• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Vi2iJuli

Burre Präst skrev 2008-11-21 16:43:11 följande:

Nu blir jag riktigt förvånad. Menar du verkligen att det är OK att VARA förtryckt så länge man inte KÄNNER SIG förtryckt?Eller att det är OK att inte ha makt i samhället så länge man har det innanför husets fyra väggar?Jag måste ha missförstått dig!
    Nä, NU har du verkligen missförstått!
    Jag skrev ALDRIG att det var OKEJ att vara förtryckt, var fick du det ifrån?? Jag skrev att det är skillnad å att KÄNNA sig förtryck å att vara det!
  • Fjosok

Kan man inte sammanfatta det såhär.

Brudöverlämning är helt okej, om man är lagd åt det hållet i kombination med att man inte tycker det är någon negativ symbolik.

Det är däremot inte okej att trotsa ett trossamfunds regler bara för att man vill. Säger dom nej så är det nej.

Hindrar dock inte från att man gifter sig i ett annat sammanhang på annan plats och då har överlämning?

Eller? Am i wrong?

• Burre Präst

MulleNuh: Du är väl medveten om att jag (och många av mina kolleger) inte betraktar "Pappa var SÅÅÅ himla söt" som så värst tungt vägande teologiskt argument?

Men om nu du blev inspirerad av din syster (fast jag tror att du redan innan dess var "grundad" med filmer och TV-serier), varifrån fick hon idén? Med största sannolikhet från samma filmer och TV-serier...

• MulleNuh

haha joooo ni skulel tycka han var söt när han var helt klumpig!

Ja jag vet inte vart hon fick det ifrån. Jag frågade henne men hon visste inte själv.. Som jag nu har fått fram det när jag luskat i vår släkt så har alla gifta kvinnorna gjort det här i vårat släkte..

Burre Präst skrev 2008-11-21 17:04:09 följande:

MulleNuh: Du är väl medveten om att jag (och många av mina kolleger) inte betraktar "Pappa var SÅÅÅ himla söt" som så värst tungt vägande teologiskt argument? Men om nu du blev inspirerad av din syster (fast jag tror att du redan innan dess var "grundad" med filmer och TV-serier), varifrån fick hon idén? Med största sannolikhet från samma filmer och TV-serier...
  • MulleNuh

..pappa är bäst.. Han fick tom ett "kärleksbrev" av mig idag! Ett RIKTIGT brev. Det du!! Såna grejer är inget jag spottar ur mig i första taget..

• Burre Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-21 17:03:37 följande:
    Nä, NU har du verkligen missförstått!Jag skrev ALDRIG att det var OKEJ att vara förtryckt, var fick du det ifrån?? Jag skrev att det är skillnad å att KÄNNA sig förtryck å att vara det!
    Det var ju skönt att jag missförstod dig. Frågan är dock vad du menar med den här skillnaden.

Jag tog upp andra sidor av förtryck för att visa att i vissa kulturer är kvinnor de som för förtryckande traditioner vidare. Så att det oftast är kvinnor som vill ha brudledning är i sig inget argument för att det inte skulle vara uttryck för ett förtryck.
  • Valentinebride

Burre Präst skrev 2008-11-21 16:40:48 följande:

Ursäkta mig, men jag tror dig inte!Bland de personer som förespråkar brudledning har jag ännu inte stött på *en enda* som kommer att ledas in av sin mamma. Därför tror jag inte på att det helt och hållet beror på ditt förhållande med din far.Jag tror att det är en ren efterkonstruktion; du har först blivit förtjust i handlingen, troligen beroende på att du sett det på film eller TV, sedan har du bestämt dig för att det vore ett så fint sätt att visa hur mycket din far betyder för dig.Visst finns det tvivelaktiga traditioner även i Sverige, men är det skäl att införa ytterligare en tvivelaktig sed? Det är väl bra bakvänt resonemang ändå. På samma sätt skulle vi kunna säga att eftersom befolkningen ändå inte kan påverka allt som sker i politiken så kan vi lika gärna avskaffa kvinnlig rösträtt.Bara för att det finns tokigheter ska vi inte införa ännu fler.
    Hörru du Burre Präst. Det är du som verkar ha sett för många amerikanska filmer. Är det så du tror att dagens kvinnor hämtar information? Att gå in i kyrkan med sin far är vanligt förekommande i både Danmark och England. Men du får tro vad du vill.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-21 17:05:18 följande:
    haha joooo ni skulel tycka han var söt när han var helt klumpig!
    Fast hur söt er pappa än är så är inte hans söthet ett skäl att tillåta brudöverlämning.
  • Burre Präst
    Valentinebride skrev 2008-11-21 19:53:45 följande:
    Hörru du Burre Präst. Det är du som verkar ha sett för många amerikanska filmer. Är det så du tror att dagens kvinnor hämtar information? Att gå in i kyrkan med sin far är vanligt förekommande i både Danmark och England. Men du får tro vad du vill.
    Jodå, jag är väl medveten om att seden förekommer i England och Danmark. Den förekommer för övrigt i Norge också, möjligen delvis på grund av att Norge varit danskt i många år.

Men jag tror ändå att de flesta svenska brudar fått idén från filmer och TV eftersom jag antar att de flesta inte varit på så många bröllop i Engand, Danmark eller Norge.

Fast om man fått seden från bröllop man varit på utomlands, eller genom att se utländska filmer är egentligen ointressant. Det jag ville åt var att jag tror inte på att det helt och hållet handlar om att man vill visa sin kärlek till sin pappa. Det är jag övertygad om är en efterkonstruktion.

*Först* kom idén att ledas in av pappa, inspirerad av utländska bröllop på film, TV, i böcker eller i verkligheten. *Sedan* kom motiveringen att "Pappa betyder såååå mycket för mig!"

Annars vore det väl bra konstigt att hundratals kvinnor i Sverige, oberoende av varandra, av kärlek till sin pappa skulle komma på precis samma idé: "Jag ska gå in i kyrkan med min pappa på min bröllopsdag!" Jag undrar vad oddsen vore för det.
  • Esonda

Jag är dansk, jag bestämde mig för när jag var väääääldigt liten, långt innan jag såg sådanna filmer och kollade på björnes magasin, att jag vill gå till altaret med min pappa för han betyder såååå mycket för mig!

Sen har jag hållt fast vid det. Därför blir jag så förvånad att så många är emot det, det är ju fortfarande jag som bestämmer om jag vill eller inte. Visst att prästen kan säga nej men det är fortfarande en dröm som jag har haft sen jag var liten... Att det skulle handla om förtryck fall mig inte in. Gör det fortfarande inte.

Har nog sagts mycket om detta nu och diskussionen leder ingen vart.

Svar på tråden brudöverlämning