• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • didis

Alldeles oavsett symboliken i brudöverlämning tycker jag det är synd att inte fler ser det fina och symboliska i att gå in tillsammans.

Det är ju ändå det bröllopet handlar om - att det är en kärlekshandling man och kvinna gör gemensamt och då borde väl det "finaste" vara att ge uttryck för det genom ett gemensamt intåg?

• Burre Präst
    fidar skrev 2008-11-29 02:13:14 följande:
    hej hej! oj vad folk tycker mycket :) min pappa kommer gå in med mig och det är helt ok med våran präst så alla vet :)ha det så bra
    "Helt OK" tvivlar jag på att det är. Däremot kan jag tänka mig att h*n tillåter det för att slippa konflikt med dig och andra brudar.

Sen fortsätter jag ju att undra varför du vill lämnas över som en annan ägodel, vilket handlingen innebär oavsett vad just du råkar tycka.
  • MolsonCanadian

Burre Präst skrev 2008-11-29 23:00:20 följande:

Och "För att jag vill det!" är inte ett tungt vägande teologiskt skäl! Vissa präster går med på det för att slippa bråka med brudarna, men jag har inte sett en enda kollega som tycker att brudöverlämning är något gott och bra.
    Den enda överlämning som skulle kunna genomföras med teologisk bakgrund är väl att brudgummen leds in av sina bägge föräldrar. "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru..."

Ett ytterligare problem med brudöverlämning är förstås också att en kvinna som är frånskild och ska gifta sig igen konsekvensenligt ska bli inledd av sin före detta man.
  • passionsblomman
    MolsonCanadian skrev 2008-11-30 14:09:04 följande:
    Ett ytterligare problem med brudöverlämning är förstås också att en kvinna som är frånskild och ska gifta sig igen konsekvensenligt ska bli inledd av sin före detta man.
    Ja, DET skulle nog väcka en del uppmärksamhet...
  • Ore
    Fjosok skrev 2008-11-29 09:56:41 följande:
    Mne om man vill ha brudöveröverlämning? Ska prästen ocks säga "you mat kiss the bride" efter löftena? Ska ni kasta buketten på festen? Kallar ni tärnorna för bridesmaids och marsalkarna för groomsmen?Bara nyfiken :)
    Jamen då måste man väl ha med "obey and honour" också?

Måste poängtera här att många brudar som inte har kolla på brudöverlämningens bakgrund någonstans tycker att det är litet löjligt att plocka hit amerikanska traditioner, och skyller på att "vi är litet gammaldags".

Men traditionen har inte funnits i Sverige på evigheter! Sedan 1300-talet så har traditionen i Svenska kyrkan varit att brudparet går in tillsammans. Och innan dess så skedde vigseln på kyrktrappan, och sedan gick brudparet in till mässan tillsammans. Så det har inte varit tradition på i runda slängar 1000 år, i Sverige. Kan vi inte värna den häftiga traditionen att svenska kvinnor inte blev överlämnade vid sitt bröllop, även om vi ansågs omyndiga i samhället i övrigt...
  • MolsonCanadian

Mjo, det är nog inte så många som skulle tycka att det var "fint", gissar jag.

passionsblomman skrev 2008-11-30 18:28:56 följande:
    Ja, DET skulle nog väcka en del uppmärksamhet...
  • MolsonCanadian

Håller jag fullständigt med om. Jag misstänker att de som inte vill gå in tillsammans har gjort bröllopet till sina 15 minuter av "berömmelse".

didis skrev 2008-11-30 11:56:09 följande:
    Alldeles oavsett symboliken i brudöverlämning tycker jag det är synd att inte fler ser det fina och symboliska i att gå in tillsammans.Det är ju ändå det bröllopet handlar om - att det är en kärlekshandling man och kvinna gör gemensamt och då borde väl det "finaste" vara att ge uttryck för det genom ett gemensamt intåg?
  • MulleNuh

Om så är fallet då??

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 10:20:51 följande:
    Håller jag fullständigt med om. Jag misstänker att de som inte vill gå in tillsammans har gjort bröllopet till sina 15 minuter av "berömmelse".
  • MolsonCanadian

Att de gjort bröllopet till sina 15 minuter av berömmelse, menar du?
    Då tror jag att man är oerhört egocentrisk, gifter sig av helt fel orsaker och jag tror dessutom att en skilsmässa är att vänta.

MulleNuh skrev 2008-12-01 10:43:41 följande:
    Om så är fallet då??
  • Nancy Drew
    MolsonCanadian skrev 2008-12-01 10:20:51 följande:
    Den kategorin brudar finns säkert i båda lägren.
Svar på tråden brudöverlämning