• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • förlovad julafton 2007
    Tjolinti skrev 2009-04-22 20:21:22 följande:
    jag blev inte alls irriterad, anledningen till att vi har samma hotell i två veckor det e för att jag inte orkar dra runt på all packning, men vi har tänkt oss och ta varsin liten väska o sticka någon dag till gili öarna, men då har vi ändå kvar vårt rum på hotellet för jag orkar inte dra med allt jag handlat :)
    Giliöarna var supersköna och avslappnade. Ingen shopping eller festliv utan fokus på dykning och snorkling mest tyckte jag men det beror kanske på vilken av öarna man kommer till. Kan rekommenderas. Ingen uttagsautomat på gili dock såvitt jag vet. Alltså värt att ha med lite kontanter.

För att inte ni ska missförstå. Klart jag respekterar era beslut om fina hotell - det var bara en tanke eftersom jag varit där och bott såväl fint som mittemellan som sunkigt.
  • förlovad julafton 2007

OK men för att vara lite konstruktiv och rekommendera vad som faktiskt är riktigt bra med Bali.

Ubud är en härlig marknadsstad med liv och rörelse. Om jag minns rätt kan man planera en hel del utflykter från Ubud också med allt från river rafting till cykelturer eller en tur till vulkaner och tempel. Missa inte detta.

Kuta - ja surfigt och ungt men lite shopping inför hemresan och mycket liv och rörelse.

Padangbai - supermysigt och väldigt mycket Bali. inte så fina hotell med pooler utan man får bo i Padangbai och ta sig ner till stränderna på respektive sida om byn för att bada. Stränderna är fantastiska. Härifrån tar man sig vidare till Gili.

Giliöarna. Härlig och fin snorkling och dykning och härligt avslappnat öliv. ingen shopping ingen fest. i alla fall inte på gili trawangan.

En ö som ligger närmare bali (bara en halvtimme-timme med båt istället för de 6 timmarna det tar till Gili) är Nusa Lembongan. Vi gillade denna ö jättemycket och hyrde motorcyklar och körde runt på de smala ö-vägarna (liten ö - ingen trafik). Två stränder fanns men man får vara beredd på att det inte går att bada överallt eftersom man odlar sjögras invid många stränder. Däremot väldigt mycket bali känsla.

Lovina...vi gillade det inte. Kanske en kombination av att vi blev magsjuka men vi upplevde det som tråkigt ändå. Svarta vulkanstränder.

Amed - vi hamnade i ett tåg till Shivas ära och spenderade en dag gående i sarong och flippflopp över bergen i marschtakt bland tusentals balineser. Kul var det men vi hade skavsår och var trötta. I vörigt var Amed inget speciellt om man inte gillar dykning. Något vrak finns att dyka vid men vi var aldrig där.

Halvön längst söderut - minns inte namnet - galen full med japaner som åkte hanggliders och allt vad det var. Man fick akta sig så man inte blev halshuggen av alla repen längs med stränderna. Vi tog inte ett enda dopp. Stannade en natt. Rekommenderas inte.

Nu kommer jag inte ihåg mer men några ideer kanske ändå.

• Miss Biii

växla kan man göra i varje hörn... överallt alltså, men gå runt o jämför kurser, det kan variera en aning från ställe til lställe, kursen blir ju bättre om man växlar mer samtidigt så det är ju att rekommendera. Lurad kan man ju alltid bli, men räkna ut själva m deras miniräknare om ni är osäkra, men generellt så är det ärliga!! Det där m 100 dollar sedlar har jag aldrig hört talas om men det kan väl vara läge att kolla upp om man har sådana sedlar med sig!
    Ja Gili öarna ska man ha fickpengar med sig, hotell går oftast att betala m kort men ni kan ju kolla upp det innan ni reser över... Om ni bor på hotell innan och efter vistelsen på Gili så kan man oftast ha kvar väskorna i förvaring där, det är inte osäkrare än att ha det på ett rum, men har ni tagit med de finaste smyckena på strandsemestern så kanske ni ska ta med dem! Speciellt säkert är det på de finare hotellen som de flesta ska bo på! Vi lämnar alltid bagage på hotellet.... det är krångligt o ha med stora väskor till Gili, har ni ryggsäckar i modellen större så är det att rekommendera!

• Miss Biii

växla kan man göra i varje hörn... överallt alltså, men gå runt o jämför kurser, det kan variera en aning från ställe til lställe, kursen blir ju bättre om man växlar mer samtidigt så det är ju att rekommendera. Lurad kan man ju alltid bli, men räkna ut själva m deras miniräknare om ni är osäkra, men generellt så är det ärliga!! Det där m 100 dollar sedlar har jag aldrig hört talas om men det kan väl vara läge att kolla upp om man har sådana sedlar med sig!
    Ja Gili öarna ska man ha fickpengar med sig, hotell går oftast att betala m kort men ni kan ju kolla upp det innan ni reser över... Om ni bor på hotell innan och efter vistelsen på Gili så kan man oftast ha kvar väskorna i förvaring där, det är inte osäkrare än att ha det på ett rum, men har ni tagit med de finaste smyckena på strandsemestern så kanske ni ska ta med dem! Speciellt säkert är det på de finare hotellen som de flesta ska bo på! Vi lämnar alltid bagage på hotellet.... det är krångligt o ha med stora väskor till Gili, har ni ryggsäckar i modellen större så är det att rekommendera!

• Flisa80

Jag har också hört det där med dollar, har skrivit det här i ett tidigare inlägg...

• Dewi Sri

Seminyak, norr om Legian, är min absoluta favoritplats på Bali! Har varit där många gånger och kan tipsa om en fantastisk restaurang som heter Hu'u och en underbar bar/lounge/restaurang som heter Ku de ta. Helt underbart och perfekt för en bröllopsresa!

• Susanna och Fredrik

Vi tänkte dra iväg ändå...då kan vi lämna väskorna på hotellet några nätter. Vi betalar lite extra men det gör oss inget...alltså med det dubbla boendet

Tjolinti skrev 2009-04-22 20:21:22 följande:
    jag blev inte alls irriterad, anledningen till att vi har samma hotell i två veckor det e för att jag inte orkar dra runt på all packning, men vi har tänkt oss och ta varsin liten väska o sticka någon dag till gili öarna, men då har vi ändå kvar vårt rum på hotellet för jag orkar inte dra med allt jag handlat :)
  • Susanna och Fredrik

Men hur funkar det med uttagsautomater och sådär...man kan ju inte ta med sig hur mycket dollar i kontater som helst eller??
    Miss Biii skrev 2009-04-22 21:32:30 följande:

växla kan man göra i varje hörn... överallt alltså, men gå runt o jämför kurser, det kan variera en aning från ställe til lställe, kursen blir ju bättre om man växlar mer samtidigt så det är ju att rekommendera. Lurad kan man ju alltid bli, men räkna ut själva m deras miniräknare om ni är osäkra, men generellt så är det ärliga!! Det där m 100 dollar sedlar har jag aldrig hört talas om men det kan väl vara läge att kolla upp om man har sådana sedlar med sig!Ja Gili öarna ska man ha fickpengar med sig, hotell går oftast att betala m kort men ni kan ju kolla upp det innan ni reser över... Om ni bor på hotell innan och efter vistelsen på Gili så kan man oftast ha kvar väskorna i förvaring där, det är inte osäkrare än att ha det på ett rum, men har ni tagit med de finaste smyckena på strandsemestern så kanske ni ska ta med dem! Speciellt säkert är det på de finare hotellen som de flesta ska bo på! Vi lämnar alltid bagage på hotellet.... det är krångligt o ha med stora väskor till Gili, har ni ryggsäckar i modellen större så är det att rekommendera!
  • Miss Biii

Susanna och Fredrik - Jo ni kan ta med precis hur mkt som helst! Vi tar alltid med fickpengar och betalar hotellet m kort då möjligheten finns, vi vill inte ha för mycket cash på oss... inte för att risken för att bli rånad är stor (om ens befintlig) utan mer för att det känns obekvämt, typiskt svenskt kanske

• Pärlan2009

Åh, jag blir bara mer och mer förvirrad! Vet knappt vad jag vill längre!

Vi har inte bokat någonting alls så här långt och inser att vi är sent ute. Har kollat på allt från charter till reguljärflyg och att boka boende via agoda.se men så här långt ser jag inte att vi sparar så mycket på att fixa egen resa. Antar att det beror på att reguljärflygen blivit så mycket dyrare eftersom vi är sent ute.

Har kollat på Sanur, Kuta och Nusa Dua men kan inte välja... Läste ngnstans om att Kuta har skräpiga stränder och att Sanur har så långgrunt att det knappt går att bada. Sant??

Vi ska åka i september och nu funderar jag helt plötsligt om vi ska åka ngn helt annanstans. 26000 för två veckor - när man ändå bara ska titta på varandra;)

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!