• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • lycklig tvåbarnsmamma

Jag håller med dig absolut. Jag hade först tänkt gå i kyrkan med min pappa. Inte träffa min sambo förrän i kyrkan. Men pga olika åsikter från alla håll har vi bestämt att gå in tillsammans, jag och min blivande.

• fidar

lycklig tvåbarnsmamma skrev 2008-10-13 11:28:19 följande:

Jag håller med dig absolut. Jag hade först tänkt gå i kyrkan med min pappa. Inte träffa min sambo förrän i kyrkan. Men pga olika åsikter från alla håll har vi bestämt att gå in tillsammans, jag och min blivande.
    hur känns det? bara ni själva känner för det!!! alla tycker så mycket hela tiden känner jag, lite jobbigt ibland!
  • LirreMagic

det viktigaste är ju givetvis vad du, din blivande man och din far känner i frågan. Jag personligen skulle absolut inte vilja bli överlämnad av min far då jag ser det som ett "hån" mot det hårda arbete som ligger bakom den hyfsat jämlika ställning som finns mellan könen idag. Men det är som sagt min åsikt. Jag och min man skall gå in tillsammans men vi ska iofs ha en borlig vigsel så vi kan utforma den precis som vi vill. Hmm blev lite långt. Men min poäng är: gör som ni tycker känns bäst och strunta (så långt det går) i vad andra tycker.

• fidar
    LirreMagic skrev 2008-10-13 11:34:48 följande:
    det viktigaste är ju givetvis vad du, din blivande man och din far känner i frågan. Jag personligen skulle absolut inte vilja bli överlämnad av min far då jag ser det som ett "hån" mot det hårda arbete som ligger bakom den hyfsat jämlika ställning som finns mellan könen idag. Men det är som sagt min åsikt. Jag och min man skall gå in tillsammans men vi ska iofs ha en borlig vigsel så vi kan utforma den precis som vi vill. Hmm blev lite långt. Men min poäng är: gör som ni tycker känns bäst och strunta (så långt det går) i vad andra tycker.
    jag förstår vad du menar.

jag anser att huvudsaken man är eniga om vad man står för, vad det står för och varför man gör det. För mig, min fästman och för min far betyder detta bara kärlek och trygghet. så detta har absolut ingenting med kvinnoförnedring att göra, för hade jag (vi) känt det så skulle jag aldrig ha bett min far. Men som sagt jag tycker det står för något vackert som jag själv känner för det och det är min syn på att se det. så vi skall försöka göra som vi vill och hoppas våran präst också "tillåter" det. Annars får vi väl byta präst helt enkelt.. ;)
  • bollöga

Tycker du skall göra precis som du känner! Skulle gärna ha gjort likadant om min far hade levt. Nu kommer jag att gå in själv och min m2b väntar framme vid altaret... alterntiv att han möter mig halvvägs...

• fidar
    bollöga skrev 2008-10-13 11:44:34 följande:
    Tycker du skall göra precis som du känner! Skulle gärna ha gjort likadant om min far hade levt. Nu kommer jag att gå in själv och min m2b väntar framme vid altaret... alterntiv att han möter mig halvvägs...
    det är ett alternativ som vi kommer ta också om jag inte har "tillåtelse" till det första alternativet.
  • Burre Präst

Ska man ha en kyrklig vigsel så är inte "huvudsaken vad man tror på själv" eftersom vigseln inte är brudparets (eller brudens) egen stund att utforma som man vill. Vigsel i Svenska Kyrkan är en gudstjänst och som sådan dels reglerad i handboken, dels den tjänstgörande prästens ansvar.

Så mantrat "Ni/Du gör som ni/du vill, det är ju er/din stora dag" stämmer alltså inte helt när det handlar om kyrklig vigsel.

• fidar

Burre Präst skrev 2008-10-13 11:54:00 följande:

Ska man ha en kyrklig vigsel så är inte "huvudsaken vad man tror på själv" eftersom vigseln inte är brudparets (eller brudens) egen stund att utforma som man vill. Vigsel i Svenska Kyrkan är en gudstjänst och som sådan dels reglerad i handboken, dels den tjänstgörande prästens ansvar.Så mantrat "Ni/Du gör som ni/du vill, det är ju er/din stora dag" stämmer alltså inte helt när det handlar om kyrklig vigsel.
    men har det alltid varit att bruden går in själv eller att brudparet har gått in själva?
  • fidar

alltså det jag menar med det är hur ha det sett ut förr i tiden? vad innebär svensk tradition egentligen?

skulle det vara bättre att gå in med min bästa killkompis då eller tjejkompis? eftersom jag känner att jag gärna vill ha någon vid min sida (pappa) men om det nu inte skulle gå för sig, vad säger traditionen om att gå in med någon? eller är alternativen ensam eller tillsammans med brudgummen?

Svar på tråden brudöverlämning