• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2008-12-01 20:31:17 följande:
    Vi har nu pratat jag och min M2b. Vi ska ändra allt!Det blir en borglig vigsel ist.. Vi ska boka av ALLT som är bokat.. Kyrka, restaurang ja allt...Som många här inne har skrivit så ser många kyrkan som en fin kuliss.. Och när jag tänker efter så känner jag att det kanske även var så i mitt fall..Och vi är verkligen inte troende, någon av oss.. Så jag tror detta är helt rätt beslut! Det känns bra i magen! OCH detta är faktiskt helt tackvare denna tråd!
    Vad roligt! Jag blir så glad när jag läser att ni verkar ha hittat något som passar er bättre.
  • MulleNuh

haha jag har suttit och väntat på att du ska komma in!!

feministbrud skrev 2008-12-01 22:30:06 följande:
    Vad roligt! Jag blir så glad när jag läser att ni verkar ha hittat något som passar er bättre.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2008-12-01 22:35:04 följande:
    haha jag har suttit och väntat på att du ska komma in!!
    Haha, jag har tittat på TV och bloggat!
  • MulleNuh

Men detta känns ganska "pinsamt" men ändå inte!

ALLT som sagts här inne stämmer.. Allt om att man ser kyrkan som en kuliss..

Detta med pappa osv..

Så helt ärligt så tackar jag ER för min nya syn!!

• feministbrud
    MulleNuh skrev 2008-12-01 22:40:19 följande:
    Men detta känns ganska "pinsamt" men ändå inte!ALLT som sagts här inne stämmer.. Allt om att man ser kyrkan som en kuliss..Detta med pappa osv..Så helt ärligt så tackar jag ER för min nya syn!!
    Det känns bra att man har varit med och påverkar något!
  • lillabruden

vill bara säga att min m2b är inte så mycket involverad på våra planeringar inför bröllopet för att han har åsikten att jag gör det bättre, vilket jag uttryckt gör mig ledsen för det är hans dag också. Samtidigt så är det alla runt omkring oss som säger att det är min dag mer än hans. Klart han tror att det är så då, fast jag säger annorlunda. Nu har han kommit in i det mer o mer men ville bara påpeka att det ofta handlar om fördommar som gör att mannen kanske inte vill 'blanda' sig i planerandet...

Nu måste jag slänga ut en fundering här i tråden. Om man gifter sig borgeligt, då har ju inte brudöverlämningen samma betydelse som i kyrkan, för man har redan förkastat kyrkans vigsel. Eller vad tycker ni?

• MulleNuh

Interesting!

lillabruden skrev 2008-12-02 01:59:52 följande:
    vill bara säga att min m2b är inte så mycket involverad på våra planeringar inför bröllopet för att han har åsikten att jag gör det bättre, vilket jag uttryckt gör mig ledsen för det är hans dag också. Samtidigt så är det alla runt omkring oss som säger att det är min dag mer än hans. Klart han tror att det är så då, fast jag säger annorlunda. Nu har han kommit in i det mer o mer men ville bara påpeka att det ofta handlar om fördommar som gör att mannen kanske inte vill 'blanda' sig i planerandet...Nu måste jag slänga ut en fundering här i tråden. Om man gifter sig borgeligt, då har ju inte brudöverlämningen samma betydelse som i kyrkan, för man har redan förkastat kyrkans vigsel. Eller vad tycker ni?
  • Tx2

Här så är det väl oxå jag som står för den mesta detaljplaneringen.

Synen på överlämning borde väl tolkas på samma sätt även om det är borgligt. Men dem har inga "regler" på samma sätt som kyrkan och säger inte nej av teologiska skäl. Har svårt att tänka mig att man har brudöverlämning i rådhuset. Men visst har man en egen cermoni så går det säkert, beror kanske på vf syn att se det. Men personligen så tycker jag att det är lika fel.

Svar på tråden brudöverlämning