• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • passionsblomman

Då LJÖG farbrorn på Rapport då!

Det kan aldrig ha hänt på nyheterna förr...

Fast det var ju väldigt bra att de aldrig gjorde det.

Det KAN ju hända att de hade ett litet tyst"hotar att" framför "ställa in".

Men det var jäkligt tomt på hyllorna, för det var inte en enda påse på lagersidan. Tomt!

Hursomhelst: det är ju iav arje fall uppenbart brist på blod över landet, så jag hejjar på iallafall: GE BLOD om du kan och vågar! Det behövs!

F A M E skrev 2009-05-31 08:41:06 följande:

NÄ för de gjorde dem inte alls, de ställdes in ca 4 st dvs stora som man behöver mycket blod till. Övriga operationer köra man vidare med. Jag vet jag jobbar med operation på akis.Däremot så fick dem blod från övriga sjukhus runt omkring oss.
  • F A M E

Han ljög om att dom har ställt in ALLA operationer. Däremot så riskerar man att ställa in ALLA operationer i fall något stort händer där blod behövs. Sådant fall är ex stora trafikolyckor, där personer redan har förlorat massa blod.

Men långt alla operationer behöver blod, dem jag har varit med på har inte behövt under själva operationen.

Vi har haft ett högt tryckt hos oss, dock inte lika högt som de kan vara men långt ifrån lite. Var med om förra gången de var blodbrist och då stog allt stilla i stort sätt. Och vi hade nästan ingenting att göra.

• Panzerfaust
    Lakritsbåten skrev 2009-05-31 07:58:30 följande:
    Jag är också starkt emot handel med "kroppstillhörigheter". Här, just nu skulle det säkert funka fint men vad händer påa andra platser på jorden och vad vet vi om framtiden?
    Du kan ju sälja ditt hår till perukmakare mot ersättning om du vill, vad är skillnaden mot blod? Pengar i ersättning för blodgivning skulle lösa alla problem med brist fort som fan.
  • Lovecats
    Lakritsbåten skrev 2009-05-31 07:58:30 följande:
    kom på en idé - kanske skulle landstinget kunna ersätta blodgivare (som lämnar blod så ofta man får under året) med ev patientavgifter under samma tid. I praktiken skulle det få ett värde på ca 1000-lappen för den som behöver gå till doktorn ofta medan för den normalfriske skulle innebära max 500 kr värde.Jag är också starkt emot handel med "kroppstillhörigheter". Här, just nu skulle det säkert funka fint men vad händer påa andra platser på jorden och vad vet vi om framtiden?
    Man får nytt blod. Man får inte en ny njure. Du kan spara alla dina tillgångar på hög inför en oviss framtid eller se till att ha nytta av dem nu.

Blir jag överkörd av bussen och dör vill jag hellre att mitt blod och de av mina kroppsdelar som någon annan behöver för att överleva får dem, än att jag grävs ner i marken och de får ruttna. Det är ju en pusselbit i hela organ/blodhandeln.

F.ö. blir jag gärna kremerad. Då kan det bli fjärrvärme av mig också
  • Miss Biii

man kan lämna blod enbart till sig själv oxå!

• Aleta

Kan man?
    Ska det sparas någonstans?
    Blir det inte för gammalt?
    Passar ju väldigt bra in i dagens samhälle där man bara bryr sig om sig själv tyvärr.
    Miss Biii skrev 2009-05-31 14:49:49 följande:

man kan lämna blod enbart till sig själv oxå!
  • Lakritsbåten

Panzerfaust - jag gillar inte tendensen att man ska få betalt för organ etc. Precis som med människohandel till sexindustrin riskerar mindre bemedlade människor att utnyttjas för andras syften. Visst det gäller inte blod för det pånyttskapas men jag tycker inte att man ska göra det för ekonomisk vinning utan för skälig ersättning för det "lidande" och den tid etc man lägger på att göra nytta. Jag önskar alla gjorde det av altruistiska skäl men uppenbart tänker inte tillräckligt många så för då skulle inte brist på blod vara ett faktum. Därför anser jag det är fullt rimligt att man får en kompensation för de kostnader/omak man har som ev kan hindra någon från att DONERA blod. Precis som man får en summa + fika idag fast ett system som ev kan locka någon mer att göra det.

Lovecats - se delvis ovan men självklart är det enbart positivt att DONERA organ (död eller i det fall det går levande). Men det är stor skillnad mellan DONATION och HANDEL. Desto fler som donerar desto mindre blir dessutom "en potentiell marknad" för organ.

På tal om att man kan spara till sig själv - varför inte dela med sig? (Jag förstår om man planerar inför en stor operation som kan kräva tillskott) Blod har väl dessutom en viss hållbarhet... och hantering/lagring kostar så det känns sjukt om det kastas blod pga av "egoism a la 2000-tal"

• shakynose
    Panzerfaust skrev 2009-05-31 11:48:03 följande:
    Du kan ju sälja ditt hår till perukmakare mot ersättning om du vill, vad är skillnaden mot blod? Pengar i ersättning för blodgivning skulle lösa alla problem med brist fort som fan.
    Viss skillnad eftersom håret används till kommersiella ändamål. Jag skulle inte vilja ge bort mitt blod gratis om t.ex. landstinget tog betalt per liter efter en operation.

Om folk skärper sig, får tummen ur och lämnar blod trots egoism eller fobier så skulle det lösa problemet fortare och billigare än ditt förslag.
  • Miss Biii
    Aleta skrev 2009-05-31 19:23:50 följande:
    Kan man?Ska det sparas någonstans?Blir det inte för gammalt?Passar ju väldigt bra in i dagens samhälle där man bara bryr sig om sig själv tyvärr.
    Det sparas på det sjukhus där du bor... Vet inte xakt hur det går till men blod är ju en färskvara så det "blir ju dåligt" efter ett tag, vet ej hur länge.

Men ett bra alternativ för dem som inte kan bli blodgivare av olika anledningar.
  • F A M E

Tror att blod bara håller i ca 1 1/2 månader, absolut färskvara.

Jag skulle vilja bli blodgivare och har den blod typen dem är oftast ute efter. Dock så väger jag alldeles för lite för att få.

Sen tycker jag att man få faktiskt väldigt många fina gåvor när man lämnar blod. Sambon min gör de & han får massa bra grejor, samt en ordentlig kontroll på sitt kropp.

Svar på tråden Gå och lämna blod!