• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • älskarlivet

Jag hade gärna lämnat blod om jag inte avskytt allt vad sprutor och blod heter. Jag fixar inte att sitta där och se blod och sprutor helt enkelt..

• didis

Bra idé!

EGENTLIGEN borde jag lämna blod för jag har B (tror jag), i vilket fall en av de mer ovanliga sorterna men det har liksom aldrig blivit av.

Förut var de inte så pigga på tandläkare som blodgivare pga blodsmittan vi utsetts för men det gäller nog inte längre, med de tester som finns idag.

Applåd till alla blodgivare! *klappar för fullt*

• MV85

Bra initiativ passionsblomman.
    Mig vill de inte ha... Inte nog med att jag är sprutfobisk (totalt.. De tömmer rummet när jag ska lämna ett vanligt blodprov för att andra inte ska bli skrämda) utan jag har så tunna blodkärl att de inte kan sätta en lämningsnål i mina armar.
    De måste ta med barnnål för att kunna ta ett vanligt blodprov för att inte kärlet ska gå sönder o det går inte lämna blod i de mängderna som behövs med dem.

• Aleta

Mer bloooood!

Seriöst, gör det, om ni kan. Plötsligt är det ni själva som ligger där eller någon ni älskar.
    Idag är det någon som någon annan älskar som kanske inte klarar sig.

Jag har en bekant som behövde så mycket blod efter sin förlossning att de tömde sitt förråd. Om det hade kommit in en allvarlig bilolycka samtidigt så hade de fått välja vem som skulle dö och det hade blivit hon eftersom hon behövde så mycket för att överleva. (Inga fler barn för hennes del, kan tilläggas.)

Peppa alla runt omkring er också!

• MissDoe

Är det nån som vet om man får lämna blod om man har lågt blodtryck?? Har inte farligt lågt, men har svimmat en par gånger..

• passionsblomman

Åh jag VET! Sådär värdelösa kärl har jag med!

jag har registrerat mig flera ggr men det har slutat emed att de sagt att det inte är ngn idé att ha mig, för det hinner inte rinna ut fort nog eller hela armarna blir helt söndriga (gu vad man ser UT då!.-o)

Det retar mig något fruktansvärt då jag INTE är ett dugg spruträdd, så det är så DUMT att jag inte kan lämna!

Syrran däremot, hon har ådror som jag vet inte vad, men hon svimmar av sprutor. Så synd att det inte blev tvärtom!

*undrar om jag inte ska gå och försöka igen ändå*

MV85 skrev 2009-05-26 19:52:35 följande:
    Bra initiativ passionsblomman.Mig vill de inte ha... Inte nog med att jag är sprutfobisk (totalt.. De tömmer rummet när jag ska lämna ett vanligt blodprov för att andra inte ska bli skrämda) utan jag har så tunna blodkärl att de inte kan sätta en lämningsnål i mina armar.De måste ta med barnnål för att kunna ta ett vanligt blodprov för att inte kärlet ska gå sönder o det går inte lämna blod i de mängderna som behövs med dem.
  • Cantaton

Så har jag i ena armen (läkarna ger upp om de ens försöker ta ett litet blodprov), men i den andra har jag en jättefin ådra som är ovanligt bra. Nu för tiden visar jag alltid upp den armen för att slippa bli stucken en massa gånger i andra armen i hopp om att de ska sticka rätt

passionsblomman skrev 2009-05-26 19:57:18 följande:
    Åh jag VET! Sådär värdelösa kärl har jag med!jag har registrerat mig flera ggr men det har slutat emed att de sagt att det inte är ngn idé att ha mig, för det hinner inte rinna ut fort nog eller hela armarna blir helt söndriga (gu vad man ser UT då!.-o)Det retar mig något fruktansvärt då jag INTE är ett dugg spruträdd, så det är så DUMT att jag inte kan lämna!Syrran däremot, hon har ådror som jag vet inte vad, men hon svimmar av sprutor. Så synd att det inte blev tvärtom!*undrar om jag inte ska gå och försöka igen ändå*
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-05-26 19:57:18 följande:
    Åh jag VET! Sådär värdelösa kärl har jag med!jag har registrerat mig flera ggr men det har slutat emed att de sagt att det inte är ngn idé att ha mig, för det hinner inte rinna ut fort nog eller hela armarna blir helt söndriga (gu vad man ser UT då!.-o)Det retar mig något fruktansvärt då jag INTE är ett dugg spruträdd, så det är så DUMT att jag inte kan lämna!Syrran däremot, hon har ådror som jag vet inte vad, men hon svimmar av sprutor. Så synd att det inte blev tvärtom!*undrar om jag inte ska gå och försöka igen ändå*
    Mig försökte de inte ens sätta nål på.. De stasade o sa till mig att gå, det var inte lönt att försöka ens en gång för det går inte.
    De tar blodprover med barnnål på insidan handleden på mig för där är de störst och tydligast... Där får man inte ens ta normalt sett...
  • solhatten

NI som är spruträdda: Tänk på att det finns emlakräm som bedövar. Då känner man ingenting =)

Svar på tråden Gå och lämna blod!