• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • MissieA

Jag har också läst att man ska med sig både dollar och rupier. Kanske lika bra ska ni vaccinera er och i få fall mot vad?

Nu har vi bokat resan Vi åker 24 juni och betalar 33 100 kr för resan, är så nöjda för det är inte alls dyrt. Svågern & svägerskan betalade över 40 000 förra vintern för samma hotell men vanligt dubbelrum.

Jag tycker att det är väldigt svårt med fickpengar eftersom man inte vet hur mycket saker kostar för vi kommer ju inte snåla utan verkligen köpa allt vi vill ha.

• Miss Biii

Ang. vaccinering så behövs bara "twinrix", och det vanliga grundskyddet. Jag och min sambo bodde där och reste runt en del så vi tog en del annat som inte är nödvändigt för semester resenärer. Ska någon till Gili (även Lombok) så behövs malariatabletter!!!!!!

• MissieA

Miss Biii skrev 2009-03-16 15:02:02 följande:

Ang. vaccinering så behövs bara "twinrix", och det vanliga grundskyddet. Jag och min sambo bodde där och reste runt en del så vi tog en del annat som inte är nödvändigt för semester resenärer. Ska någon till Gili (även Lombok) så behövs malariatabletter!!!!!!
    Låter bra, men twinrix är mot hepatit A eller hur? Och vad innebär grundskyddet? För jag gillar verkligen inte sprutor så jag vill bara göra mot det som är nödvändigt.
  • Miss Biii

jag fick fylla på polio, annars har man fått grunden när man är liten...minns inte exakt, men ring en klinik och fråga... men jag märkte att alla läkare säger olika... man kan ju bli lurad att ta alla möjliga vaccin... jag fick nga som var onödiga...

Twinrix är både A och B... A är för att man kan äta eller dricka och få i sig... B är genom blod - ex vid sjukvård, om man får blod tex.
    men Twinrix vill jag ha bara jag passerar sveriges gräns...haha

• MissieA

Är twinrix receptfritt och hur tar man det? haha du ser jag inte vet något om detta. Jag har kollat upp lite men alla säger olika och som du säger så vill de gärna lura en att ta onödiga vaccination.

Så jag tror att hepatit A + B är viktigast

• Miss Biii

ja absolut! Twinrix är 3 sprutor som tas med olika mellanrum... efter 3e så har man skydd i 20 år eller nått... två sprutor med nån veckas mellanrum tror jag och 3e efter ca 6 månader... har jag för mig? så ni ska ju helst börja med det så tidigt som möjligt... alltid bra att ha!!
    Jag drack ett vaccin mot Kolera, men sen hörde jag av en läkare att det är inte bevisat att det vaccinet fungerar... så där va ett vaccin i onödan...
    Malariatabletter behövs inte om ni bara är på Bali men åker ni över till Gili eller Lombok så behövs det!! Men Twinrix sprutorna klarar du... jag hatar oxå sprutor men sen håller det skyddet lääänge!

• MissieA

Ok så man måste gå till läkaren för twinrix, ehh jag får väl klara av det helt enkelt

Tack för hjälpen, sån tur att du kunde hjälpa mig. Vad behöver man mer veta? var kan man shoppa osv?

• Flisa80

Vi betalade 16000:- för flyget...hotell har vi inte bokat än.

Man behöver tydligen ha, har vi förstått, dollar med för att betala visum på flygplatsen, men jag minns inte hur mycket. Sedan behöver man även ha Rupiah kvar tills när man reser hem, för då ska man betala flygskatt, det går tydligen inte i dollar.

Vi har sedan fått tipset att bo i Sanur, men andra säger Kuta. Det är inte lätt att veta vad som passar OSS bäst, det blir spännande att upptäcka helt enkelt.

• MissieA

Jag har för mig att visum kostar 25 dollar, men jag tror som du att man nog ska utforska lite själv. Det är alltid bra med tips från andra som har varit där, för då har man något att gå på.

Känns det inte nervös att åka dit utan att ha bokat hotell?

• 2xJ

Jag och min blivande besökte Bali nov/dec 2008. Det var vår första långresa. Vi åkte runt en hel del och planerade dag för dag som vi kände för. Om jag åkt dit igen skulle jag ha skippat Kuta. En stökig och sliten stad. Dock är shoppingen ganska utbredd där.
    Vi bodde i Kuta, Sanur och Nusa Dua. Vi hyrde en privatchaufför två dagar i följd. Det kostade ca 300 kr per dag. Då hade vi en heldag med en guide som var hyfsad på engelska och supertrevlig. Vi tog en färdig paketresa, men kunde välja lite fritt med vad vi ville se. Andra agen skjutsade han oss till norra delen där vi testade forsränning. Detta rekommenderas. Det tar bara omkring 2 timmar att åka bil från söder till norr.
    I Nusa Dua bodde vi bra, hotellet kostade ca 400 kr/natt. Vi bodde på hetell i samma prisklass i Kuta och det var inget särskilt. I Nusa Dua bodde vi ända nere vid havet och hade en stor pool på hotellområdet. Generellt är Nusa dua lite dyrare.
    Sanur var nog bäst, men det var nog för att vi bodde så trevligt där. Stranden var nog bäst där. I Nusa Dua var det mycket motorvattensporter. I Kuta mycket surfing. Stranden var ganska tråkig där.
    Något ni bara måste besöka är Gilli(öarna). Man kan åka båt från Bali, tar ca 2 timmar om man väljer den lite dyrare båtturen. Vattnet är knallgrön/blått och snorklingen och dykningen är toppen. Boendet är bra om man hittar rätt. Den största av de tre öarna har flest boendemöjligheter. Restautrangutbudet är bra, speciellt fiskrestaurangerna.
    Våra flygbiljetter kostade 12500 kr, fick dock mellanlanda två gånger. Vi var sent ute och boka vilket gjorde att de billiga och bra biljetterna var slut.
    Fickpengar tippar jag på att vi spenderade omkring 10000 kr. Ha med både dollar och Rupiah. Visum på flygplatsen kostade (tror jag) ca 250 kr. Ha lite pengar kvar när ni ska resa ut då det kostade en liten summa då också.
    Och så viktigast av allt. PRUTA. Går på allt utom mat (inte vad vi vet i alla fall). Gå ner till omkring 1/4 av vad säljaren anger. Detta var lite tankar som flög upp direkt när jag såg frågan.Fråga mer så svarar jag om jag kan.

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!