Vi2iJuli skrev 2008-11-25 09:40:20 följande:
Men nu pratar vi ju inte om andra länder utan om Sverige!MÅSTE man dra liknelser med andra länder hela tiden?? Eller har jag kanske uppfattat tråden fel? Det kanske ska vara "Brudöverlämning här i Sverige och i andra länder" i rubriken egentligen.
Ja men då är det klappat och klart, då gör vi i Sverige så som vi har gjort i Sverige de senaste hundra åren och struntar i vad de gör i utlandet.
Ingen brudöverläming alltså
Skämt åsido, vi lever i en mer internationell värld än någonsin tidigare. Så det är klart som sjutton att vi måste dra liknelser med andra länder.
Och då frågar jag mig varför seden med brudöverlämning måste komma hit. Är det inte bättre att vi i Sverige håller huvudet högt över att vår kyrka hur länge som helst inte har haft den seden, och att vår tradition sprids i andra länder istället för tvärtom?
Något som tidigare varit uppe i diskussioner kring brudöverlämning, och kanske ännu mer i diskussionen att "be pappan om dotterns hand", är ju att det för alla svenska brudar som vill ha detta, _så ska de betyda något annat än det egentligen gör_. Det är alltså någon typ av fars, skådespel, parodi som ska spelas upp, som under just denna vigsel, för just detta brudparet inte betyder det som det egentligen betyder.
Men världen fungerar inte så. Den 13-åriga tjej som gråtande leds fram till altaret av sin pappa, för att gifta sig med en 30 år äldre man som hon i princip aldrig träffat, ser överlämningen på ett helt annat sätt.
Gör det någon skillnad att en brud i Sverige erkänner symboliken och vägrar ställa upp på överlämning? Jag tycker det. Vad tycker ni?