• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • MissieA

Vi kommer vara på Bali Mandira mellan 25-8 juni Vi har bokat både resa och hotell hos Ving och betalar 33 100 för det, vi valde ett deluxrum.

Vad betalar ni för flyg då?

• Flisa80

Vi betalar 16000:- för flyget...

Om vi skulle slå ihop det med två veckor mandira, dubbelrum, så blir det... 22700:- Fast inte deluxrum då. Med deluxrum skulle det bli typ 26000:-

Det är ju billigare att boka flyg själv. Men väldigt skönt att ha allt från samma ställe som ni!

Det kommer att bli väldigt bra det här, visst kommer det??!! Bali i två veckor!

Kanske vi ses där?!?
    Det lär vi väl göra om vi ska bo där samtidigt.

• Flisa80

Då så, då var det klart. ÄNTLIGEN! Nu kan jag slappna av angående resan. Vad skönt det känns ändå att vi kan tipsa varandra om så mycket bra!!!

• majsan82

Hej!

Vi hade tänkt oss att resa till Sanur nu i september/oktober i 2 veckor. Hotellet vi har kikat på heter Mercure Resort. Dock börjar man bli lite tveksam efter att läst i denna tråden, tycker att det skrivs ganska negativt om just Sanur. Hur är stranden där? Bilderna vi har sett ser ju super fina ut men detta kanske inte stämmer??! Hur är annars staden som sådan? Är detta något ni rekomenderar att åka på smekmånad i 2 veckor? Det som är viktigast för oss är havet, stranden och fin och romantisk omgivning. Dvs man hade hoppats på vita stränder med fint snorklingsvatten..... Tacksam för svar då vi behöver bestämma oss nu inom det snaraste :)

• Flisa80
    majsan82 skrev 2009-05-10 18:46:28 följande:
    Hej!Vi hade tänkt oss att resa till Sanur nu i september/oktober i 2 veckor. Hotellet vi har kikat på heter Mercure Resort. Dock börjar man bli lite tveksam efter att läst i denna tråden, tycker att det skrivs ganska negativt om just Sanur. Hur är stranden där? Bilderna vi har sett ser ju super fina ut men detta kanske inte stämmer??! Hur är annars staden som sådan? Är detta något ni rekomenderar att åka på smekmånad i 2 veckor? Det som är viktigast för oss är havet, stranden och fin och romantisk omgivning. Dvs man hade hoppats på vita stränder med fint snorklingsvatten..... Tacksam för svar då vi behöver bestämma oss nu inom det snaraste :)
    Vi ska bo en vecka just där, har vänner som var där i feb och älskade det!
  • majsan82

Tack Flisa för ditt svar! Men dina vänner har inte sagt något negativt om stranden eller så, eller staden som helhet? Man vill ju inte åka till ett ställe och betala så mycket pengar när man inte känner sig helt säker på standarden..Läste ju bla att det var skitig strand och extremt långgrunt?! Det är ju så svårt när man inte känner någon själv som varit där, man blir lätt nojjig :(

Flisa80 skrev 2009-05-10 20:34:02 följande:
    Vi ska bo en vecka just där, har vänner som var där i feb och älskade det!
  • Flisa80

De sa inget om det, utan sa snarare att de trodde att vi skulle tycka bäst om Sanur, av Bali. Vi har dock löst det så att vi bor en vecka i Sanur och en vecka i Legian, ovanför Kuta.

Jag har på sätt och vis ångrat lite att jag har frågat runt så mycket om Bali, för alla säger olika och det har varit så mycket svårare att bestämma sig efter det. Därför tar vi halva tiden på ena stället och halva på andra, och så får vi bilda vår egen uppfattning.

Jag gillar dessutom långgrunt, då behöver man inte vara rädd för strömmar!

• majsan82

Flisa80, du har rätt i att det kanske inte är så smart att fråga och läsa för mycket, men man vill ju så gärna vara säker på sin sak när man lägger närmre 40.000:- på en resa :)

Någon annan som har erfarenhet från Sanur? Hur är egentligen stranden och havet? Vita stränder och klart vatten, eller inte? Något annat tips på ställen på Bali som är finare att bo på?

• Miss Biii

Nä man behöver ju inte fråga folk vad DE TYCKER utan snarare vad man kan göra på vissa platser o så.. om man är ute efter en viss aktivitet eller dyligt...

• Miss Biii

Dlfiner finns säkrast i Lovina, norra Bali. Och för kultur finns t.ex. Ubud, mkt kultur, många konstnärer från hela världen bor och verkar där. Många sevärdheter som t.ex. tempel. Underbara restauranger m traditionella balinesiska smaker, fin natur då det året om regnar regelbundet och det är därför grönt o fint!!

young love skrev 2009-05-02 23:27:02 följande:

Vilken härlig tråd! Vi ska också till Bali på smekmånad!Är det någon som har tips på var/hur man skulle kunna simma med delfiner?Och tips på vad man ska se för att verkligen uppleva kulturen på Bali?
  • majsan82

Så äntligen har vi kommit fram till att vi ska åka till Bali på vår smekmånad :) Nu ska vi bara komma fram till bästa platsen att bo på i 2 veckor. Kan även bli att vi tar en vecka på ett ställe och den sista på ett annat. Tips på var ni kan rekomendera att vi ska satsa på? Som sagt så har vi tänkt att bo på Sanur, men detta är inget bestämt utan vi vill hitta det bästa! Någon som känner till Seminyak, Legian eller Nusa Dua? Vad rekomenderar ni? Vi vill ha en FIN strand med fint vatten och romantisk miljö :) Kommer att åka i sep eller okt.

• Miss Biii

Bali rekommenderas inte och är inte känd för superfina stränder och klart vatten, då kan ni behöva åka ut till öar utanför t.ex. Gili öarna. Bali är mer surf och utflykter... alla har olika behov och olika förväntningar och jag har märkt, speciellt här, att många är besvikna för dem trott att de ska åka till nått i stil med Thailand eller Karibien...

• pearlgirl

Åh jag hoppas inte vi blir besvikna. Jag som älskar stränder.
    Men det blir väl vad man gör det till. Så länge det går att bada, dricka paraply-drinkar och se romantiska solnedgångar tillsammans så ska vi nog kunna klara oss i två veckor där

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!