gånerna!

• Hammerman

Har varit blodgivare i... fem år? Huvva så gammal man börjar bli.

Deltog i Blodomloppet i Umeå förra veckan.

• älskarlivet

hjälper inte om man dessutom nästan svimmar om man ser blod..

solhatten skrev 2009-05-26 20:01:51 följande:
    NI som är spruträdda: Tänk på att det finns emlakräm som bedövar. Då känner man ingenting =)
  • passionsblomman

En sak: FÖRUTOM de spruträdda, så borde det väl kunna gå rätt lätt att hitta blodgivare i alla studentstäderna? Jag menar, de har ju mkt högre andel människor än de annars skulle ha som borde vara rätt friska.

Man fick ju en macka och sådär också, och det kan väl en student alltid behöva? Jag var iaf skitfattig då jag pluggade.

Uppsala, Umeå Göteborg och Stockholm borde alltså ha folk så det räckr och Linköping, und och Östersund också...

• Aleta

I Linköping brukade de komma med blodbussen till högskolan med jämna mellanrum.

• FuzzyGirl

Jag har lämnat blod idag. Trevlig personal, fin present, gott fika och gjorde inte det minsta ont!

• Hammerman

passionsblomman skrev 2009-05-26 20:41:28 följande:

En sak: FÖRUTOM de spruträdda, så borde det väl kunna gå rätt lätt att hitta blodgivare i alla studentstäderna? Jag menar, de har ju mkt högre andel människor än de annars skulle ha som borde vara rätt friska.Man fick ju en macka och sådär också, och det kan väl en student alltid behöva? Jag var iaf skitfattig då jag pluggade.Uppsala, Umeå Göteborg och Stockholm borde alltså ha folk så det räckr och Linköping, und och Östersund också...
    Förmodligen även i regementsstäder också, i alla fall kring de regementen som finns kvar.

Farsan har berättat att när han gjorde lumpen på I20 på 70-talet så beviljades man alltid permission om man skulle lämna blod... de skickade tydligen BUSSAR för att hämta upp alla bassar som ville komma bort från luckan ett tag.
  • maj2010

Kan bara instämma i kören, iväg med er och lämna blod om ni kan! Min bror hade inte levt idag om det inte fanns blodgivare, det räcker som motivation för mig! '

Men sist var mitt HB för lågt, så sköterskan bad mig äta mycket jordgubbar och kött i sommar och komma tillbaka i september... Jag som varit så duktig med järntabletter och allt :(

• Hammerman

Själv brukar jag ligga kring 155 i HB... bryr mig inte ett piss om järntabletterna jag får ut.

Svar på tråden Gå och lämna blod!