• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • längelevekärleken

Och det där kommer jag få f-n för :D

• MulleNuh

Nä det får du nog inte fan för, men vart ser du påhoppen??

längelevekärleken skrev 2008-11-25 09:52:14 följande:
    Nu tycker jag denna tråden speglar bitterhet och negativitet. Respektera andras åsikter precis så som du vill at dem skall respektera dig. Alla tycker olika men nu börjar det spåra ur med påhopp. Eller kanske e det bara jag som upplever det så. Nog om brudöverlämning och lägg tiden på annat roligt istället.
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-11-25 09:40:20 följande:
    Men nu pratar vi ju inte om andra länder utan om Sverige!MÅSTE man dra liknelser med andra länder hela tiden?? Eller har jag kanske uppfattat tråden fel? Det kanske ska vara "Brudöverlämning här i Sverige och i andra länder" i rubriken egentligen.
    Ja men då är det klappat och klart, då gör vi i Sverige så som vi har gjort i Sverige de senaste hundra åren och struntar i vad de gör i utlandet.

Ingen brudöverläming alltså

Skämt åsido, vi lever i en mer internationell värld än någonsin tidigare. Så det är klart som sjutton att vi måste dra liknelser med andra länder.

Och då frågar jag mig varför seden med brudöverlämning måste komma hit. Är det inte bättre att vi i Sverige håller huvudet högt över att vår kyrka hur länge som helst inte har haft den seden, och att vår tradition sprids i andra länder istället för tvärtom?

Något som tidigare varit uppe i diskussioner kring brudöverlämning, och kanske ännu mer i diskussionen att "be pappan om dotterns hand", är ju att det för alla svenska brudar som vill ha detta, _så ska de betyda något annat än det egentligen gör_. Det är alltså någon typ av fars, skådespel, parodi som ska spelas upp, som under just denna vigsel, för just detta brudparet inte betyder det som det egentligen betyder.

Men världen fungerar inte så. Den 13-åriga tjej som gråtande leds fram till altaret av sin pappa, för att gifta sig med en 30 år äldre man som hon i princip aldrig träffat, ser överlämningen på ett helt annat sätt.

Gör det någon skillnad att en brud i Sverige erkänner symboliken och vägrar ställa upp på överlämning? Jag tycker det. Vad tycker ni?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2008-11-25 09:46:40 följande:
    hahahaha fyyyy va deppigt!!!!
    Det är tur att vi är olika
  • feministbrud

Tack Ore, fantastiskt inlägg!

• Ore
    feministbrud skrev 2008-11-25 10:05:54 följande:
    Tack Ore, fantastiskt inlägg!
    Tack!
  • längelevekärleken

Jag förstår hur du menar Ore och du har helt rätt, i detta men en sista fråga då ( får väl se om det blir sista ;) hur ser man i USA på brudöverlämningen, om vi inte jämför med de länder i världen där kvinnan lever i förtryck. Jag vet hur det är har själv bott i ett sådant land (kommer ifrån Sverige). Jag har alltid velat ha min pappa egentligen inte av en specifik anledning utan mer att det var det bästa alternativet (och för att jag själv inte ser det som förtryck gentemot mig) Jag vill också kvarhålla gamla svenska traditioner och anor men jag lever i många delar av världen med mitt yrke och har väl blivit lite internationaliserad :D

Dock står jag kvar i att jag vill att min far lämnar över mig i kyrkan, om nu präst går med på det...full respekt för präst och kyrka...Innebörden för oss att min far följer mig till altaret har lika liten betydelse som att min blivande följer mig till altaret (missförstå mig inte att det inte spelar roll) men det viktigaste är ju innebörden i äktenskapet och att vi lovar inför guds ansikte och församlingen. DÄR spelar det roll. Det är det viktiga inte vägen till altaret...

• Tooticki
    Ore skrev 2008-11-25 10:02:51 följande:
    Ja men då är det klappat och klart, då gör vi i Sverige så som vi har gjort i Sverige de senaste hundra åren och struntar i vad de gör i utlandet. Ingen brudöverläming alltså Skämt åsido, vi lever i en mer internationell värld än någonsin tidigare. Så det är klart som sjutton att vi måste dra liknelser med andra länder. Och då frågar jag mig varför seden med brudöverlämning måste komma hit. Är det inte bättre att vi i Sverige håller huvudet högt över att vår kyrka hur länge som helst inte har haft den seden, och att vår tradition sprids i andra länder istället för tvärtom?Något som tidigare varit uppe i diskussioner kring brudöverlämning, och kanske ännu mer i diskussionen att "be pappan om dotterns hand", är ju att det för alla svenska brudar som vill ha detta, _så ska de betyda något annat än det egentligen gör_. Det är alltså någon typ av fars, skådespel, parodi som ska spelas upp, som under just denna vigsel, för just detta brudparet inte betyder det som det egentligen betyder. Men världen fungerar inte så. Den 13-åriga tjej som gråtande leds fram till altaret av sin pappa, för att gifta sig med en 30 år äldre man som hon i princip aldrig träffat, ser överlämningen på ett helt annat sätt. Gör det någon skillnad att en brud i Sverige erkänner symboliken och vägrar ställa upp på överlämning? Jag tycker det. Vad tycker ni?
    *applåderar!*
  • MrsWindh

Som sagt jag ser inte på saken på det sätt.. Språkligt eller ej.
    Och det är jag glad över.

I Sverige tar vi in seder och traditioner från närr och fjärran och "försvenskar". Jag vill en engång påpeka att jag INTE ser brudöverlämningen på det sätt som vissa här gör. Alltså är jag tacksam att ni inte säger att jag tycker att någon "äger mig".

Det gäller att acceptera att folk tycker olika och låta allas åsikter räknas. Jag tycker inte att det finns ett rätt eller fel här, bara olika tolkningar.

Nåja intressant att detta skapa så mycket kännslor. Och jag har i alla fall lärt mig att man kan nu se brudöverlämningen på 2 helt olika sätt!

feministbrud skrev 2008-11-25 09:30:54 följande:
    Men då vet jag var du står. Du tycker mao att det känns bra att behöva lämnas bort av någon som äger dig? Om du är självständig kan du inte lämnas bort, rent språkligt alltså.
  • Ore
    längelevekärleken skrev 2008-11-25 10:17:44 följande:
    Jag förstår hur du menar Ore och du har helt rätt, i detta men en sista fråga då ( får väl se om det blir sista ;) hur ser man i USA på brudöverlämningen, om vi inte jämför med de länder i världen där kvinnan lever i förtryck. Jag vet hur det är har själv bott i ett sådant land (kommer ifrån Sverige). Jag har alltid velat ha min pappa egentligen inte av en specifik anledning utan mer att det var det bästa alternativet (och för att jag själv inte ser det som förtryck gentemot mig) Jag vill också kvarhålla gamla svenska traditioner och anor men jag lever i många delar av världen med mitt yrke och har väl blivit lite internationaliserad :DDock står jag kvar i att jag vill att min far lämnar över mig i kyrkan, om nu präst går med på det...full respekt för präst och kyrka...Innebörden för oss att min far följer mig till altaret har lika liten betydelse som att min blivande följer mig till altaret (missförstå mig inte att det inte spelar roll) men det viktigaste är ju innebörden i äktenskapet och att vi lovar inför guds ansikte och församlingen. DÄR spelar det roll. Det är det viktiga inte vägen till altaret...
    Jag vet inte hur det ses i USA, jag har aldrig bott där... Däremot så har Aleta skrivit ett väldigt bra inlägg, någonstans, om en ung tjej (någon släkting eller nära väns släkting eller liknande) som var gift men blev illa behandlad av sin man. Men hon stannade hos honom, eftersom hon blivit överlämnad till honom och lovat att lyda honom i vigsellöftet - "obey and honour"...

Och jag kan hålla med dig om att i erat äktenskap är säkertinte vägen fram till altaret så viktig. Men för mig innebär ju det att "varför är det så viktigt med brudöverlämning om vägen fram är oviktig". Varför inte ställa upp på den svenska traditionen, och ta avstånd från en handling med så solkig symbolik som brudöverlämning. Om du har internationella kontakter genom ditt jobb har du ju stora möjligheter att sedan förklara och försvara de svenska sederna, och hjälpa till att sprida den idén istället. Alltså utgöra en verklig skillnad i frågan.
Svar på tråden brudöverlämning