• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Ja, tydligen.

MulleNuh skrev 2008-11-27 14:29:23 följande:
    Va fel man kan ha..
  • Imma
    MolsonCanadian skrev 2008-11-27 14:56:57 följande:
    Om det är "givet" att vissa saker är negativa, så kan man nog förvänta sig att man förklarar varför det är "givet", när man säger att andra saker inte är "givna".
    Nu börjar det likna en diskussion igen. Dock en bit ifrån trådens ämne som ju faktiskt är brudöverlämning, men låt gå.

Är det inte en personlig känsla som avgör vilka fenomen som är givet negativa och att vissa inte är det? Sen kommer ju aldrig alla att tycka samma, just för att det är någonting subjektivt. Att det är "givet" vad som är vad är det nog inte tal om enligt mitt sätt att se det.

Istället för att likna brudöverlämning med begreppet "hora" ´(som jag tror att alla här är negativa till) skulle jag vilja föra in ett annat fenomen i debatten.

Vissa personer (även i min närhet) anser att det är jätteskojsigt att kalla chokladboll för någonting annat (jag skriver inte ut det, men det börjar på "N"). De tycker inte att det är ett ord som är negativt värdeladdat, medan jag tycker att det är hemskt. På samma sätt tycker inte alla att symboliken med brudöverlämning är lika hemsk som jag tycker.

Innan vi ser på saker ur samma synvinkel kommer vi aldrig att kunna dela samma åsikt. Dock inte sagt att det inte är intressant att diskutera.
  • Duchess

*har läst ikapp tråden*

Ömkan? Jag är övertygad om att MulleNuh inte behöver någon ömkan. Jag håller måhända inte med henne i alla sakfrågor, men hennes ton i debatten är betydligt trevligare än din.

Jag uppskattar människor med retorisk skicklighet, vilket du uppenbarligen har ett stort mått av. Men om man kombinerar det med självrättfärdighet istället för empati så hamnar man i diket.

MolsonCanadian skrev 2008-11-27 14:54:35 följande:
    Det beror förmodligen för att du inte noterar MulleNuhs inlägg, måhända av ömkan. Jag har flertalet gånger bett MulleNuh förklara hur hon menar, men hon gör inte det. Jag har benat upp, exemplifierat och förtydligat mina undringar, men likväl så svarar hon inte med annat än känslomässiga utbrott. Du ska nog inte blanda ihop empati med känslomässighet. Det är inte samma sak. Vad jag ifrågasätter är fortfarande den principiella inställningen att om "vi" såg på brudöverlämning med "andra ögon" så skulle det inte vara en "ful handling".
  • Ore
    Duchess skrev 2008-11-27 15:25:09 följande:
    *har läst ikapp tråden*Ömkan? Jag är övertygad om att MulleNuh inte behöver någon ömkan. Jag håller måhända inte med henne i alla sakfrågor, men hennes ton i debatten är betydligt trevligare än din. Jag uppskattar människor med retorisk skicklighet, vilket du uppenbarligen har ett stort mått av. Men om man kombinerar det med självrättfärdighet istället för empati så hamnar man i diket.
    Det verkar som att vi tycker likadant...
  • WinterorSummer

Måste säga till MolsonCanadian att för att ha ett väldigt bra språk och en skicklig argumentation är det underligt korkat att försöka förstå en annan individs åsikter genom att "prata över hennes huvud". Du märker uppenbarligen att er diskussion inte ligger på samma nivå, så om du verkligen vill förstå henne så är det inte svårt att argumentera på en lägre nivå. Dock anser jag inte att det är fallet här, i.e. du vill prata över hennes huvud och försöka göra bort henne...

Så som jag har uppfattat det har hon kommit fram till att hon har ändrat sin ståndpunkt ang. brudöverlämning och på så sätt håller en principiell linje mellan föregående och argumentationen med hora. Därefter orkade hon inte diskutera med dig och gav med sig och skrev vad hon antog att du föredrog hon skulle tycka för att kunna avsluta en obehaglig debatt...

Vore trevligt om det gick att hålla en civiliserad diskussion som inte går ut på att bräcka andra individer och istället fokusera på att försöka förstå varandra.

• Imma
    WinterorSummer skrev 2008-11-27 15:41:45 följande:
    Vore trevligt om det gick att hålla en civiliserad diskussion som inte går ut på att bräcka andra individer och istället fokusera på att försöka förstå varandra.
    Strålande skrivet!
  • MolsonCanadian

Jag anser att det är undermåligt att bara hänvisa till en "känsla" när man hävdar att något är "givet". Jag förväntar mig att man tänker igenom mer varför man anser att något är "givet", annars landar man i icke-argument som "det bara är så".

Jag likställde inte begreppet "hora" med brudöverlämning. Jag jämförde inställningen att en företeelse skulle bli positiv om vi bara såg på den med lite andra ögon.

Vad gäller N-ordet finns det flera förklaringar till varför det är "givet" att inte använda det.

Imma skrev 2008-11-27 15:15:32 följande:
    Nu börjar det likna en diskussion igen. Dock en bit ifrån trådens ämne som ju faktiskt är brudöverlämning, men låt gå.Är det inte en personlig känsla som avgör vilka fenomen som är givet negativa och att vissa inte är det? Sen kommer ju aldrig alla att tycka samma, just för att det är någonting subjektivt. Att det är "givet" vad som är vad är det nog inte tal om enligt mitt sätt att se det.Istället för att likna brudöverlämning med begreppet "hora" ´(som jag tror att alla här är negativa till) skulle jag vilja föra in ett annat fenomen i debatten. Vissa personer (även i min närhet) anser att det är jätteskojsigt att kalla chokladboll för någonting annat (jag skriver inte ut det, men det börjar på "N"). De tycker inte att det är ett ord som är negativt värdeladdat, medan jag tycker att det är hemskt. På samma sätt tycker inte alla att symboliken med brudöverlämning är lika hemsk som jag tycker.Innan vi ser på saker ur samma synvinkel kommer vi aldrig att kunna dela samma åsikt. Dock inte sagt att det inte är intressant att diskutera.
  • MolsonCanadian

Jag tror att det är nyttigt att inte blanda ihop empati med känslomässighet. Inte heller ska man blanda ihop empati med sympati.

I mina ögon förringar man MulleNuh när man inte kräver någon större intellektuell förmåga med hänvisning till att hon skulle vara "trevlig". Det är någon sorts förnedrande inställning i stil med "Hon är så dum, men hon är ju snäll, så låt henne hållas."

Men visst, dumhet hos kvinnor har väl alltid premierats framför rationalitet.

Duchess skrev 2008-11-27 15:25:09 följande:
    *har läst ikapp tråden*Ömkan? Jag är övertygad om att MulleNuh inte behöver någon ömkan. Jag håller måhända inte med henne i alla sakfrågor, men hennes ton i debatten är betydligt trevligare än din. Jag uppskattar människor med retorisk skicklighet, vilket du uppenbarligen har ett stort mått av. Men om man kombinerar det med självrättfärdighet istället för empati så hamnar man i diket.
  • MolsonCanadian

Jag har benat upp, exemplifierat och förtydligat mina undringar till MulleNuh. Det innebär att jag visst försökt förstå. Jag ber varken henne eller någon annan att förklara hur de menar för att "bräcka".

Sedan undrar jag vem som förnedrar MulleNuh mest, när du anser att MulleNuh behöver tilltalas på en "lägre nivå", medan jag utgått ifrån att hon har ett intellekt åtminstone i nivå med standard.

WinterorSummer skrev 2008-11-27 15:41:45 följande:
    Måste säga till MolsonCanadian att för att ha ett väldigt bra språk och en skicklig argumentation är det underligt korkat att försöka förstå en annan individs åsikter genom att "prata över hennes huvud". Du märker uppenbarligen att er diskussion inte ligger på samma nivå, så om du verkligen vill förstå henne så är det inte svårt att argumentera på en lägre nivå. Dock anser jag inte att det är fallet här, i.e. du vill prata över hennes huvud och försöka göra bort henne...Så som jag har uppfattat det har hon kommit fram till att hon har ändrat sin ståndpunkt ang. brudöverlämning och på så sätt håller en principiell linje mellan föregående och argumentationen med hora. Därefter orkade hon inte diskutera med dig och gav med sig och skrev vad hon antog att du föredrog hon skulle tycka för att kunna avsluta en obehaglig debatt...Vore trevligt om det gick att hålla en civiliserad diskussion som inte går ut på att bräcka andra individer och istället fokusera på att försöka förstå varandra.
  • Ore
    MolsonCanadian skrev 2008-11-27 15:55:40 följande:
    Jag tror att det är nyttigt att inte blanda ihop empati med känslomässighet. Inte heller ska man blanda ihop empati med sympati. I mina ögon förringar man MulleNuh när man inte kräver någon större intellektuell förmåga med hänvisning till att hon skulle vara "trevlig". Det är någon sorts förnedrande inställning i stil med "Hon är så dum, men hon är ju snäll, så låt henne hållas." Men visst, dumhet hos kvinnor har väl alltid premierats framför rationalitet.
    Nä, nu måste jag säga ifrån igen!!! Jag har verkligen inte tänkt att "Hon är så dum, men hon är ju snäll, så låt henne hållas." (citat från dig)

Däremot så är hon inte lika van vid att debattera som många andra i denna tråden. Men det är absolut inte samma sak som att vara dum, eller ointellektuell!!!

Givetvis kan man be henne förtydliga vad hon menar, men man vinner inget på att göra det på ett så agressivt sätt som du gjorde. Speciellt inte som man märker att hennes inlägg ofta är känslosamma.

Men det verkar du, trots att du uppenbarligen anser dig själv vara oerhört intelligent, inte förstå.
Svar på tråden brudöverlämning