• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Duchess

Jag tycker att det är jättemärkligt att det alltid är bruden som ska gå in själv eller med papsen, och mannen som ska vänta där framme.

För övrigt kan man se på bilderna i mitt galleri vilken hårfärg jag har om det är av intresse.

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:07:27 följande:
    Ja det tror jag säkert, men jag tänker inte gå in på det för det har jag sett och skrivit om så många ggr.
  • MulleNuh

Ja men varför är du brunett då?

För att du trivs bra i det kanske? För att du tycker det är finast på dig?

Ett ganska enkelt svar.

• Duchess

För att jag är född så. Jag brukar inte färga håret.

Jag förstår dock inte riktigt vad min hårfärg har med detta att göra?

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:11:34 följande:
    Ja men varför är du brunett då?För att du trivs bra i det kanske? För att du tycker det är finast på dig?Ett ganska enkelt svar.
  • valkyriana

Ja för enligt vigselordningen får inte det heller ske, kvinnan får inte stå framme vid altaret och vänta på sin blivande man som överlämnas av sin mor, eller farfar, eller sitt ex.

Vad har din hårfärg med saken att göra föresten?

Duchess skrev 2008-10-16 22:09:39 följande:
    Jag tycker att det är jättemärkligt att det alltid är bruden som ska gå in själv eller med papsen, och mannen som ska vänta där framme. För övrigt kan man se på bilderna i mitt galleri vilken hårfärg jag har om det är av intresse.
  • MulleNuh

Menar att du trivs bra med din hårfärg och vi trivs bra med att jag går in och han är redan där. Finns liksom inte något annat att säga om den saken.
    Simplicity.

Duchess skrev 2008-10-16 22:12:44 följande:
    För att jag är född så. Jag brukar inte färga håret. Jag förstår dock inte riktigt vad min hårfärg har med detta att göra?
  • Duchess

Om man absolut inte vill ses före vigseln så tycker jag att det är bättre att mannen går fram till bruden (som väntar vid altaret) än att kvinnan leds in av sin far.

Och nej, jag förstår inte heller hur min hårfärg kom på tapeten...

valkyriana skrev 2008-10-16 22:13:06 följande:
    Ja för enligt vigselordningen får inte det heller ske, kvinnan får inte stå framme vid altaret och vänta på sin blivande man som överlämnas av sin mor, eller farfar, eller sitt ex. Vad har din hårfärg med saken att göra föresten?
  • passionsblomman
    MulleNuh skrev 2008-10-16 22:04:07 följande:
    Ordning. Så ordningen blir störd av att mannen går in med gästerna? Att han redan står där?! Och jag kommer in ensam.En till präst skrev 2008-10-16 22:02:52 följande:
    I det här fallet betyder inte ordning riktigt det du uppfattat det som tror jag. Det heter gudstjänstordning helt enkelt, och är väl till för att kyrkans gudstjäst firas enligt vad kyrkan står för, och inte lite hr som helst och som man (eller brud) vill. Så har jag förstått det iaf.
  • älskarlivet

Men om du vill gifta dig i kyrkan får du acceptera det kyrkan säger också!

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:16:53 följande:
    Menar att du trivs bra med din hårfärg och vi trivs bra med att jag går in och han är redan där. Finns liksom inte något annat att säga om den saken.Simplicity.
  • valkyriana

orkar inte med en vända till...

kram på er alla

• MulleNuh

Men det är väl ändå väldigt vanligt att bruden går in ensam?! Det är allt jag hört när man diskuterat överlämning av sin pappa.

Varför kan du inte gå in själv?! Är det så hemskt?

Svar på tråden brudöverlämning