• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Bumlis
    Vi2iJuli skrev 2008-11-24 22:47:21 följande:
    Nä, jag är inte förvånad....
  • Fjosok

som jag sa, symbolik kontra handling ...ni kommer aldrig att enas föränn ni diskuterar samma saker :)

• Bumlis

Nä, det är sant.

Fjosok skrev 2008-11-24 22:50:29 följande:
    som jag sa, symbolik kontra handling ...ni kommer aldrig att enas föränn ni diskuterar samma saker :)
  • tonårsmorsa

Som jag ser det är det ingen skillnad, förutsatt att ens handlingar sker med eftertanke.

Fjosok skrev 2008-11-24 22:50:29 följande:
  • Fjosok

nä, men jag syftar på diskussionen i denna tråden bara.

• Bumlis

Väldigt bra sagt.

tonårsmorsa skrev 2008-11-24 21:30:32 följande:
    Jag tror du slog huvudet på spiken när du säger att du inte skulle tagit det på så stort allvar. För mig är vigseln på största allvar och jag värderar också allt som sägs och görs under vigseln som betydelsefullt.
  • Bumlis

Sorry, nu ska jag hålla mig härifrån ett tag, tror jag.

• Nancy Drew
    Fjosok skrev 2008-11-24 21:56:45 följande:
    Diskussionen handlar väl om handling kontra symbolik. MulleNuh och co ser det som en vacker handling. Vi inom kyrkan (ja, räknar mig som prästkandidat dit) ser den negativa och historiskt kvinnokränkande symboliken i första hand.Mao, vi diskuterar två olika saker i samma tråd.Och nej, jag tycker fortfarande inte om överlämning men kanske det är anledningen varför det inte går att mötas?Eller?
    Jag tror du har rätt Fjosok. Du är smart!
  • MulleNuh

Jag tror också Fjosok har ganska så rätt här..

Det som gör att jag blir irriterad är att ni här inne (vissa) lägger in era egna ord i min mun! Säger att man skrivit saker man aldrig ens tänkt! Det gör mig väldigt irriterad!

Självklart tar jag vigseln på allvar!! Vem kan vara så otroligt korkad och ens yttra en sådan sak!?!?

Och självklart ska icketroende få gifta sig i kyrkan!!! De som säger att vi inte borde göra det, ja dom... hmmmmmmmm...

Jag skulle inte ta biten som handlar om att JAG skulle lyda min MAN på allvar. OM nu någon ens skulle sga så i kyrkan, men som jag har förstått det på er här inne så skulle det aldrig hända så varför ens ta upp det????

Och VAAAAR har jag sagt att jag tycker psalmer och gudprat är jobbig?? Ingenstans har jag skrivit det.. För det tycker jag inte är jobbigt.. Hade jag tyckt DET var jobbigt hade jag verkligen inte gift mig i en kyrka..

MEn när man ser hur vissa troende skriver och uttrycker om mig och andra sig så börjar jag undra om man ens vill vistas med dom i samma rum!!!? Så jäkla trist!!

Jag har hela tiden tyckt detta varit intressant att prata om här inne, men nu tycer jag inte det längre.. Inte alls..
    Inge kul att skriva när andra hela tiden lägger ord i ens mun!!!

• feministbrud

MulleNuh, jag tror att du tolkar att allt negativt av det som sägs här sägs mot dig. Så är det inte om jag har fattat det hela rätt.

Jag håller med Fjosok om att vi förmodligen inte kan mötas men jag ska försöka förklara varför jag och andra "hoppar på" dig och andra här inne. Vi diskuterar symboler och vaför man vill ha symboler som symboliserar ofrihet. Därför är det för mig mycket svårt att förstå varför du inte skulle bli förbannad om någon sa något om lydnad under vigselakten. Jag kan faktiskt inte se det roliga i det. Jag håller med andra här om att om man kan bortse från saker som sägs under vigseln så undrar man om man tar vigseln på allvar. Därmed inte sagt att det är så i ditt fall. Jag tycker att man ska fundera på om man verkligen vill ha med saker under vigseln som man måste skratta bort. (Nu menar jag INTE att du vill att prästen ska säga så, jag bara ifrågasätter varför det var lustigt om han skulle göra det.)

Du har aldrig sagt att psalmer och gudprat är jobbigt, men andra har sagt det flera gånger. Det är för mig obegripligt varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Om det är fel att viga icketroende i kyrkan lämnar jag åt kyrkan att bestämma, då jag inte är medlem där och inte har med det att göra.

Svar på tråden brudöverlämning