• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • Miss Biii

Ang. prutning så är det JÄTTEVIKTIGT att pruta, sånna lata okunniga personer som bara betalar utgångspriset förstör för balineserna, de sätter ett sjukt högt pris som de räknar med att få ca 40-50% av, får de då 100% så gör det att de tror att alla turister är dumma huvudet och betalar galet för mkt, priserna går därmed sakta men säkert upp... idag är priserna mkt högre än för bara 8 år sen... Kan man inte pruta får man shoppa i varuhusen! Om man ser ngt man vill ha i ett stånd, bestäm innan vad du är beredd att betala för det och får du inte det priset du vill ha så tacka för dig och vänd på klacken, då kommer de oftast efter dig! så får du det priset du vill. Är du osäker om du vill köpa, så säg att du bara tittar... ganska svårt för de har inte direkt gått försäljningskurser så de försöker pracka på en både den ena och den andra konstiga saken!
    Balineser är otroligt vänliga människor, det är vi turister som gjort att en del är lite aggresiva i sin förhandling, har de nångång fått sjukt mkt betalat för en produkt så har de ju fått blodad tand...

• Flisa80

Miss Biii skrev 2009-03-23 08:52:33 följande:

Ang. prutning så är det JÄTTEVIKTIGT att pruta, sånna lata okunniga personer som bara betalar utgångspriset förstör för balineserna, de sätter ett sjukt högt pris som de räknar med att få ca 40-50% av, får de då 100% så gör det att de tror att alla turister är dumma huvudet och betalar galet för mkt, priserna går därmed sakta men säkert upp... idag är priserna mkt högre än för bara 8 år sen... Kan man inte pruta får man shoppa i varuhusen! Om man ser ngt man vill ha i ett stånd, bestäm innan vad du är beredd att betala för det och får du inte det priset du vill ha så tacka för dig och vänd på klacken, då kommer de oftast efter dig! så får du det priset du vill. Är du osäker om du vill köpa, så säg att du bara tittar... ganska svårt för de har inte direkt gått försäljningskurser så de försöker pracka på en både den ena och den andra konstiga saken!Balineser är otroligt vänliga människor, det är vi turister som gjort att en del är lite aggresiva i sin förhandling, har de nångång fått sjukt mkt betalat för en produkt så har de ju fått blodad tand...
    Jag håller med om det allra mesta du skriver och vet mycket väl att man SKA pruta, att många balineser nästan blir förolämpade om man inte gör det. Jag tycker du gör rätt i att peppa andra i att pruta, det ska man. Däremot så tycker jag att du drar lite väl många över en kant när du säger att man är lat och okunnig om man INTE prutar. JAG tycker att det är svårt eftersom jag är så ovan, det är ju inget man gör på daglig basis här hemma i Sverige direkt. Men lat och okunnig?! Knappast.
  • Flisa80

Har fått höra att det är viktigt att ha NYA US-dollar, inte gamla. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför...tror det var nåt om förfalskningar?! Eller nej, jag vet inte.... Men, kontentan var i alla fall att det även på bank var svårt att växla in för gamla dollarsedlar.

• MissieA
    Flisa80 skrev 2009-03-23 22:06:01 följande:
    Har fått höra att det är viktigt att ha NYA US-dollar, inte gamla. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför...tror det var nåt om förfalskningar?! Eller nej, jag vet inte.... Men, kontentan var i alla fall att det även på bank var svårt att växla in för gamla dollarsedlar.
    Bra att veta hur nya då? Ska man påpeka det i forex?
  • Miss Biii
    Flisa80 skrev 2009-03-23 20:21:03 följande:
    Jag håller med om det allra mesta du skriver och vet mycket väl att man SKA pruta, att många balineser nästan blir förolämpade om man inte gör det. Jag tycker du gör rätt i att peppa andra i att pruta, det ska man. Däremot så tycker jag att du drar lite väl många över en kant när du säger att man är lat och okunnig om man INTE prutar. JAG tycker att det är svårt eftersom jag är så ovan, det är ju inget man gör på daglig basis här hemma i Sverige direkt. Men lat och okunnig?! Knappast.
    Det är alltid någon som tar inläggen personligt...Självklart är det svårt för oss svenskar att pruta när vi inte är vana. Men när man åker iväg till en ny kultur så tycker jag att det är viktigt (vår skyldighet) att man är påläst om den och accepterar och lever efter den. Det är viktigt att vi turister inte förstör för befolkningen... Kan man inte pruta så får man som sagt, enligt mig, ta sig till ett köpcentrum! Det är dyrare men priset är inte förhandlingsbart... Enkel lösning för er som inte vill/kan pruta
  • Flisa80

Miss Biii skrev 2009-03-24 10:51:51 följande:

Det är alltid någon som tar inläggen personligt...Självklart är det svårt för oss svenskar att pruta när vi inte är vana. Men när man åker iväg till en ny kultur så tycker jag att det är viktigt (vår skyldighet) att man är påläst om den och accepterar och lever efter den. Det är viktigt att vi turister inte förstör för befolkningen... Kan man inte pruta så får man som sagt, enligt mig, ta sig till ett köpcentrum! Det är dyrare men priset är inte förhandlingsbart... Enkel lösning för er som inte vill/kan pruta
    Haha...jag tog det personligt även om du kanske uppfattade det så, jag tyckte bara att det var lite väl att kalla alla lata och okunniga. Men strunt samma, det är viktigt att veta hur viktigt det är att pruta även om man inte vill. Precis som jag skrev.
  • Flisa80
    MissieA skrev 2009-03-23 22:09:13 följande:
    Bra att veta hur nya då? Ska man påpeka det i forex?
    Jag vet faktiskt inte, men det låter väl som en god idé.
  • Flisa80
    Flisa80 skrev 2009-03-24 19:50:47 följande:
    Miss Biii skrev 2009-03-24 10:51:51 följande:
    Haha...jag tog det personligt även om du kanske uppfattade det så, jag tyckte bara att det var lite väl att kalla alla lata och okunniga. Men strunt samma, det är viktigt att veta hur viktigt det är att pruta även om man inte vill. Precis som jag skrev.
    Hoppsan, först idag upptäckte jag att mitt INTE hade smugit sig bort ur mitt inlägg ovan. Det blev ju jätteknepigt! Jag menade naturligtvis att jag INTE tog det personligt. Hoppas ingen tog illa vid sig.
  • MissieA

Igår bokade vi tågresan till Arlanda hittade en billig och bra. Hur tar ni er till flygplatsen? Vi vet inte om vi ska boka tågresan hem också? Tänk så blir flyget sent eller nått.

• Flisa80

Har fått tipset om att det finns ett café i Kuta som heter något i stil med Grace Jones, Greys Jones (ja stavningen kan ju vara vad som helst som låter som det jag skrivit) där de har mycket bra kaffe och fritt internet. Bra för alla som vill skicka lite hälsningar hem den vägen...

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!