• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Duchess

Brudöverlämning är inte en gammal grej. Det är en ny sed som (förhoppningsvis inte) väller in över Sverige från de anglosaxiska länderna.

Homosexuella får inte gifta sig varken i kyrkan eller någon annanstans. Det har regeringen bestämt.

MulleNuh skrev 2008-11-25 15:24:34 följande:
    Men ni känner alltså att man inte ska ta in en gammal grej i kyrkan då?? Som just brudöverlämning?? Hur ser ni då på att homosexuella får gifta sig i kyrkan?? Det har inte varit accepterat tidigare..
  • Duchess

För övrigt har jag läst igenom dagens inlägg i tråden och vill bara meddela att Ore är min nya idol Bra skrivet!

• MulleNuh

Men det är väl visst en gammal grej! Det ahr ju sagts här hela tiden.. Brudöverlämning har inte försigkommit sen 1300-talet. Och DET är en gammal grej.

Och samma här med homosexualitet! DÄR kan vi snacka om förtryck!!
    Det är något att lägga sin energi på tycker jag.

Duchess skrev 2008-11-25 15:33:32 följande:
    Brudöverlämning är inte en gammal grej. Det är en ny sed som (förhoppningsvis inte) väller in över Sverige från de anglosaxiska länderna. Homosexuella får inte gifta sig varken i kyrkan eller någon annanstans. Det har regeringen bestämt.
  • Duchess

Jag vet inte om det finns några bevis för att det förekommit före 1300-talet? När jag läste kyrkohistoria så berörde vi vigselseder, men just det minns jag inget av. Har du nån mer info om det så är jag uppriktigt intresserad av att läsa den.

Ja, jag tycker att det är hemskt att homosexuella inte får gifta sig. Jag är inte politiskt engagerad, så det rent lagtekniska har jag inget inflytande över. Däremot är jag engagerad i inomkyrklig opinionsbildning.

MulleNuh skrev 2008-11-25 15:38:06 följande:
    Men det är väl visst en gammal grej! Det ahr ju sagts här hela tiden.. Brudöverlämning har inte försigkommit sen 1300-talet. Och DET är en gammal grej.Och samma här med homosexualitet! DÄR kan vi snacka om förtryck!! Det är något att lägga sin energi på tycker jag.
  • Nusse

Har följt och läst hela tråden nästan. Tycker det är en jätteintressant diskussion!

Om det finns några präster kvar i tråden skulle jag vilja fråga om detta med brudöverlämning är ett klass/socialgruppsfenomen (vi behöver inte diskutera vilken grupp det i så fall skulle vara)? Inte för att jag på något sätt vill kasta bajs i fläkten, anledningen till att jag undrar är att jag aldrig stött på fenomenet brudöverlämning i Sverige. På vissa här inne verkar det mer som regel än undantag på de bröllopet de själva närvarat på? Eller är det något som bara förekommer på vissa ställen här i Sverige?

• MulleNuh

Nej jag skrev nu bara det några här i tråden sagt.. Jag vet inte något "djupt" om detta..

Duchess skrev 2008-11-25 16:18:48 följande:
    Jag vet inte om det finns några bevis för att det förekommit före 1300-talet? När jag läste kyrkohistoria så berörde vi vigselseder, men just det minns jag inget av. Har du nån mer info om det så är jag uppriktigt intresserad av att läsa den. Ja, jag tycker att det är hemskt att homosexuella inte får gifta sig. Jag är inte politiskt engagerad, så det rent lagtekniska har jag inget inflytande över. Däremot är jag engagerad i inomkyrklig opinionsbildning.
  • En till präst

*Reser mig upp och bugar djupt för Ore som skrivit de klokaste saker som sagts på länge i tråden.*

Apropå USA - det är ju inte så att kyrkan där står och stampar och inte reflekerar över vad de själva gör.

När jag var över och hälsade på några lutherska kyrkor där 2004 så var det många av dessa församlingar som hade infört "svensk" ingång i kyrkan just för att man även där reflekterar över symboliken i det man gör.

Löftet om att lyda sin man finns bara i de mest konservativa kristna kretsarna, i Sverige bara hos Livets ord och de ortodoxa kyrkorna.

• En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-25 09:30:04 följande:
    Att jag ska lyda min man sägs inte i kyrkan! Så jag förstår ärligt talat inte varför det ens pratas om det här nu.. Eller? Inte sägs det väl??
    Nej, det sägs inte i Svenska kyrkan.
    Men i en del av de "brudöverlämnande" kyrkorna västerut.
    Och i vigslar som förättas inom Trosrörelsen (Livets ord mfl)
    Och i en del ortodoxa vigslar.

Så det förekommer i Sverige.
  • En till präst
    Bumlis skrev 2008-11-25 14:35:18 följande:
    Well, jag är en av dem som inte hade en aning om hur brudöverlämning kunde "tolkas" och jag erkänner att jag tyckte att steget till hedersrelaterat våld var löjligt långt. Men nu när jag fortsatt läsa tråden förstår jag argumenten och skulle i dagsläget aldrig vilja bli "överlämnad", hur fint det än kan verka, och trots att båda mina bröder hade det på sina bröllop. Jag är säker på att de skulle tänka till om de läste tråden.Saknar man kunskap eller kanske bara inte har tänkt till kan man inte riktigt klandras, anser jag. Men har man blivit upplyst om hur det förhåller sig så är man ansvarig för vad man gör med den informationen. Så ni som skriver här att ni tycker det är fint med överlämning - ni kanske ändrar er när ni tänkt igenom det hela lite?
    Roligt att "höra" att Du ändrat ståndpunkt.
  • Nancy Drew

En till präst skrev 2008-11-25 17:19:26 följande:

När jag var över och hälsade på några lutherska kyrkor där 2004 så var det många av dessa församlingar som hade infört "svensk" ingång i kyrkan just för att man även där reflekterar över symboliken i det man gör.
    Ja, när jag skrev på ett amerikanskt forum att det traditionella och vanligaste i Sverige var att gå in tillsammans med sin blivande fick jag flera svar om att "That's so awesome".
Svar på tråden brudöverlämning