• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Om det inte går med stranden, så finns det kanske varianter på annat som han hade tankar om, som går att överföra på den vigseln ni nu tänker er?
    T ex, nä, han kommer inte att kunna känna sanden mellan tårna, men kanske se havet?

Jag förstår absolut stressen, eller snarare att man är upptagen av en massa annat. Vi ska ju genomföra varsin flytt till vår gemensamma lägenhet, hinna få i ordning den, han ska börja nytt jobb i en ny stad utan sina vänner. Men jag tror att det är viktigt att man då väntar med planeringen, bägge två, så att bröllopet inte blir något som han känner sker utanför honom. Ungefär som en del blivande fäder beskriver att graviditeten är något de inte känner sig delaktiga i.

Hur fungerar det när ni planerar?
    Frågar du vad han tänker, eller presenterar du olika förslag som han får ta ställning till?

MulleNuh skrev 2008-12-01 17:16:34 följande:
    Hans tankar var från början att vi skulle gifta oss utomlands på en strand.. Men just det kändes ganska svårt att genomföra.. Och tyvärr måste jag säga så har han fått lägga ganska mycket av sina tankar åt sidan.. Och detta just pga tankarna på stranden..Och nu har vi det också VÄLDIGT stressigt hemma med diverse saker och han är väldigt disträ och förvirrad.. Också därför jag gör det mesta.. MEN visst! Jag tycker det är roligt! Men ska prata med honom mer om detta.. Ikväll kanske!
  • MulleNuh

Jo ALLT jag kommer på visar jag för honom.. Ibland har han idéer om det jag visat, men oftast säger han: ja det där bli bra det..

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 17:55:36 följande:
    Om det inte går med stranden, så finns det kanske varianter på annat som han hade tankar om, som går att överföra på den vigseln ni nu tänker er?T ex, nä, han kommer inte att kunna känna sanden mellan tårna, men kanske se havet?Jag förstår absolut stressen, eller snarare att man är upptagen av en massa annat. Vi ska ju genomföra varsin flytt till vår gemensamma lägenhet, hinna få i ordning den, han ska börja nytt jobb i en ny stad utan sina vänner. Men jag tror att det är viktigt att man då väntar med planeringen, bägge två, så att bröllopet inte blir något som han känner sker utanför honom. Ungefär som en del blivande fäder beskriver att graviditeten är något de inte känner sig delaktiga i. Hur fungerar det när ni planerar?Frågar du vad han tänker, eller presenterar du olika förslag som han får ta ställning till?
  • MolsonCanadian

Kan du inte testa att inte visa honom "färdiga" idéer, utan bara slänga ut en undran?
    T ex "Vad för sång skulle du vilja ha under vigseln?" Eller så säger du helt sonika "Kom på en sång som du tycker om och som passar till vårt bröllop."
    Eller vad det nu må vara. Vad tycker han om, som skulle kunna kopplas till bröllopsplaneringen?
    Gillar han data?
    Då kanske han kan fila på inbjudan, festprogram och sånt?
    Gillar han tårta, så kanske han kan leta rätt på tårta?
    Du förstår säkert hur jag menar.

Jag tänker att du kanske behöver vara extra noga med att han inte lämpar över saker på dig så att han utesluter sig själv. Särskilt om han känner viss besvikelse över att det inte blir på stranden.

MulleNuh skrev 2008-12-01 19:14:28 följande:
    Jo ALLT jag kommer på visar jag för honom.. Ibland har han idéer om det jag visat, men oftast säger han: ja det där bli bra det..
  • MulleNuh

Jo! Superbra tankar kommer du med.. Fast inbjudningarna har vi gjort.. Han har skrivit ut dom på sitt jobb! (han är datakille)

Musik har han faktiskt suttit och kollat och det var nu när jag tänker efter HANS val av sång vi ska ha..

Han har sagt att han känner en kille som är konditor så han kan fixa tårta.

haha nu lät det som han faktiskt är ganska involverad..

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 20:02:16 följande:
    Kan du inte testa att inte visa honom "färdiga" idéer, utan bara slänga ut en undran?T ex "Vad för sång skulle du vilja ha under vigseln?" Eller så säger du helt sonika "Kom på en sång som du tycker om och som passar till vårt bröllop."Eller vad det nu må vara. Vad tycker han om, som skulle kunna kopplas till bröllopsplaneringen?Gillar han data?Då kanske han kan fila på inbjudan, festprogram och sånt?Gillar han tårta, så kanske han kan leta rätt på tårta?Du förstår säkert hur jag menar. Jag tänker att du kanske behöver vara extra noga med att han inte lämpar över saker på dig så att han utesluter sig själv. Särskilt om han känner viss besvikelse över att det inte blir på stranden.
  • MulleNuh

Vi har nu pratat jag och min M2b. Vi ska ändra allt!

Det blir en borglig vigsel ist.. Vi ska boka av ALLT som är bokat.. Kyrka, restaurang ja allt...

Som många här inne har skrivit så ser många kyrkan som en fin kuliss.. Och när jag tänker efter så känner jag att det kanske även var så i mitt fall..

Och vi är verkligen inte troende, någon av oss.. Så jag tror detta är helt rätt beslut!

Det känns bra i magen!

OCH detta är faktiskt helt tackvare denna tråd!

• En till präst

Gratulerar er båda till att ha hittat det som är rätt grej för er.

• MulleNuh

Tack!!

En till präst skrev 2008-12-01 20:36:46 följande:

Gratulerar er båda till att ha hittat det som är rätt grej för er.
  • MolsonCanadian
    MulleNuh skrev 2008-12-01 20:31:17 följande:
    Vi har nu pratat jag och min M2b. Vi ska ändra allt!Det blir en borglig vigsel ist.. Vi ska boka av ALLT som är bokat.. Kyrka, restaurang ja allt...Som många här inne har skrivit så ser många kyrkan som en fin kuliss.. Och när jag tänker efter så känner jag att det kanske även var så i mitt fall..Och vi är verkligen inte troende, någon av oss.. Så jag tror detta är helt rätt beslut! Det känns bra i magen! OCH detta är faktiskt helt tackvare denna tråd!
    Vad roligt!
    Tror också att det är rätt beslut. Det låter onekligen så, i alla fall. Dessutom kan ni ju "börja om" tillsammans nu, så han inkluderar sig själv mer.
  • MulleNuh

Jaa men det känns såååå skönt.. Han blev en HELT annan kille nu efter detta beslut! Helt glad och söt..

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 21:29:49 följande:
    Vad roligt!Tror också att det är rätt beslut. Det låter onekligen så, i alla fall. Dessutom kan ni ju "börja om" tillsammans nu, så han inkluderar sig själv mer.
  • MolsonCanadian

Ja, så klart. Nu är han ju med i matchen.
    Du får berätta hur det går framöver.

MulleNuh skrev 2008-12-01 21:34:48 följande:
    Jaa men det känns såååå skönt.. Han blev en HELT annan kille nu efter detta beslut! Helt glad och söt..
Svar på tråden brudöverlämning