• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Jo det är det jag menar.. Det är en väldigt negativ sak.. Och det kommer att fortsätta vara en sådan hemsk sak så länge människor gör det till en hemsk sak..

Så är det ju med allt!

Ore skrev 2008-11-25 22:14:48 följande:
    Det ÄR redan en negativ sak, med brudöverlämning. Och frågan är varför det finns ett så stort behov av att göra något vackert av det. När det redan finns ett vackert alternativ, att gå tillsammans med sin blivande fram till altaret. Det går säkert att ändra synen. Men jag hävdar att det inte går att göra det till något vackert, så länge det någonstans i världen förekommer på ett annat sätt. Och för att motverka det negativa tror jag att man måste avstå från brudöverlämning. Då kanske er dottersdotters dotterdotter kan ha det, om hon vill...
  • tonårsmorsa

Hjälp mig då att se det vackra i brudöverlämning, för vare sig det betraktas som fint eller inte så finns det symbolik i handlingen.

MulleNuh skrev 2008-11-25 21:33:40 följande:
    Men alltså..Det är ju JUST så som ni ser detta som gör att det är en negativ sak!! Tänk om alla såg på det med andra ögon ist!!! Då skulle ju den fula stämpeln och symboliken till slut försvinna!!!!Så länge ni ser det så här så kommer det vara just en ful handling.
  • MulleNuh

gha!

Vadå? Hur ska jag hjälpa dig?? Jag säger bara att det är en negativ sak så länge gör det till en negativ sak..
    Det är inte jag som startat överlämning..

tonårsmorsa skrev 2008-11-25 22:19:58 följande:
    Hjälp mig då att se det vackra i brudöverlämning, för vare sig det betraktas som fint eller inte så finns det symbolik i handlingen.
  • tonårsmorsa

Nej, men eftersom du säger att om vi bara såg brudöverläming på ett annat sätt så skulle symboliken försvinna. Men en handling kan aldrig bli fri från symbolik. Allt vi gör och säger sänder också ut symboliska signaler. Sen är det upp till var och en att ta ställning till vad vi står för. Tyvärr har inga andra argument för brudöverlämning framförts annat än att "det är fint" osv. och det tycker jag är en ganska svag argumentation för att försöka ändra symboliken i handlingen.

MulleNuh skrev 2008-11-25 22:21:18 följande:
    gha!Vadå? Hur ska jag hjälpa dig?? Jag säger bara att det är en negativ sak så länge gör det till en negativ sak..Det är inte jag som startat överlämning..
  • MolsonCanadian

Jag tror att vi menar ganska lika, men med lite olika perspektiv. Jag håller helt med dig om den kroppsliga gestaltningen, men jag tror inte att det är en "kvinnosaksfråga", eller vad jag ska kalla det. Att brudparet går in tillsammans är ju väldigt mycket äldre än feminism. Jag har diskuterat den här frågan med riktigt inbitna kvinnoprästmotståndare och de vurmar starkt för att brudparet går in tillsammans - just för att löften inför Gud skall ges av fria människor, inte ofria. Tanken är då att man inte kan hållas ansvarig för löften som man ingått som ofri och att sådana löften egentligen inte alls är några löften, varför hela vigseln går om intet.

Hoppas du förstår hur jag menar.

En till präst skrev 2008-11-25 20:05:33 följande:

Njae - det hänger nog mer samman med att man reflekterar där som här över vad liturgin (=den kroppsliga gestaltningen) säger.Och även där har förstås teologin fördjupats och utvecklats av att kvinnor numera både är präster och biskopar.Det är ju detsamma som om man tänker sig 3 personer som ber:En ligger på knä på golvet, en står med händerna lyfta mot himlen och en sitter uppkrupen i ett soffhörn.Alla ber - men deras kroppsspråk signalerar olika inställning till bönen. På samma sätt signalerar allt vårt kroppsspråk i en gudstjänst lika mycket som våra ord vad vi tror.Och därför är det otänkbart för mig och många präster att tillåta en kroppslig gestaltning som "svär" mot vår kyrkas tro på äktenskapet som en frivillig överenskommelse mellan jämlika.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-25 21:47:27 följande:
    Jo men lik förbannat så kommer den finnas kvar så länge folk ser det med en negativ syn!Make love not war! (lite lagom flummigt)En till präst skrev 2008-11-25 21:45:39 följande:
    Vad menar Du nu?

VAD är det som blir kvar så länge folk ser det med en negativ syn?
  • Duchess

Min käre svärfar kan nog räknas in i kategorin "inbitna kvinnoprästmotståndare" Han tillhör också de präster som konsekvent förbjuder brudöverlämning, med bl a det motiv du angav här nedan.

Han menar också att kyrkans gudstjänster innehåller ett rikt symbolspråk som avspeglar kyrkans tro och liv. Att införa en rit som strider mot kyrkans syn på äktenskapets ingående (att brudparet fritt väljer varandra och är jämbördiga parter) anser han vara orimligt.

Det finns ett antal kvinnnoprästmotståndare som tillåter brudöverlämning. Är man emot kvinnliga präster för att man anser att kvinnan i allt är underställd mannen så blir man naturligtvis också glad när ett brudpar önskar sig brudöverlämning. Det stämmer då bra överens med den prästens personliga syn på saken.

MolsonCanadian skrev 2008-11-25 22:38:41 följande:
    Jag tror att vi menar ganska lika, men med lite olika perspektiv. Jag håller helt med dig om den kroppsliga gestaltningen, men jag tror inte att det är en "kvinnosaksfråga", eller vad jag ska kalla det. Att brudparet går in tillsammans är ju väldigt mycket äldre än feminism. Jag har diskuterat den här frågan med riktigt inbitna kvinnoprästmotståndare och de vurmar starkt för att brudparet går in tillsammans - just för att löften inför Gud skall ges av fria människor, inte ofria. Tanken är då att man inte kan hållas ansvarig för löften som man ingått som ofri och att sådana löften egentligen inte alls är några löften, varför hela vigseln går om intet. Hoppas du förstår hur jag menar. En till präst skrev 2008-11-25 20:05:33 följande:
  • MolsonCanadian

Tänker du så med allt, eller bara just i det här fallet?

Jag ägnar mina dagar åt att jobba med ungdomar. Det är inte alldeles sällsynt att de slänger sig med ord som "hora". Inte heller är det särskilt sällsynt att de förklarar eller snarare försvarar det språkbruket med "Jamen, jaaaag menar inte det negativt." Det gör de, förstås, men tänker du dig att om fler säger "hora" så blir begreppet "hora" positivt..?
    Om så, hur går den förvandlingen till, enligt dig?

MulleNuh skrev 2008-11-25 22:21:18 följande:
    gha!Vadå? Hur ska jag hjälpa dig?? Jag säger bara att det är en negativ sak så länge gör det till en negativ sak..Det är inte jag som startat överlämning..
  • Vi2iJuli
    MulleNuh skrev 2008-11-25 21:47:27 följande:
    Jo men lik förbannat så kommer den finnas kvar så länge folk ser det med en negativ syn!Make love not war! (lite lagom flummigt)En till präst skrev 2008-11-25 21:45:39 följande:
    Precis.
    Och SÅ fult kan ju inte folk se det eftersom att så många inte vet symboliken med det hela innan prästen förklarar eller dom snubblar över den här tråden...
  • MolsonCanadian

Min erfarenhet är nog snarare att det är de mindre "konservativa" prästerna som tillåter brudöverlämning, att de är mer benägna att göra avkall på den kristna tron som är grunden till att de alls viger människor i kyrkan.

Duchess skrev 2008-11-25 22:46:33 följande:
    Min käre svärfar kan nog räknas in i kategorin "inbitna kvinnoprästmotståndare" Han tillhör också de präster som konsekvent förbjuder brudöverlämning, med bl a det motiv du angav här nedan.Han menar också att kyrkans gudstjänster innehåller ett rikt symbolspråk som avspeglar kyrkans tro och liv. Att införa en rit som strider mot kyrkans syn på äktenskapets ingående (att brudparet fritt väljer varandra och är jämbördiga parter) anser han vara orimligt. Det finns ett antal kvinnnoprästmotståndare som tillåter brudöverlämning. Är man emot kvinnliga präster för att man anser att kvinnan i allt är underställd mannen så blir man naturligtvis också glad när ett brudpar önskar sig brudöverlämning. Det stämmer då bra överens med den prästens personliga syn på saken.
Svar på tråden brudöverlämning