• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • shakynose
    lillalyckan skrev 2009-05-27 11:47:22 följande:
      Nu blev jag inspirerad så nu är jag anmäld!
    Bra!

Toppen av er andra också! Särskilt ni som trotsar era rädslor för nålar och blod, det kommer både ni och andra att vinna på i längden.
  • nano86

Har skrivit in mig också, får se om jag blir kontaktad. Är lite rädd att jag väger för lite bara, ligger och pendlar runt 50 hela tiden.

Min mamma har gett blod i flera år men slutade när hon blev sjuk, ska nog fråga om hon inte ska börja igen

• nni

Jag har nog inte blivit kallad. Blir man det?
    Jag vill, är någorlunda spruträdd men det e värt ett försök.

• Imma

Kontakta din närmaste blodcentral och hör med dem vad du behöver göra för att kunna bli blodgivare.

www.geblod.nu

Härligt med så många nya blodgivare!!

nni skrev 2009-05-27 12:11:50 följande:
    Jag har nog inte blivit kallad. Blir man det?Jag vill, är någorlunda spruträdd men det e värt ett försök.
  • nni
    Imma skrev 2009-05-27 12:13:33 följande:
    Kontakta din närmaste blodcentral och hör med dem vad du behöver göra för att kunna bli blodgivare.www.geblod.nuHärligt med så många nya blodgivare!!
    Okej. Tack.
  • Aleta

Jag har för mig att de olika Landstingen hjälps åt och skickar blod emellan om de kan. Tyvärr så är det ofta blodbrist överallt i Sverige känns det som...

Angående donation så tycker jag att man inte skulle behöva fråga om den avlidne ville donera. Alla skulle automatiskt vara donatorer om de inte specifikt hade anmält sig till ett register för: "Jag vägrar donera några organ!"
    Nu är det många som säkert skulle kunna tänka sig men inte bryr sig eller ens funderar på det eller som tror att de aldrig ska dö.
    Vore inte det praktiskt?
    Alla vill ju ha organ om de behöver för att överleva.

• shakynose
    Aleta skrev 2009-05-28 00:20:51 följande:
    Angående donation så tycker jag att man inte skulle behöva fråga om den avlidne ville donera. Alla skulle automatiskt vara donatorer om de inte specifikt hade anmält sig till ett register för: "Jag vägrar donera några organ!"Nu är det många som säkert skulle kunna tänka sig men inte bryr sig eller ens funderar på det eller som tror att de aldrig ska dö.Vore inte det praktiskt?Alla vill ju ha organ om de behöver för att överleva.
    Håller med! Så länge man lever är kroppen min, men efter det tycker jag att det är helt naturligt att den ska bli till nytta för något annat: typ kompost eller forskningsmaterial.
  • Fenixx

nu har både jag och sambon fått hem papper för att ringa och boka tid för test osv.

Svar på tråden Gå och lämna blod!