• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Fly by night

Om det är någon som undrar varför Sverige i början av 2000-talet (?) slutade att ge blodgivarna kontant ersättning så beror det på att vi då anpassade oss till internationella regler gällande bla säker blodgivning.

"Safe blood donors are the cornerstone of a safe and adequate supply of blood and blood products. The safest blood donors are voluntary, non-remunerated blood donors from low-risk populations. Despite this, family/replacement and paid donors, which are associated with a significantly higher prevalence of transfusion-transmissible infections (TTIs) including HIV, hepatitis B, hepatitis C, syphilis and Chagas disease, still provide more than 50% of the blood collected in developing countries. WHO advocates and recommends to its Member States to develop national blood transfusion services based on voluntary non-remunerated regular blood donation in accordance with World Health Assembly resolution 28.72, which was adopted in 1975."

I bifogade länkar kan den som vill veta mer om WHO:s syn på säker blodgivning och säker blodtransfusion läsa mer.

www.who.int/bloodsafety/voluntary_donation/en/

www.who.int/mediacentre/factsheets/fs279/en/index.html

www.who.int/bloodsafety/en/index.html

• Hammerman

Jag var och tömde mig idag. Tog för ovanlighetens skull en t-shirt denna gång, eftersom jag alltid tycks vara i behov av sådana.

Dessutom fick jag en ros och en chokladbit eftersom det är blodgivardagen på söndag.

• Aleta

Det var du väl värd!

Hammerman skrev 2009-06-12 12:09:53 följande:
    Dessutom fick jag en ros och en chokladbit eftersom det är blodgivardagen på söndag.
  • Hammerman

Aleta skrev 2009-06-12 12:18:06 följande:

Det var du väl värd!
    Tycker det är riktigt schysst faktiskt. Dessutom får man en bulle, hur mycket vatten/juice/saft man vill, en frukt och en smörgås när man ger blod!

Pratade med sköterskorna och de sa att de fått 200 nyregistreringar till följd av Blodomloppet, hoppas verkligen det blir aktiva blodgivare av dem!
  • lecaroline

Men Passions blomma får du lämna blod??

(Har inte läst allt här)

• passionsblomman

Nä, TYVÄRR! Jag har varit blodgivare i två olika omgångar, men de har givit upp om mig för jag har så uselt tunna kärl att de bara brister och de hinner inte få ut det de behöver snabbt nog. Det bara stoppar ibland eller rinner för sakta.
    Jag är skitstörd av det, då jag både har bra värden och inte är ett dugg rädd heller.
    Ironiskt nog har min syster rena drämkärlen, men är en av dem som svimmar av nålar.

lecaroline skrev 2009-06-12 12:41:47 följande:
    Men Passions blomma får du lämna blod??(Har inte läst allt här)
  • Tvillingdöttrar

Jag önskar att jag kunde. Jag har försökt bli blodgivare, har en ovanlig grupp (A -), ypperliga blodkärl samt gillar verkligen att ta blodprover. Men just nu väger jag under 50 kg så då får jag inte:( Men hoppas att fler som kan ger.

• lecaroline
    passionsblomman skrev 2009-06-12 21:44:17 följande:
    Nä, TYVÄRR! Jag har varit blodgivare i två olika omgångar, men de har givit upp om mig för jag har så uselt tunna kärl att de bara brister och de hinner inte få ut det de behöver snabbt nog. Det bara stoppar ibland eller rinner för sakta.Jag är skitstörd av det, då jag både har bra värden och inte är ett dugg rädd heller.Ironiskt nog har min syster rena drämkärlen, men är en av dem som svimmar av nålar.
    Jag får inte pga av utredningen jag gör...
  • passionsblomman

Ja, det är klart, inte mitt i egna utredningar och behandlingar förstås.

lecaroline skrev 2009-06-16 13:17:39 följande:
    Jag får inte pga av utredningen jag gör...
  • Cantaton

Får jag fråga... jag anmälde mig på geblod.nu och fick ett bekräftelsemail som löd "Tack för din intresseanmälan för att bli blodgivare. Din insats behövs. Välkommen!"

Sedan då? Kallar de mig, eller ska jag gå dit själv på "spontanbesök"?

• Imma

Jag gick bara dit första gången, dvs ett spontanbesök. Jag skulle ringa till din blodtapp och fråga om jag var du. Trist att åka dit i onödan.

Cantaton skrev 2009-06-16 15:20:45 följande:
    Får jag fråga... jag anmälde mig på geblod.nu och fick ett bekräftelsemail som löd "Tack för din intresseanmälan för att bli blodgivare. Din insats behövs. Välkommen!"Sedan då? Kallar de mig, eller ska jag gå dit själv på "spontanbesök"?
  • ElinK

Enda gången jag vägt över 50 kg var när jag var gravid och då fick jag inte heller. Vet du om det är annat som gäller nu?

• Imma

Nej, det är fortfarande 50 kg som gäller och man ska inte lämna när man är gravid heller. För ens egen skull.

ElinK skrev 2009-06-16 15:38:26 följande:
    Enda gången jag vägt över 50 kg var när jag var gravid och då fick jag inte heller. Vet du om det är annat som gäller nu?
  • Fly by night

Om någon undrar varför konjaken togs bort som ersättning för blodgivning och för dig som är intresserad av lite kuriosa kring blodcentralernas tillkomst:

www.msw.org.se/forelasning_klas_levin_2004_09_22_Nr2.htm

Glöm inte att vara med och hjälpa till att fylla blodlagren innan du åker iväg på semester!

• Hammerman

Jag är student, föreläsningarna blir bara roligare om jag är lite på trycket, ge mig min konjak!

Svar på tråden Gå och lämna blod!