• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • passionsblomman
    MulleNuh skrev 2008-10-16 22:32:27 följande:
    Va enkelt det hade varit om kyrkan gjorde en mall. Så HÄR går en vigsel till. Så här måste paret gå in.Dessa låtar måste vara med.m.mDå hade dessa idiotiska samtal aldrig behöva äga rum.
    "Gustjänstordning" heter den mallen. Det är ju den som Jagvillgåsjälv och Jagvillgåmedpappa är så irriterade på...

Nu måste jag verkligen sova. Kram på er alla. Vi ses i trådarna!
  • MulleNuh

haha men hade det funnits en riktig sådan så hade det ju inte varit några funderingar.. Alla VET att man MÅSTE göra på just det sättet.
    Nu finns ju bara "mallar" som folk vill och tycker att det ska vara.
    Det är ju en smaksak från präst till präst.

passionsblomman skrev 2008-10-16 22:46:55 följande:
    "Gustjänstordning" heter den mallen. Det är ju den som Jagvillgåsjälv och Jagvillgåmedpappa är så irriterade på...Nu måste jag verkligen sova. Kram på er alla. Vi ses i trådarna!
  • passionsblomman
    MulleNuh skrev 2008-10-16 22:50:28 följande:
    haha men hade det funnits en riktig sådan så hade det ju inte varit några funderingar.. Alla VET att man MÅSTE göra på just det sättet.Nu finns ju bara "mallar" som folk vill och tycker att det ska vara.Det är ju en smaksak från präst till präst.
    Fast lite hemskt om det måste till en ny "lag" i kyrkan för att det inte ska bli så mkt bråk på BT
    Nej!!! Godnatt igen!*skärp mig*
  • Duchess

Ett av problemen är att det finns många präster som vill vara schyssta mot brudparet och i någon slags missriktad vänlighet tillåter att man t ex väljer bort psalmer och sjunger visor av Taube istället. När sedan deras gäster Anna och Pelle ska gifta sig och deras vigselpräst säger att man måste ha två psalmer så får prästen naturligtvis höra att det måste man inte alls, för de var gäster på en vigsel där man sjöng visor av Taube...

En sak är säker: Jag är inte avundsjuk på prästerna. Jistanes, vilka arbetsuppgifter de har...

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:50:28 följande:
    haha men hade det funnits en riktig sådan så hade det ju inte varit några funderingar.. Alla VET att man MÅSTE göra på just det sättet.Nu finns ju bara "mallar" som folk vill och tycker att det ska vara.Det är ju en smaksak från präst till präst.
  • MulleNuh

Jo visst vore det riktigt tråkigt, men det känns som att det är behövligt.
    Måste ju vara fler än vi på bt som är arga på vissa åsikter?!
    Ja gå o lägg dig. Kl e snart 4.

passionsblomman skrev 2008-10-16 22:55:22 följande:
    Fast lite hemskt om det måste till en ny "lag" i kyrkan för att det inte ska bli så mkt bråk på BT Nej!!! Godnatt igen!*skärp mig*
  • MulleNuh

Ja och det vill man ju inte! Inte jag iaf. Jag vill inte att en präst ska gå ifrån sina principer.
    Så det hade varit enklare för alla parter om det bara fanns ETT sätt att göra en vigsel på.

Duchess skrev 2008-10-16 22:55:32 följande:
    Ett av problemen är att det finns många präster som vill vara schyssta mot brudparet och i någon slags missriktad vänlighet tillåter att man t ex väljer bort psalmer och sjunger visor av Taube istället. När sedan deras gäster Anna och Pelle ska gifta sig och deras vigselpräst säger att man måste ha två psalmer så får prästen naturligtvis höra att det måste man inte alls, för de var gäster på en vigsel där man sjöng visor av Taube...En sak är säker: Jag är inte avundsjuk på prästerna. Jistanes, vilka arbetsuppgifter de har...
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-16 23:00:10 följande:
    Ja och det vill man ju inte! Inte jag iaf. Jag vill inte att en präst ska gå ifrån sina principer. Så det hade varit enklare för alla parter om det bara fanns ETT sätt att göra en vigsel på.
    Varje gång en präst går med på brudöverlämning så frångår han/hon Kyrkans principer. Och oftast sina egna också.
    Jag har aldrig mött en präst som egentligen tycker att brudöverlämning är bra eller ens ok, men några orkar inte ta konflikten som uppstår när en bridezilla inte får som hon vill. Och går därför med på det.

Och jag ska också gå och lägga mig.
  • PL080802

Självklart ska du gå in med din pappa om du vill det. Tror ingen i Sverige idag tänker att det är ett tecken på osjälvständighet. Fint att kunna involvera sina föräldrar i bröllopet så mycket som möjligt. Lycka till!

• tonårsmorsa

Men om syftet är att involvera föräldrarna borde väl brudparet gå in tillsammans med bådas föräldrar?

PL080802 skrev 2008-10-16 23:55:46 följande:
    Självklart ska du gå in med din pappa om du vill det. Tror ingen i Sverige idag tänker att det är ett tecken på osjälvständighet. Fint att kunna involvera sina föräldrar i bröllopet så mycket som möjligt. Lycka till!
  • MulleNuh

hoho oj oj.. Du skulle bara veta hur många som ser det som ett tecken på osjälvständighet.
    Jag kommer att fråga prästen och be honom/henne vara helt ärlig och inte ge med sig om han/hon nu tycker att det är jobbigt!

PL080802 skrev 2008-10-16 23:55:46 följande:
Svar på tråden brudöverlämning