• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Panzerfaust

Nej, sjukhusen behöver blod, folk behöver pengar så det är en win-win är det någon i sammanhanget som är girig så är det väl landstinget då som vill ha, ha, ha och ha utan att ge något som ens tillnärmelsevis motsvarar värdet på det de behöver.

• Fly by night

Det var bra länge sedan jag fick guldnålen av Blodcentralen. Dock är jag själv tveksam till att ta emot blod. Ännu mer tveksam till att ta emot blod skulle jag vara om vi blodgivare fick, säg som i exemplet tidigare, 500 kr för det. Varför? Jag tror att fler skulle ljuga om sin hälsostatus när de anmäler sig som blodgivare.

www.geblod.nu/general.aspx

• Panzerfaust

Det är väl upp till blodcentralen att kontrollera att blodet är friskt precis som det är att sålla bort de givare som inte är önskvärda.

• Cantaton

Nu har jag anmält mig som blodgivare. Har tänkt göra det i flera år - alla kvinnor (varför bara kvinnor?) i min släkt gör det och har uppmanat mig att göra det i flera år. Vet inte varför det inte blivit av, men nu har jag i alla fall anmält mig. Bättre sent än aldrig.

• annanilsson78

Kan inte låta bli...
    Har gett blod i MÅNGA år och det är varken besvärligt eller dåligt betalt, jag ser belöningen som en symbolisk summa, hade gett blod även om jag inte fått betalt!

Kan man tänka sig att ta emot blod tycker jag man ska kunna ge blod också.

Hur landstinget prioriterar med sina pengar kan man säkert diskutera hit och dit, bak och fram. Mycket beroende på vart man står med sina värderingar och kanske också sina politiska åsikter.

Men nog ser jag hellre att man prioriterar ALLT annat än att ge blodgivare massor med pengar!
    Det är dessutom bra att få en "hälsokoll" innan varje blodgivning, känns tryggt. Både för att man vet att alla blodgivare kollas, och för mig själv oxå.
    Tack!

• Panzerfaust

I sammanhanget är det knappast massor med pengar, det lär knappast synas i landstingets budget det skulle däremot locka många fler givare, något som behövs.

• annanilsson78

500 kronor, som diskuterats tidigare, är ganska mkt pengar i sammanhanget.
    Det tar ca 30 min att ge blod, då tycker jag 50 kr är mer rimligt:)

• Fly by night

Som du har betänkligheter vem du ger organ till så har jag betänkligheter kring vem jag tar emot blod ifrån . Jag räknar med A-blod och inte B-blod. Då pratar jag inte om blodgrupp .

Panzerfaust skrev 2009-05-30 22:03:03 följande:
    Det är väl upp till blodcentralen att kontrollera att blodet är friskt precis som det är att sålla bort de givare som inte är önskvärda.
  • annanilsson78

Pengar eller en "sak", typ ittala glas, t-shirt eller kaffekoppar osv.

Svar på tråden Gå och lämna blod!