Miss Biii skrev 2009-03-23 08:52:33 följande:
Ang. prutning så är det JÄTTEVIKTIGT att pruta, sånna lata okunniga personer som bara betalar utgångspriset förstör för balineserna, de sätter ett sjukt högt pris som de räknar med att få ca 40-50% av, får de då 100% så gör det att de tror att alla turister är dumma huvudet och betalar galet för mkt, priserna går därmed sakta men säkert upp... idag är priserna mkt högre än för bara 8 år sen... Kan man inte pruta får man shoppa i varuhusen! Om man ser ngt man vill ha i ett stånd, bestäm innan vad du är beredd att betala för det och får du inte det priset du vill ha så tacka för dig och vänd på klacken, då kommer de oftast efter dig! så får du det priset du vill. Är du osäker om du vill köpa, så säg att du bara tittar... ganska svårt för de har inte direkt gått försäljningskurser så de försöker pracka på en både den ena och den andra konstiga saken!Balineser är otroligt vänliga människor, det är vi turister som gjort att en del är lite aggresiva i sin förhandling, har de nångång fått sjukt mkt betalat för en produkt så har de ju fått blodad tand...
Jag håller med om det allra mesta du skriver och vet mycket väl att man SKA pruta, att många balineser nästan blir förolämpade om man inte gör det. Jag tycker du gör rätt i att peppa andra i att pruta, det ska man. Däremot så tycker jag att du drar lite väl många över en kant när du säger att man är lat och okunnig om man INTE prutar. JAG tycker att det är svårt eftersom jag är så ovan, det är ju inget man gör på daglig basis här hemma i Sverige direkt. Men lat och okunnig?! Knappast.