• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Jag sitter nu i en intressant tråd på familjeliv om tjejer som bär slöja!! Lite samma grej.. Eller nä jag vet inte..

• Imma
    MulleNuh skrev 2008-11-26 10:47:11 följande:
    Jag sitter nu i en intressant tråd på familjeliv om tjejer som bär slöja!! Lite samma grej.. Eller nä jag vet inte..
    Nu blir det OT!

Jag kan dock hålla med om att det är lite samma diskussion. Att bära slöja representerar en kvinnosyn som jag inte kan ställa mig bakom. Att andra kulturer har slöja är ingenting jag kan eller vill uttala mig om, men om kristna svenskor skulle börja bära slöja för att "det är en fin gest mot min man" eller "för att jag vill det och för mig betyder det inget dåligt" skulle jag vända mig emot det på samma sätt som jag inte gillar tanken på budöverlämning. Detta för att symboliken aldrig går att förminska till en enda individuell handling, utan alltid ingår i ett större perspektiv.
  • Bumlis

Ojojoj... jag lägger min energi på MYCKET annat. Är involverad i ungdomsarbete, stödjer barnhem, donerar en inte-så-liten procent av min inkomst till behövande... Inget jag vill skryta om, men eftersom du skrev din kommentar, så.
    Dessutom tycker jag att det ligger en bra tanke och syfte bakom att "försöka övertyga en tjej om att hon inte ska gå in i kyrkan med sin pappa". Tror de flesta som debatterar mot b-överlämning inte gör det för att "vinna en diskussion", utan de gör det för att de tror på det de säger och ser det som viktigt att folk blir medvetna. Det skrivs ju så mycket om att folk inte har en aning om vad som ligger bakom/i en brudöverlämning.

Vi2iJuli skrev 2008-11-26 10:04:19 följande:
    Är det å andra sidan inte bättre att lägga sin energi på det än att övertala en tjej om att hon inte ska gå in i kyrkan med sin pappa?Bara en tanke...
  • älskarlivet

Det är faktiskt så att i flera länder bär en del kristna också slöja, eller täcker håret på något sätt..

Imma skrev 2008-11-26 11:05:36 följande:
    Nu blir det OT!Jag kan dock hålla med om att det är lite samma diskussion. Att bära slöja representerar en kvinnosyn som jag inte kan ställa mig bakom. Att andra kulturer har slöja är ingenting jag kan eller vill uttala mig om, men om kristna svenskor skulle börja bära slöja för att "det är en fin gest mot min man" eller "för att jag vill det och för mig betyder det inget dåligt" skulle jag vända mig emot det på samma sätt som jag inte gillar tanken på budöverlämning. Detta för att symboliken aldrig går att förminska till en enda individuell handling, utan alltid ingår i ett större perspektiv.
  • Bumlis

Japp, men inte i Sverige.

älskarlivet skrev 2008-11-26 11:32:23 följande:
    Det är faktiskt så att i flera länder bär en del kristna också slöja, eller täcker håret på något sätt..
  • Bumlis

Oops, kom faktiskt på att det finns vissa kristna församlingar som använder "huvudduk" även i Sverige.
    Men det blir nog lite OT att diskutera det, antar jag.

Bumlis skrev 2008-11-26 11:34:21 följande:
    Japp, men inte i Sverige.
  • Linda7608

Hej. Har läst denna tråd lite då och då. Fattar inte hur ni orkar tjata om dett dag efter dag.. Folk tycker olika, lägg er energi på något roligt istället. Som att ni snart ska gifta er. Ha en underbar dag

• Bumlis

Fast vi kanske tycker det här är roligt. Sorgligt, jag vet.

Ha en bra dag du mä!

Linda7608 skrev 2008-11-26 11:37:20 följande:
    Hej. Har läst denna tråd lite då och då. Fattar inte hur ni orkar tjata om dett dag efter dag.. Folk tycker olika, lägg er energi på något roligt istället. Som att ni snart ska gifta er. Ha en underbar dag
  • älskarlivet

Jag vet, det blev lite ot, men intressant att diskutera, för det är inte många som vet att även kristna har slöja/huvudduk..

Bumlis skrev 2008-11-26 11:36:22 följande:
    Oops, kom faktiskt på att det finns vissa kristna församlingar som använder "huvudduk" även i Sverige.Men det blir nog lite OT att diskutera det, antar jag.
  • Nancy Drew
    älskarlivet skrev 2008-11-26 11:39:59 följande:
    Jag vet, det blev lite ot, men intressant att diskutera, för det är inte många som vet att även kristna har slöja/huvudduk..
    Fast det måste väl höra till ovanligheterna bland _svenska_ kristna kvinnor?
Svar på tråden brudöverlämning