JustMeAndMyLove skrev 2009-06-06 19:34:35 följande:
[citat]
Själv blev jag nedhållen av två sjuksköterskor före min första operation, 9 år gammal. De tryckte ner mig i stolen och tog blodprovet trots att jag sparka och skrek och grät.Jag hatar sjukhus, uniformerna som sjuksköterskor och läkare har ger nmig ångest och nålar får mig att svimma.
Men jag antar att du ändå är glad att du trots det blev blev opererad?
Det är tråkigt att du och många andra har haft så traumatiska upplevelser av sprutor och provtagning. Då har ni antagligen mött personal som är väldigt "klumpiga" i kontakten. Men troligtvis är det så att ni/vi alla någon gång kommer att behöva lämna prover/få läkemedel via injektioner liksom våra barn. Jag menar inte att man bara ska "bita ihop", men tänk också på att våra rädslor och fobier kan projiceras på barnen. Jag har lämnat blod i snart åtta år och kan säga att jag inte har mött dessa "hemska" läkare och sjuksköterskor. Sen finns det ju faktiskt Emla-kräm... Och varför inte sätta på MP3-spelaren med lite skön, avslappnande musik i lurarna och slappna av. Om man förklarar för personalen på blodcentralen att man är nervös/rädd brukar man få ta den tid man behöver.
Jag jobbar som sjuksköterska och behandlar dagligen patienter som är i akut behov av blodtransfusioner. Utan er blodgivare skulle dessa människor blött ihjäl! Så tack alla som trots spruträdsla ger av er tid och ger liv!