• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Vi2iJuli
    Bumlis skrev 2008-11-23 15:35:21 följande:
    Allvarligt nu, om du kläcker ur dig en sån kommentar kan du lika gärna fråga prästen som viger er hur han/hon orkar hänga i kyrkan och viga er. Vad ÄR det för nonchalant inställning? I den här tråden diskuteras saker som händer i kyrkan - like it or not - och då skulle det vara VÄLDIGT konstigt om präster inte fick uttala sig utan att åka på en sån kommentar.Gift dig borgerligt om du tycker att det är jobbigt att kyrkans anställda har åsikter om hur en Gudstjänst bör utformas.Nu är jag irriterad.Susanna och Fredrik skrev 2008-11-23 01:47:17 följande:
    Öööh, vi måste nog ha uppfattat hennes kommentar HELT olika!
    Jag "tog" hennes kommentar som att hon bara undrar hur prästerna sitta i just denna tråden som inte startas av en präst och föra sin talan emot brudöverlämning fram å tillbaka.
    Äh, det är så svårt å skriva hur jag menar.. det blir ändå fel!
  • Vi2iJuli
    Vi2iJuli skrev 2008-11-23 19:22:43 följande:
    Öööh, vi måste nog ha uppfattat hennes kommentar HELT olika!Jag "tog" hennes kommentar som att hon bara undrar hur prästerna sitta i just denna tråden som inte startas av en präst och föra sin talan emot brudöverlämning fram å tillbaka.Äh, det är så svårt å skriva hur jag menar.. det blir ändå fel!
    Alltså hur dom orkar sitta å skriva samma sak fram å tillbaka.
  • Pizan

Jag tycker det är fånigt att amerikanisera bröllopet så mkt som möjligt, vad är det för fel på svenska traditionerna. Tycker det är jättefint tänkt att mannen och kvinnan kommer in tillsammans för att visa deras val att leva tillsammans resten av livet. Dessutom är det ju vårt bröllop, och inte min pappa eller mammas.

Vill man ha amerikanska traditioner så får man väl gifta sig i USA eller borgligt, och om man vill gifta sig i kyrkan så får man väl hålla sig till den ordningen som gäller där.
    Det är ju inte så att man inte får gå in med sin pappa, det får man ju visst, om man gifter sig borgligt. Fattar inte vad det finns att klaga på; alla kan ju få det som man vill.

• MulleNuh

Idag har jag haft en VIIIDRIG dag!! Känner tom att alla är bänga!! Orkar inte ens sitta här och läsa allt om och om och om och om igen!! Hur orkar ni!?!?!?

• Bumlis

Ja, vi måste ha uppfattat den väldigt olika. Jag tyckte att den osade "jag vill ha det som JAG vill!!!!" och var ganska rude. Men, men, andra tycker kanske att hon var välvillig.

Vi2iJuli skrev 2008-11-23 19:22:43 följande:
    Öööh, vi måste nog ha uppfattat hennes kommentar HELT olika!Jag "tog" hennes kommentar som att hon bara undrar hur prästerna sitta i just denna tråden som inte startas av en präst och föra sin talan emot brudöverlämning fram å tillbaka.Äh, det är så svårt å skriva hur jag menar.. det blir ändå fel!
  • Burre Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-23 19:23:20 följande:
    Alltså hur dom orkar sitta å skriva samma sak fram å tillbaka.
    Jag kan bara svara för mig själv, vilket jag också gjort ovan om varför jag "hänger" just i den här tråden.

En annan orsak är att det hela tiden dyker upp nya brudar som skriver "Jamen det gör väl inte så mycket. Alla kan väl få göra som de vill, det är ju ändå Brudparets dag".

Så det finns hela tiden nya människor som behöver få veta att en kyrklig vigsel inte är ett event de själva kan arrangera utan en gudstjänst som de deltar i.

Och så lände dessa nya dyker upp så kommer jag att fortsätta att upprepa mina argument mot brudledning eftersom det uppenbarligen ännu finns många som tror att "För att jag VILL" är ett giltigt teologiskt argument i Svenska Kyrkan.
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-23 20:27:24 följande:
    Idag har jag haft en VIIIDRIG dag!! Känner tom att alla är bänga!! Orkar inte ens sitta här och läsa allt om och om och om och om igen!! Hur orkar ni!?!?!?
    Hoppas du får en bättre dag imorgon. Vi ses säkert då...
  • Vi2iJuli

Burre Präst skrev 2008-11-23 21:40:04 följande:

Jag kan bara svara för mig själv, vilket jag också gjort ovan om varför jag "hänger" just i den här tråden.En annan orsak är att det hela tiden dyker upp nya brudar som skriver "Jamen det gör väl inte så mycket. Alla kan väl få göra som de vill, det är ju ändå Brudparets dag".Så det finns hela tiden nya människor som behöver få veta att en kyrklig vigsel inte är ett event de själva kan arrangera utan en gudstjänst som de deltar i.Och så lände dessa nya dyker upp så kommer jag att fortsätta att upprepa mina argument mot brudledning eftersom det uppenbarligen ännu finns många som tror att "För att jag VILL" är ett giltigt teologiskt argument i Svenska Kyrkan.
    Jo, JAG vet det, men försökte bara förklara bättre vad jag trodde att "Susanna och Fredrik" menade.
  • En till präst
    Bumlis skrev 2008-11-23 21:06:34 följande:
    Ja, vi måste ha uppfattat den väldigt olika. Jag tyckte att den osade "jag vill ha det som JAG vill!!!!" och var ganska rude. Men, men, andra tycker kanske att hon var välvillig.
    Jag uppfattade kommentaren exakt som Du.
  • MulleNuh

idag är det en lite bättre dag! Så here I am!

Svar på tråden brudöverlämning