• Flisa80

BALI-resenärer: kom hit!!

Tidigare Balitrådar har tenderat att falla bort i glömska så jag startar en ny...

Här kan vi dela med oss av tips eller erfarenheter.
    Vad ska man inte missa att se?
    Bästa hotellen?
    Pålitliga chaufförer?
    Strålande restauranger?
    Vad säger lonely planet?
    Vilka delar av Bali bör besökas?
    Osv...

Längtar otroligt efter vår resa till Bali och vill börja fundera på vart vi ska åka, vad vi ska se...kan vi inte hjälpas åt??!

Välkomna hit!

• Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!
  • Flisa80

Ett tips är att aldrig ge dig in i förhandlingar om priset om du inte är säker på att du vill ha varan. Har du en gång sagt ett pris så är du inne i förhandlingen, och den drar man sig inte ut ur. De blir mycket förolämpade och arga om du gör det. Att ångra sig är inte en upplevelse man vill vara med om, utifrån vad vi har hört. I vissa fall kan det vara bäst att inte ens fråga vad en vara kostar, för då har du visat dig intresserad. Kan ju vara bra att veta!

• MissieA
    Flisa80 skrev 2009-03-21 11:46:54 följande:
    Ett tips är att aldrig ge dig in i förhandlingar om priset om du inte är säker på att du vill ha varan. Har du en gång sagt ett pris så är du inne i förhandlingen, och den drar man sig inte ut ur. De blir mycket förolämpade och arga om du gör det. Att ångra sig är inte en upplevelse man vill vara med om, utifrån vad vi har hört. I vissa fall kan det vara bäst att inte ens fråga vad en vara kostar, för då har du visat dig intresserad. Kan ju vara bra att veta!
    Bra tips hmm men om det fortfarande är för dyrt efter förhandlingen, vad gör man då?
  • Flisa80

Biter ihop??!

Jag har hört det från tre olika personer att man ska akta sig för att just dra sig ur. Min syster och hennes man var på Bali 2000, och de kom hem med ett schakspel som de egentligen inte ville ha för de kunde verkligen inte dra sig ur. Försäljaren blev jättearg. Och visst, det kan man ju strunta i, men om det är en försäljare däromkring man bor, så lär han ju komma ihåg det och vara på er varje gång ni går förbi... Låter trist, men man får väl passa sig lite bara...

• MissieA

Det får man nog det kostar ju ändå inte så mycket (enligt det jag har hört)

Undrar hur mycket saker kostar? Så vi vet hur mycket vi ska ta med oss.

• Flisa80

Nej, det är nog så.

Jaa..hur mycket ska man ha med sig?! Jag vet inte alls faktiskt... Men det går ju att ta ut pengar där också om det inte räcker...

• MissieA

Så sant det är tur för det kommer slösas så mycket. Vi planerar att endast ta med oss de nödvändigaste sakerna och resten köper vi där blir mycket shopping för vår del haha.

Tur att man har en m2b som är otroligt grym på att pruta

• Flisa80

Lucky You! Både jag och min blivande AVSKYR att pruta. Jag tycker det är hemsk, både pinsamt och oförskämt, trots att jag VET att det är så. Jaja, vi får bita ihop....

• Flisa80

Vilka sprutor måste man ta?? Och var gör man det egentligen??

• MissieA

Jag hatar också att pruta, betalar hellre ett dyrare pris än prutar så tur, för när vi var i turkiet så fick vi ner priserna enormt mycket hehe.

Någon som vet hur mycket det kostar att åka taxi där nere då?

Jag har hört att maten är otroligt god och att man inte ska vara rädd för att smaka deras matträtter, men så klart på riktiga restauranger och inte småställen.

• Flisa80

Vi har bekanta som nyss kommit hem från Bali och de har varit så rara och etablerat lite goda kontakter där nere. Bland annat har de rekommenderat en chaufför, som är god vän till vänner som de har där nere. Han tog mellan 200 000 och 400 000 R per dag, beroende på hur lång resan var... Känns otroligt skönt att veta att man "har" en chaufför man kan lita på!

Svar på tråden BALI-resenärer: kom hit!!