• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Det är helt riktigt att jag frågade om hon tänker samma sak vad gäller "hora". Att du ser det som en "attack"... tja, kanske har jag kommit till ett forum fullt av överkänsliga brudar?
    Vad vet jag. I verkliga livet är det inte så.

Det är en fullt rimligt analogi. Menar man principiellt att man kan välja att göra en företeelse positiv så inkluderar det "hora"-begreppet. Menar man att det just i det här fallet och inte i andra fall går att göra företeelsen positiv, så faller det på sin egen orimlighet. MulleNuh har för övrigt uttryckt sig i termer av att det är en principiell fråga.

Ore skrev 2008-11-27 09:55:14 följande:
    Japp, och det var hennes åsikt i den frågan. Jag tolkade det som att hon tyckte att man kan välja att göra en grej positiv, vilket är helt sant att man kan. (Här var mitt svar att jag tyckte det var helt onödigt att göra något positivt av det när det finns andra positiva alternativ, och att jag inte tror det kan bli helt positivt så länge det förekommer i negativ bemärkelse).Det var då som du attackerade henne väldigt hårt angående om samma sak gällde ordet "hora". Det ena behöver nödvändigtvis inte hänga ihop med det andra, det handlar om vilka traditioner man tycker är värda att förlora sin negativa bakgrund... Jag tycker ingen. Mulle Nuh verkar tycker att brudöverlämning och att kalla någon "hora" är så pass olika att det ena inte hänger ihop med det andra.
  • MolsonCanadian

Nu bekräftar du att du ser på det principiellt.

Jag har som bekant också sett ditt principiella ställningstagande ur fler vinklar. Det är därför jag presenterade analogin med "hora". Om du uppfattar argumentation som attack är det beklagligt. Ditt mående är det ingen vits att jag spekulerar kring, men det kan ju vara klokt att lugna ned sig några grader innan man skriver inlägg.

MulleNuh skrev 2008-11-27 09:57:54 följande:
    Men du har gjort en egen ganska stark tolkning.. Jag var otydlig! Det ser jag själv.. Jag skrev mest om saker över lag.. Inte enbart om detta.. Och så är det om saker.. Vissa grejer förblir negativa pga människors syn även fast det inte behöver vara så.. Ok, kanske det var ett ganska dumt exempel med just brudöverlämning. Jag har bara försökt se det från andra vinklar. Och om någon skulle ha tagit illa vid sig eller mått dåligt på något sätt över det jag skrev så var ju inte riktigt det tanken.. Och det verkar ju du uppenbarligen ha gjort eftersom du attackerar mig så mycket.. Så om nu detta fått dig att må dåligt så ber jag om ursäkt!
  • MulleNuh

Jag ska IGEN förklara vad jag menade med mitt inlägg om ordet hora.. För du har helt fel..

Dom som säger ordet hora vet kanske inte den exakta meningen med det!! Det är ju därför dom säger det!

Och samma gäller för tjejer som vill gå in med sin pappa! Det gäller/gällde ju även mig.. Vi vet/visste inte betydelsen av det!! Jag hade inte en susning om att det var en negativ sak.. Jag trodde det var det absolut vanligaste sättet att gå in i kyrkan på..
    Jag har även lyssnat runt med en massa människor om det.. Och INGEN av dom har vetat att det var en negativ sak.. Och då har jag frågat folk i alla åldrar..

Oj va långt det blev.. Men för att sammanställa.. Man vet inte vad det är förns någon berättat..

• Ore
    MolsonCanadian skrev 2008-11-27 10:02:15 följande:
    Det är helt riktigt att jag frågade om hon tänker samma sak vad gäller "hora". Att du ser det som en "attack"... tja, kanske har jag kommit till ett forum fullt av överkänsliga brudar?Vad vet jag. I verkliga livet är det inte så. Det är en fullt rimligt analogi. Menar man principiellt att man kan välja att göra en företeelse positiv så inkluderar det "hora"-begreppet. Menar man att det just i det här fallet och inte i andra fall går att göra företeelsen positiv, så faller det på sin egen orimlighet. MulleNuh har för övrigt uttryckt sig i termer av att det är en principiell fråga.
    Nej, jag ser inte att du ställde frågan till henne som en attack. Men du är klart bättre än Mulle Nuh i argumentationsteknik, och det tyckar jag att du verkar använda för att "köra över henne", "få henne att känna sig liten" eller hur man nu ska uttrycka det. En sådan sak är lätt att ta personligt, och det är onödigt. Försök förstå vad hon menar istället för att försöka briljera.
  • MolsonCanadian

Det är fortfarande inte vad jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter ditt resonemang kring att om "vi" såg på brudöverlämning "med andra ögon" så skulle det inte vara en "ful handling". Om det är det du ändrar dig på, så är saken avklarad. Vad du skriver nedan är inte vad jag ifrågasätter eller har diskuterat.

MulleNuh skrev 2008-11-27 10:12:06 följande:
    Jag ska IGEN förklara vad jag menade med mitt inlägg om ordet hora.. För du har helt fel..Dom som säger ordet hora vet kanske inte den exakta meningen med det!! Det är ju därför dom säger det!Och samma gäller för tjejer som vill gå in med sin pappa! Det gäller/gällde ju även mig.. Vi vet/visste inte betydelsen av det!! Jag hade inte en susning om att det var en negativ sak.. Jag trodde det var det absolut vanligaste sättet att gå in i kyrkan på.. Jag har även lyssnat runt med en massa människor om det.. Och INGEN av dom har vetat att det var en negativ sak.. Och då har jag frågat folk i alla åldrar..Oj va långt det blev.. Men för att sammanställa.. Man vet inte vad det är förns någon berättat..
  • MolsonCanadian

Jag försöker inte "briljera". Uppfattas det så, är det månne pga egna tillkortakommanden. Jag försöker enbart lyfta frågan om synen på en företeelse och det orimliga i att i ena fallet uttrycka självklarhet i att synen förändras om "vi" inte såg på det som en "ful handling" medan i andra fallet inte alls applicera den principen. Dvs, vissa saker anser MulleNuh vara självklart negativa och inte lämpliga att ändra synen på.
    Det är det jag försöker förstå; varför det är självklart i ena fallet, men inte i det andra. Det är också därför jag har frågat, men då bemötts med att hon inte behöver svara för att svaret är "givet".

Ore skrev 2008-11-27 10:16:42 följande:
    Nej, jag ser inte att du ställde frågan till henne som en attack. Men du är klart bättre än Mulle Nuh i argumentationsteknik, och det tyckar jag att du verkar använda för att "köra över henne", "få henne att känna sig liten" eller hur man nu ska uttrycka det. En sådan sak är lätt att ta personligt, och det är onödigt. Försök förstå vad hon menar istället för att försöka briljera.
  • MulleNuh

Ja en gång skrev jag att svaret var givet, för jag tyckte det var väldigt larvigt... Och det var det om hora..

MolsonCanadian skrev 2008-11-27 13:55:03 följande:
    Jag försöker inte "briljera". Uppfattas det så, är det månne pga egna tillkortakommanden. Jag försöker enbart lyfta frågan om synen på en företeelse och det orimliga i att i ena fallet uttrycka självklarhet i att synen förändras om "vi" inte såg på det som en "ful handling" medan i andra fallet inte alls applicera den principen. Dvs, vissa saker anser MulleNuh vara självklart negativa och inte lämpliga att ändra synen på. Det är det jag försöker förstå; varför det är självklart i ena fallet, men inte i det andra. Det är också därför jag har frågat, men då bemötts med att hon inte behöver svara för att svaret är "givet".
  • Ore
    MolsonCanadian skrev 2008-11-27 13:55:03 följande:
    Jag försöker inte "briljera". Uppfattas det så, är det månne pga egna tillkortakommanden. Jag försöker enbart lyfta frågan om synen på en företeelse och det orimliga i att i ena fallet uttrycka självklarhet i att synen förändras om "vi" inte såg på det som en "ful handling" medan i andra fallet inte alls applicera den principen. Dvs, vissa saker anser MulleNuh vara självklart negativa och inte lämpliga att ändra synen på. Det är det jag försöker förstå; varför det är självklart i ena fallet, men inte i det andra. Det är också därför jag har frågat, men då bemötts med att hon inte behöver svara för att svaret är "givet".
    Ok, jag anser nog att du gör det på ett onödigt bryskt sätt och därför riskerar att din motpart i diskussionen tar det personligt. Och då är man inte mottaglig för några argument. Det är ju beklagligt i så fall...

Jag anser att jag är hyfsat bra på att formulera min argument, men tycker alltså att du försöker briljera gentemot Mulle Nuh, som har ett annat sätt att uttrycka sina åsikter på. Så för min del anser jag inte att det handlar om eget tillkortakommande som får mig att känna så.
  • MolsonCanadian

Varför tycker du att det är larvigt?
    Du har ju framställt frågan flera gånger som en principiell fråga, och då faller "hora"-diskussionen inom ramen för den principen.

MulleNuh skrev 2008-11-27 13:56:36 följande:
    Ja en gång skrev jag att svaret var givet, för jag tyckte det var väldigt larvigt... Och det var det om hora..
  • MulleNuh

Det var larvig på det sättet du skrev det! Som att jag skulle tycka att det vore BRA om vi ändrade synen på ordet hora!?

Allt jag skrev om det var att ungdomar inte förstår innebörden av det förns någon berättat för dom vad det betyder..

MolsonCanadian skrev 2008-11-27 14:04:41 följande:
    Varför tycker du att det är larvigt?Du har ju framställt frågan flera gånger som en principiell fråga, och då faller "hora"-diskussionen inom ramen för den principen.
Svar på tråden brudöverlämning