• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Ore
    MolsonCanadian skrev 2008-11-24 14:40:29 följande:
    Brudöverlämning kommer inte på fråga här. Även om jag hade velat, så skulle min far vägrat då han inte anser mig vara boskap som behöver ledas in. Därtill är det en kristen princip att tydliggöra att det är en fri människa som fritt valt att gifta sig, vilket är nödvändigt för att kunna sätta någon tilltro till de löften som avges. Kan inte tänka mig att gå in med någon annan än den man jag gifter mig med. Om jag skulle tycka att det vore obekvämt eller otryggt, så vore det nog helt fel man jag tänkte gifta mig med.
    Bra skrivet!

Jag har för övrigt fortfarande inte sett några bättre argument för varför man ska ha brudöverlämning än:

- Det har alltid varit min dröm
    - Jag vill det
    - Jag tycker det är fint/gulligt
    - Jag tycker inte det är ojämställt/kvinnoförnedrande
    - Jag vill hedra min pappa, som är mitt stora stöd
    - Jag vill inte att min blivande ska se mig förrän jag går uppför altargången
  • En till präst
    Ore skrev 2008-11-24 15:08:47 följande:
    Bra skrivet! Jag har för övrigt fortfarande inte sett några bättre argument för varför man ska ha brudöverlämning än:- Det har alltid varit min dröm- Jag vill det- Jag tycker det är fint/gulligt- Jag tycker inte det är ojämställt/kvinnoförnedrande- Jag vill hedra min pappa, som är mitt stora stöd- Jag vill inte att min blivande ska se mig förrän jag går uppför altargången
    Men nu glömde Du: "Jag får tårar i ögonen och gåshud när jag tänker på det"
  • Ore

En till präst skrev 2008-11-24 15:49:43 följande:

Men nu glömde Du: "Jag får tårar i ögonen och gåshud när jag tänker på det"
    Attans.

Och så glömde jag ju givetvis att "Det är MIN dag och JAG ska få som JAG vill"...
  • Fjosok

Ibland skulle jag vilja fråga brudöverlämningstjejer som får gåshud och tårar av det om dom också får något simmigt i ögonen av.

1. Dikter som handlar om att ens älskade är sötare än vaniljgrädde, i dikten dock ofta särskrivet vanilj grädde.

2. Dikter om ekor i morgondimma, utedass och barn som barfota springer i daggen mot en ny sommardag.

3. Tavelreproduktioner på gråtande barn alt änglar i pastellfärger?

(ja, det är ironi så det skakar om det ...)

• Bumlis

Hahahaa!!!!!!! LOL!

Och sär skriv ning en är den stora pricken över i:et.

Fjosok skrev 2008-11-24 16:00:37 följande:
    Ibland skulle jag vilja fråga brudöverlämningstjejer som får gåshud och tårar av det om dom också får något simmigt i ögonen av.1. Dikter som handlar om att ens älskade är sötare än vaniljgrädde, i dikten dock ofta särskrivet vanilj grädde.2. Dikter om ekor i morgondimma, utedass och barn som barfota springer i daggen mot en ny sommardag.3. Tavelreproduktioner på gråtande barn alt änglar i pastellfärger? (ja, det är ironi så det skakar om det ...)
  • Nancy Drew
    Fjosok skrev 2008-11-24 16:00:37 följande:
    Ibland skulle jag vilja fråga brudöverlämningstjejer som får gåshud och tårar av det om dom också får något simmigt i ögonen av.1. Dikter som handlar om att ens älskade är sötare än vaniljgrädde, i dikten dock ofta särskrivet vanilj grädde.2. Dikter om ekor i morgondimma, utedass och barn som barfota springer i daggen mot en ny sommardag.3. Tavelreproduktioner på gråtande barn alt änglar i pastellfärger? (ja, det är ironi så det skakar om det ...)
    *rotfl*
  • Ore

rolling on the floor laughing...

Kan också förekomma med rotflmao, tillägget betyder i så fall "my ass off"

• MolsonCanadian

Tackar tackar.

Jag är ny här, så det här har säkert diskuterats tidigare, men jag tillhör dem som menar att om man inte köper kyrkans koncept, så ska man heller inte gifta sig i kyrkan. Men jag förmodar att det är samma attityd där: "Det är så vackert i kyrkan." Mjo, det må så vara, men kyrkan är framför allt en plats för kristen tro. Jag skulle inte drömma om att gå till en moské och kräva att få gifta mig där med allsköns procedurer som inte hör islam till, bara för att moskéer är så vackra.

Ore skrev 2008-11-24 15:08:47 följande:
    Bra skrivet! Jag har för övrigt fortfarande inte sett några bättre argument för varför man ska ha brudöverlämning än:- Det har alltid varit min dröm- Jag vill det- Jag tycker det är fint/gulligt- Jag tycker inte det är ojämställt/kvinnoförnedrande- Jag vill hedra min pappa, som är mitt stora stöd- Jag vill inte att min blivande ska se mig förrän jag går uppför altargången
  • Ore
    MolsonCanadian skrev 2008-11-24 16:51:53 följande:
    Tackar tackar. Jag är ny här, så det här har säkert diskuterats tidigare, men jag tillhör dem som menar att om man inte köper kyrkans koncept, så ska man heller inte gifta sig i kyrkan. Men jag förmodar att det är samma attityd där: "Det är så vackert i kyrkan." Mjo, det må så vara, men kyrkan är framför allt en plats för kristen tro. Jag skulle inte drömma om att gå till en moské och kräva att få gifta mig där med allsköns procedurer som inte hör islam till, bara för att moskéer är så vackra.
    Japp, det har sagts det också. Och det är väl ungefär lika fel som de brudpar som undrar om inte prästen kan "tona ner allt prat om Gud och Jesus", eller som blir helt bestörta över att de måste ha minst två psalmer "kan man inte ha en poplåt som solosång istället???"

Sedan är det många i tråden som tycker att oavsett vad kyrkan tycker, varför framföra en handling som symboliserar att kvinnan är omyndig och underställd mannen genom att lämnas från sin far till sin man och inte ens få gå uppför altargången själv...
Svar på tråden brudöverlämning