• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Bobou

Jag skulle vilja bli blodgivare, men när jag försökte på Akademiska i Uppsala så fick jag inte pga mina allergier! (För att jag en gång fått en kraftig allergisk reaktion på jordnötter.) Det var däremot aldrig ett problem på blodgivarcentralen i Umeå. Varför? Har funderat flera gånger på att gå tillbaka, borde jag det?

• WinterorSummer

Nu har jag äntligen fått lämna blod för första gången! Har velat i över 3 år men har antingen varit gravid eller ammande :( Men nu så är det gjort och vilken grej det är!

De var så trevliga och servade med det ena och det andra och tackade så mycket för att man var med och räddade liv! Det var en trevlig känsla i magen trots yrsel och illamående efteråt (den försvinner ju). Själv har jag ju den vanliga blodgruppen B rh -, så många som 2 % har den ;)

Hoppas många många börjar ge blod för det är verkligen dåligt med blod i hela Sverige just nu! Ni räddar faktiskt liv så applådera er själva!

• Lovecats
    Lakritsbåten skrev 2009-05-31 21:04:40 följande:
    Lovecats - se delvis ovan men självklart är det enbart positivt att DONERA organ (död eller i det fall det går levande). Men det är stor skillnad mellan DONATION och HANDEL. Desto fler som donerar desto mindre blir dessutom "en potentiell marknad" för organ. På tal om att man kan spara till sig själv - varför inte dela med sig? (Jag förstår om man planerar inför en stor operation som kan kräva tillskott) Blod har väl dessutom en viss hållbarhet... och hantering/lagring kostar så det känns sjukt om det kastas blod pga av "egoism a la 2000-tal"
    Precis!
  • Malin och Joel

Jag vill lämna blod men är rädd. Dels så har jag jätteont av att bli stucken (det gör verkligen ONT, hela tiden som nålen är inne). Sen har jag bra blodvärde och hyfsat blodtryck om än lite lågt, men jag är så yrslig och trött av mig i vanliga fall så jag är rädd att jag skulle må jättedåligt efteråt.
    Önskar verkligen jag kunde samla mod och komma iväg ngn gång. Jag som är sjuksköterska och allt

• Miss Biii

Jag är ledsen men jag förstår inte hur man kan vara rädd för att ta blodprov??? Spruta kan jag tycka är ngt obehagligt, vissa vaccin som man vet känns lite extra, men blodprov... ska ju bara in under huden, sprutan ska ju in i muskeln men inget av det är väl nått som en vuxen människa ska fasa över?? Bara att gå iväg, det är för en bra sak

(OjOjOj nu kommer ni bli galna på mig )

• shakynose

Malin och Joel skrev 2009-06-03 22:33:12 följande:

Jag vill lämna blod men är rädd. Dels så har jag jätteont av att bli stucken (det gör verkligen ONT, hela tiden som nålen är inne). Sen har jag bra blodvärde och hyfsat blodtryck om än lite lågt, men jag är så yrslig och trött av mig i vanliga fall så jag är rädd att jag skulle må jättedåligt efteråt.Önskar verkligen jag kunde samla mod och komma iväg ngn gång. Jag som är sjuksköterska och allt
    Du klarar det fint ska du se! Jag har mkt lågt blodtryck och ja, visst blir man yrslig. Men det går fort över och är absolut inget att vara rädd för. Smärtan får du bara uthärda!
  • JustMeAndMyLove

Får man inte om an väger för lite? Går de efter BMI då? *suck*
    Verkar som om jag npog kan släppa att ge blod ...

F A M E skrev 2009-06-01 10:35:43 följande:

Tror att blod bara håller i ca 1 1/2 månader, absolut färskvara.Jag skulle vilja bli blodgivare och har den blod typen dem är oftast ute efter. Dock så väger jag alldeles för lite för att få.Sen tycker jag att man få faktiskt väldigt många fina gåvor när man lämnar blod. Sambon min gör de & han får massa bra grejor, samt en ordentlig kontroll på sitt kropp.
  • F A M E

Varför får jag som väger under 50 kilo inte ge blod?

Regeln finns för din egen hälsas skull. Man får tappas på högst 13 procent av blodet i kroppen. Varje blodtappning är standardiserad till 4,5 dl.
    Tappningen sker till ett slutet och sterilt system med flera plastpåsar. I den påse dit blodet tappas finns ett antikoaguleringsmedel som hindrar blodet från att stelna. Tillverkaren av påssetet har anpassat mängden antikoaguleringsmedel för tappning av 4,5 dl blod. Därför får du inte ge mindre blod.

hittade på geblod.se

• MV85

Miss Biii skrev 2009-06-04 08:50:32 följande:

Jag är ledsen men jag förstår inte hur man kan vara rädd för att ta blodprov??? Spruta kan jag tycka är ngt obehagligt, vissa vaccin som man vet känns lite extra, men blodprov... ska ju bara in under huden, sprutan ska ju in i muskeln men inget av det är väl nått som en vuxen människa ska fasa över?? Bara att gå iväg, det är för en bra sak (OjOjOj nu kommer ni bli galna på mig )
    Vi spänner fast dig i en stol och sticker dig med nålar i 2-3 timmar, men självklart ser vi till att bomma blodådrorna så det gör extra ont när vi måste gräva runt inne i armen, så får vi se vad du säger sen...
    O just det... Du ska vara 5 år gammal och på väg in för operation för första gången i ditt liv o redan livrädd innan vi börjar...
  • Miss Biii

Nu tänker inte jag blotta mina tramastiska upplevelser från barndomen men EN operation och det andra du beskrev är rena barnleken jämfört med vad jag gick igenom under nga år... men jag blev härdad av det... när man är vuxen så tänker man inte tillbaka på blodprovstagningar som ngt hemskt... inte jag iaf

MV85 skrev 2009-06-04 10:13:45 följande:
    Vi spänner fast dig i en stol och sticker dig med nålar i 2-3 timmar, men självklart ser vi till att bomma blodådrorna så det gör extra ont när vi måste gräva runt inne i armen, så får vi se vad du säger sen...O just det... Du ska vara 5 år gammal och på väg in för operation för första gången i ditt liv o redan livrädd innan vi börjar...
Svar på tråden Gå och lämna blod!