jessielundh skrev 2008-11-28 21:57:17 följande:
hahah snacka om att det kommer gliringar direkt ,, det var ju inte själva frågan och alla har ju rätt till sin åsikt..jag kan bara säga en sak ,, jag står för det jag tycker är mysigt och har man en bra relation till sin pappa så passar ju en brudöverlämning alldeles utmärkt.sen att vissa tycker det är uråldrigt får stå för dom "moderna "brudarna ;)ha en trevlig kväll och nu tycker jag detta ämne är slut diskuterat blir bara en massa tjafs och det är ju inte poängen med denna sida puss på er alla
Jag trodde först att du bara tänkte skriva ditt första inlägg och sedan inte dyka upp mer i tråden, men nu upprepade du i alla fall dina åsikter, så låt mig då ta upp dem, eftersom du inte läst så mycket av det som skrivits i tråden.
Till att börja med: Brudöverlämning är inte en gammal tradition. I Sverige har det faktiskt *aldrig* varit en tradition, så det är de som envisas att gå in med pappa som försöker skapa en ny tradition.
Sedan: Brudöverlämning kom till för att pappan lämnade över förmyndarskapet till sin svärson. Kvinnan var alltså en ägodel som gavs från en man till en annan. Trevlig kvinnosyn va? I vissa kulturer tror jag också det förekommit att pappan lämnar över ett ris till maken för att symbolisera att han också tar över fostraransvaret.
Ytterligare: I en värld där vi alltmer får upp ögonen för hur kvinnor behandlas som ägodelar utan egen vilja (inte bara i "invandrar"-kulturer utan på många olika håll i samhället) så verkar det ju galet att *införa* en sed som beskriver just hur kvinnan behandlas som en ägodel.
Till sist: Inte en enda av de som har förespråkat brudöverlämning har kunnat prestera något annat skäl än "För att jag tycker det är vackert", vilket inte är ett godtagbart skäl för att införa en sed med en kvinnoförnedrande symbolik.
Att man vill göra såhär för att man har en så underbar relation med sin pappa är en ren efterkonstruktion. Det finns många sätt att visa världen att man älskar sin pappa förutom att låta sig ledas in för att överlämnas i vigseln.
Och "För att jag vill det!" är inte ett tungt vägande teologiskt skäl! Vissa präster går med på det för att slippa bråka med brudarna, men jag har inte sett en enda kollega som tycker att brudöverlämning är något gott och bra.