• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • pearlgirl

Vi letar nu hotell i Legian/Seminyak.
    Har ni några bra tips eller rekommendationer?

• Flisa80
    MissieA skrev 2009-03-16 20:01:21 följande:
    Jag har för mig att visum kostar 25 dollar, men jag tror som du att man nog ska utforska lite själv. Det är alltid bra med tips från andra som har varit där, för då har man något att gå på.Känns det inte nervös att åka dit utan att ha bokat hotell?
    Vi ska boka hemifrån, kanske inte nödvändigtvis alla nätter men definitivt minst de tre första. Skulle aldrig våga åka dit helt obokat. Om jag känner mig själv rätt så kommer vi nog att boka allt hemifrån, vi har bara inte kommit dit än.
  • Flisa80
    2xJ skrev 2009-03-16 20:07:15 följande:
    Jag och min blivande besökte Bali nov/dec 2008. Det var vår första långresa. Vi åkte runt en hel del och planerade dag för dag som vi kände för. Om jag åkt dit igen skulle jag ha skippat Kuta. En stökig och sliten stad. Dock är shoppingen ganska utbredd där. Vi bodde i Kuta, Sanur och Nusa Dua. Vi hyrde en privatchaufför två dagar i följd. Det kostade ca 300 kr per dag. Då hade vi en heldag med en guide som var hyfsad på engelska och supertrevlig. Vi tog en färdig paketresa, men kunde välja lite fritt med vad vi ville se. Andra agen skjutsade han oss till norra delen där vi testade forsränning. Detta rekommenderas. Det tar bara omkring 2 timmar att åka bil från söder till norr. I Nusa Dua bodde vi bra, hotellet kostade ca 400 kr/natt. Vi bodde på hetell i samma prisklass i Kuta och det var inget särskilt. I Nusa Dua bodde vi ända nere vid havet och hade en stor pool på hotellområdet. Generellt är Nusa dua lite dyrare.Sanur var nog bäst, men det var nog för att vi bodde så trevligt där. Stranden var nog bäst där. I Nusa Dua var det mycket motorvattensporter. I Kuta mycket surfing. Stranden var ganska tråkig där.Något ni bara måste besöka är Gilli(öarna). Man kan åka båt från Bali, tar ca 2 timmar om man väljer den lite dyrare båtturen. Vattnet är knallgrön/blått och snorklingen och dykningen är toppen. Boendet är bra om man hittar rätt. Den största av de tre öarna har flest boendemöjligheter. Restautrangutbudet är bra, speciellt fiskrestaurangerna.Våra flygbiljetter kostade 12500 kr, fick dock mellanlanda två gånger. Vi var sent ute och boka vilket gjorde att de billiga och bra biljetterna var slut.Fickpengar tippar jag på att vi spenderade omkring 10000 kr. Ha med både dollar och Rupiah. Visum på flygplatsen kostade (tror jag) ca 250 kr. Ha lite pengar kvar när ni ska resa ut då det kostade en liten summa då också.Och så viktigast av allt. PRUTA. Går på allt utom mat (inte vad vi vet i alla fall). Gå ner till omkring 1/4 av vad säljaren anger. Detta var lite tankar som flög upp direkt när jag såg frågan.Fråga mer så svarar jag om jag kan.
    Kul att du tittade in och delade med dig! Blir nyfiken på vad du bodde på för hotell i Sanur, som ni trivdes så bra i.
  • Miss Biii

jag var i Sanur under högsäsongen i somras... mycket besviken.
    2+J - vad var det du gillade? Jag tyckte stranden var smutsig, mörk, tråkig!!
    Nu såg jag att du var i där i nov/dec då är stranden i Kuta inte speciellt vacker. Vinden vänder under regnperioden och skräp och död fisk blåser upp på stranden och det luktar apa, balineserna jobbar hårt med att få bort det så fort som möjligt men det går inte så fort...
    Men under högsäsongen (maj-sept) är stranden fantastiskt fin, man kan inte ta långa simturer och snorkla men man kan svalka sig efter en stunds stekning eller varför inte passa på o testa sufing när man är i ett surfparadis. Jag testade bara "liggbräda", så himla kul!!!! Skrattade konstant en hel eftermiddag! Bra motion oxå

• Susanna och Fredrik
    MissieA skrev 2009-03-16 20:34:17 följande:
    Nu ha rjag kollat på kartan och det ser ut som att vårt hotell ligger i Legian. Någon som vet om det stämmer??www.balilastminute.com/bali_hotels/kutahotels...images.awd.ws/maps/1966.gifJag har ju inte varit där men rekomenderar vårt hotell för det är så fint sök efter bali mandira på ving.
    Whiii...längtar...men gud...jag är totalt ovaccinerad!! Även sedan liten...hmm..kanske borde kolla upp det hela!!
  • MissieA

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-17 16:12:20 följande:

Whiii...längtar...men gud...jag är totalt ovaccinerad!! Även sedan liten...hmm..kanske borde kolla upp det hela!!
    jag längtar med hehe,, får berätta för dig allt när vi kommer hem & tipsa om saker hehe. Bäst att kolla upp, vi ska kolla upp hepatit A & B i alla fall

Vill åka nuuuuu
  • Tjolinti

Jag och min blivande tog våran sista spruta för två veckor sedan, skönt och ha det gjort :D

jag vill gärna ha lite råd om utflykter, vilka är värda och göra och vad är rimligt pris, så jag inte betalar fett överpris :D

• MissieA

Nu måste jag puffa på. Ni har väl mer att berätta hehe.

• Susanna och Fredrik

Oh Miss Biii....nu hr du gjort mig så glad!!!!!
    Miss Biii skrev 2009-03-17 09:55:35 följande:

jag var i Sanur under högsäsongen i somras... mycket besviken. 2+J - vad var det du gillade? Jag tyckte stranden var smutsig, mörk, tråkig!!Nu såg jag att du var i där i nov/dec då är stranden i Kuta inte speciellt vacker. Vinden vänder under regnperioden och skräp och död fisk blåser upp på stranden och det luktar apa, balineserna jobbar hårt med att få bort det så fort som möjligt men det går inte så fort... Men under högsäsongen (maj-sept) är stranden fantastiskt fin, man kan inte ta långa simturer och snorkla men man kan svalka sig efter en stunds stekning eller varför inte passa på o testa sufing när man är i ett surfparadis. Jag testade bara "liggbräda", så himla kul!!!! Skrattade konstant en hel eftermiddag! Bra motion oxå
Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!