Inlägg från: Miss Biii |Visa alla inlägg
  • Miss Biii

Gå och lämna blod!

GUD SÅ BRA TRÅD!!! Jag uppmanar alltid alla i min närhet att lämna blod. Själv får jag inte lämna, vilket är såå trist!! Men det finns ingen som helst anledning för människor att gå o lämna (de som får alltså)

Det finns länder, vet att Finland var ett av dem, säljer blod för de har för mkt. Vi måste köpa in blod!! Fruktansvärt ju! Nu får alla svenskar ta sitt ansvar

Man får ju en liten present oxå

• Miss Biii

man kan lämna blod enbart till sig själv oxå!

• Miss Biii
    Aleta skrev 2009-05-31 19:23:50 följande:
    Kan man?Ska det sparas någonstans?Blir det inte för gammalt?Passar ju väldigt bra in i dagens samhälle där man bara bryr sig om sig själv tyvärr.
    Det sparas på det sjukhus där du bor... Vet inte xakt hur det går till men blod är ju en färskvara så det "blir ju dåligt" efter ett tag, vet ej hur länge.

Men ett bra alternativ för dem som inte kan bli blodgivare av olika anledningar.
  • Miss Biii

Jag är ledsen men jag förstår inte hur man kan vara rädd för att ta blodprov??? Spruta kan jag tycka är ngt obehagligt, vissa vaccin som man vet känns lite extra, men blodprov... ska ju bara in under huden, sprutan ska ju in i muskeln men inget av det är väl nått som en vuxen människa ska fasa över?? Bara att gå iväg, det är för en bra sak

(OjOjOj nu kommer ni bli galna på mig )

• Miss Biii

Nu tänker inte jag blotta mina tramastiska upplevelser från barndomen men EN operation och det andra du beskrev är rena barnleken jämfört med vad jag gick igenom under nga år... men jag blev härdad av det... när man är vuxen så tänker man inte tillbaka på blodprovstagningar som ngt hemskt... inte jag iaf

MV85 skrev 2009-06-04 10:13:45 följande:
    Vi spänner fast dig i en stol och sticker dig med nålar i 2-3 timmar, men självklart ser vi till att bomma blodådrorna så det gör extra ont när vi måste gräva runt inne i armen, så får vi se vad du säger sen...O just det... Du ska vara 5 år gammal och på väg in för operation för första gången i ditt liv o redan livrädd innan vi börjar...
  • Miss Biii

trodde inte rädslan fanns hos vuxna... men det kanske är ett problem som är en bidragande orsak till blodbristen...

• Miss Biii

Nä, det är klart att det inte är behagligt att bli stucken... har ingen i min närhet och har nog aldrig träffat nån som tycker det är obehangligt att lämna blod, så pass att de skiter i det :S

Men Men... hoppas iaf att folk inte skiter i det utan biter ihop o ställer upp för sina medmänniskor

Önskar verkligen jag kunde lämna... grät som ett barn i blodbussen för nga år sedan när jag fick veta att jag inte kunde/fick lämna.. Då hade jag väntat tills jag kommit upp i rätt ålder o allt..

Bit ihop alla människor o få arslet ur vagnen o gå iväg nu!!

• Miss Biii

i och för sig så har du inte en aning om vad jag jobbar med...

folk har ju alla möjliga fobier o det är ju bara att acceptera...
    Vi är många som är bittra över att svenskar är så dåliga på att lämna blod... och antalet blodgivare lär väl inte öka av att bara försöka få dem m sprutfobi att gå iväg...

som jag skrev i tidigare inlägg så visste jag att reaktionen skulle komma...

Malin och Joel skrev 2009-06-04 18:44:35 följande:

Mmm... vad fint, jag "skiter i det". Precis så är det. Vilken varm och omtänksam medmänniska du är. Så synd att inte du jobbar med stickrädda patienter, du som är så bra på att motivera och peppa!
  • Miss Biii
    Hammerman skrev 2009-06-04 22:51:10 följande:
    Sant, men ett tillskott nya blodgivare skulle lösa eventuella framtida kriser.
    Exakt

Absolut vill jag få fler att lämna blod, men att skriva till spruträdda på ett bröllopsforum är inte lösningen... så dum är jag inte!!
Svar på tråden Gå och lämna blod!