• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Fjosok

Det vi inte håller med omvarandra om är att du gillar olika "ismer" och jag anser att det är dom, i någon form eller annan, som förstört världen.

Klart, liten åsiksskillnad är det ju ...hehe

• feministbrud
    Fjosok skrev 2008-11-24 18:36:50 följande:
    Det vi inte håller med omvarandra om är att du gillar olika "ismer" och jag anser att det är dom, i någon form eller annan, som förstört världen.Klart, liten åsiksskillnad är det ju ...hehe
    En liiiiten åsiktsskillnad. Kanske. Men jag gillar dig ändå!
  • längelevekärleken

Beskriv då varför man INTE skall låta sin far "lämna" över en i kyrkan? Alla argument för räcker ju inte? Spännande...

• MulleNuh

Fattar inte varför det ska finnas argument??

• längelevekärleken

Ja men fick en hel lista på varför man INTE ska göra det, det fanns inga bra argument för, så nu funderade jag på om argument emot finnes? Jag kommer i alla fall att låta min far leda mig fram till altaret, det är ju vår vilja. Sen vad andra tycker och tänker är ju upp till var och en. Gör det som passar er och va lyckliga :d

• En till präst
    längelevekärleken skrev 2008-11-24 18:54:24 följande:
    Ja men fick en hel lista på varför man INTE ska göra det, det fanns inga bra argument för, så nu funderade jag på om argument emot finnes? Jag kommer i alla fall att låta min far leda mig fram till altaret, det är ju vår vilja. Sen vad andra tycker och tänker är ju upp till var och en. Gör det som passar er och va lyckliga :d
    Nu förstår jag inte ens hur Du menar.
    Ja - det finns en lång lista på skäl att INTE tillåta brudöverlämning i alla fall inte i en kristen kyrka.
    Nej, det finns inga bra argument FÖR brudöverlämning.

Så långt är vi överens.

Men sen säger Du att Du "i alla fall" vill låta Din far leda dig fram till altaret, eftersom det är "vår" vilja Din och pappas eller Din och blivande makens?)

Då undrar jag:

Är Du rörelsehindrad eller blind eftersom Du behöver ledas?

Är Du medveten om att prästen kan säga nej till ledandet, även om Du VILL göra så?

Och om Du vet att det finns massor av skäl att låta bli att göra så här, men inte ett enda bra FÖR att göra det - varför i hela friden vill Du ändå göra det?
  • En till präst
    längelevekärleken skrev 2008-11-24 18:46:47 följande:
    Beskriv då varför man INTE skall låta sin far "lämna" över en i kyrkan? Alla argument för räcker ju inte? Spännande...
    1. För att det är mot Svenska kyrkans traditon.
    2. För att det gestaltar en syn på äktenskapet som Svenska kyrkan inte står för.
    3. För att den gemensamma vandringen fram till altaret gestaltar Svenska kyrkans syn på äktenskapet.
    4. För att bruden inte kan byta ut riter i en kyrka bara för att hon känner för det.
    5. För att brudöverlämning i stora delar av världen är "verkligt" alltså att omyndiga kvinnor lämnas från en förmyndare (pappan) till en ny (maken) ofta efter visst ekonomisk ersättning.

Det är som jag ser det mycket starka argument.
    Betydligt starkare än "ja men jag VILL...."
  • Bumlis

Har inte det tagits upp tillräckligt mycket i tråden? Jag fattar ingenting. Har du ens läst tråden?

längelevekärleken skrev 2008-11-24 18:54:24 följande:
  • längelevekärleken

En till präst-

tack det var detta jag väntade på. Är lite jetlaged så kanske skrev lite konstigt tidigare. Jag är fullt medveten om att prästen helt kan neka till "överlämningen" och då accepterar vi det. Det handlar inte om att VI vill förändra världen utan att det känns som det som passar oss bäst. Att detta inte är en svensk tradition är vi med väl medvetna om men att det skall vara kränkande är inget vi ser det som. SJälvklart med all respekt för vad svenska kyrkan står för, har själv arbetat för den så vill vi inte göra något som är totalt emot vad kyrkan står för. Blir lite nyfiken på hur det var förr? Har brudparet ALLTID gått in tillsammans? Intressant detta, visste inte att det kan bli så laddat kring ämnet...

• Bumlis

Sorry, såg att min kommentar var onödigt barsk. Inte meningen. Och du har ju jet lag som ursäkt, ser jag.

Bumlis skrev 2008-11-24 19:09:25 följande:
    Har inte det tagits upp tillräckligt mycket i tråden? Jag fattar ingenting. Har du ens läst tråden?
Svar på tråden brudöverlämning