• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

"humorn" i mitt fall skulle nog vara att jag skulle bli paff! Och därmed "skratta". Men känner jag mig rätt hade jag nog sagt något om det i kyrkan när prästen sa det till mig.

feministbrud skrev 2008-11-25 09:32:32 följande:
    Det förstår jag att du är irriterad på. Nej, det sägs inte att du ska lyda din man. Jag har bara svårt att förstå humorn i det hela då det faktiskt säga i andra länder och det också finns en mening i det som är ganska unken.
  • feministbrud

Det låter bra! Det skulle jag också göra (säga emot prästen alltså)!

MulleNuh skrev 2008-11-25 09:33:44 följande:
    "humorn" i mitt fall skulle nog vara att jag skulle bli paff! Och därmed "skratta". Men känner jag mig rätt hade jag nog sagt något om det i kyrkan när prästen sa det till mig.
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-11-25 09:32:32 följande:
    Det förstår jag att du är irriterad på. Nej, det sägs inte att du ska lyda din man. Jag har bara svårt att förstå humorn i det hela då det faktiskt säga i andra länder och det också finns en mening i det som är ganska unken.
    Men nu pratar vi ju inte om andra länder utan om Sverige!
    MÅSTE man dra liknelser med andra länder hela tiden?? Eller har jag kanske uppfattat tråden fel? Det kanske ska vara "Brudöverlämning här i Sverige och i andra länder" i rubriken egentligen.
  • feministbrud

För mig spelar det ingen roll. Jag vill inte ha hit en sed som betyder att kvinnan är osjälvständig bara för ett antal brudar anser det vara gulligt. Är det så otroligt svårt att görstå?

Vi2iJuli skrev 2008-11-25 09:40:20 följande:
    Men nu pratar vi ju inte om andra länder utan om Sverige!MÅSTE man dra liknelser med andra länder hela tiden?? Eller har jag kanske uppfattat tråden fel? Det kanske ska vara "Brudöverlämning här i Sverige och i andra länder" i rubriken egentligen.
  • MulleNuh

Nä nu ska jag FÖRSÖKA att inte gå in i den här tråden!!! Inge skoj! Jag gick med på bt för att ha kul och planera wedding! Inte tjafsa om kvinnoföryck!!!!

• feministbrud

Haha, en av mina anledningar till att regga mig här var just att diskutera kvinnoförtryck, men det har väl i alla fall du redan fattat

MulleNuh skrev 2008-11-25 09:43:47 följande:
    Nä nu ska jag FÖRSÖKA att inte gå in i den här tråden!!! Inge skoj! Jag gick med på bt för att ha kul och planera wedding! Inte tjafsa om kvinnoföryck!!!!
  • Burre Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-25 09:40:20 följande:
    Men nu pratar vi ju inte om andra länder utan om Sverige!MÅSTE man dra liknelser med andra länder hela tiden?? Eller har jag kanske uppfattat tråden fel? Det kanske ska vara "Brudöverlämning här i Sverige och i andra länder" i rubriken egentligen.
    Vad får dig att tro att det inte har betydelse i Sverige?

Som jag skrev ovan, jag har hört mer än en kvinna berätta hur deras man menar att eftersom de är gifta så ska hon lyda honom! Då blir tårögdheten vid överlämnandet något helt annat vill jag lova!

Och varför tro att den relativa jämställdhet vi uppnått här i Sverige är given en gång för alla? Då kan jämförelsen med andra länder vara relevant, när man ser hur snabbt jämställdhet kan försvinna, både i lag och i folks medvetanden.
  • feministbrud

Var är länken till Aletas underbara inlägg?

• MulleNuh

hahahaha fyyyy va deppigt!!!!

feministbrud skrev 2008-11-25 09:45:14 följande:
    Haha, en av mina anledningar till att regga mig här var just att diskutera kvinnoförtryck, men det har väl i alla fall du redan fattat
  • längelevekärleken

Nu tycker jag denna tråden speglar bitterhet och negativitet. Respektera andras åsikter precis så som du vill at dem skall respektera dig. Alla tycker olika men nu börjar det spåra ur med påhopp. Eller kanske e det bara jag som upplever det så. Nog om brudöverlämning och lägg tiden på annat roligt istället.

Svar på tråden brudöverlämning