• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • En till präst

Burre Präst skrev 2008-10-14 20:12:42 följande:

Kan det vara så att sajter som Bröllopstorget, TV-program och liknande skapar och blåser upp idéerna om att allt allt allt måste vara lite större, pampigare, personliga och mer Hollywoodskt än alla andras man ser beskrivna härinne?
    Ja det tror jag absolut. Framför allt tycks en del brudpar bli lite krampaktigt fixerade vid att till varje pris vara "annorlunda" och göra något som ingen annan har gjort förut. Det verkar så jobbigt.
    Men vi får inte glömma alla dessa brudpar som INTE flippar ur utan bara vill gifta sig och ha en underbar fest med släkt och vänner, utan att iscensätta "Filmen om sitt eget bröllop" med Bruden som huvudroll, manusförfattare och regisör....
  • passionsblomman

En till präst skrev 2008-10-16 20:41:00 följande:

Ja det tror jag absolut. Framför allt tycks en del brudpar bli lite krampaktigt fixerade vid att till varje pris vara "annorlunda" och göra något som ingen annan har gjort förut. Det verkar så jobbigt.Men vi får inte glömma alla dessa brudpar som INTE flippar ur utan bara vill gifta sig och ha en underbar fest med släkt och vänner, utan att iscensätta "Filmen om sitt eget bröllop" med Bruden som huvudroll, manusförfattare och regisör....
    Åh,det här skriver jag under på vilken dag i veckan som helst!
  • didis

Ja det tror jag absolut. Framför allt tycks en del brudpar bli lite krampaktigt fixerade vid att till varje pris vara "annorlunda" och göra något som ingen annan har gjort förut. Det verkar så jobbigt.Men vi får inte glömma alla dessa brudpar som INTE flippar ur utan bara vill gifta sig och ha en underbar fest med släkt och vänner, utan att iscensätta "Filmen om sitt eget bröllop" med Bruden som huvudroll, manusförfattare och regisör....
    Ja herre min je (om uttrycket ursäktas med präster närvarande) ibland undrar jag vad jag, en snart 40-årig 2barnsmamma som ser äktenskap som en juridisk finess och en bra anledning att ställa till med fest, gör här på BT.

Men så läser jag tanttråden och då minns jag...
  • gottelina

Verkar nästan som att om man vill vara riktigt annorlunda idag så ska man inte ha brudöverlämning i alla fall. Sen ska man ha mendelsson in och "here comes the bride" ut, 3 psalmer och kanske ett eller två solon. Allt helt efter vigselordningen behöver väl knappt nämnas. Man ska inte bråka om saker med prästen.
    Det har gått troll i att komma på de mest annorlunda idéerna. Allt som är tradition eller vanligt avpolleteras med en fnysning. Vad är de för fel på ett klassiskt svenskt bröllop?
    Hade ett sådant själv för tre veckor sedan. Vi gick in tillsammans, hade 2 riktiga psalmer och en väldigt klassisk inramning och vi fick jättemånga kommentarer. Alla överväldigande positiva. Flera stycken sa faktiskt att det var fint att ha varit på ett riktigt bröllop.

• MulleNuh

Detta med att gå in tillsammans tycker jag förstör hela grejen! I min lilla bubbelvärld så ska inte mannen och bruden se varandra förns de står framme vid altaret.

• En till präst

Nja - jag har ingen statistik, men problemet med brudöverlämning är nog inte SÅÅÅÅ vanligt ute i det verkliga livet som det tycks vara här på BT. Många präster har kurage nog att vägra, och många brudpar är kloka nog att inte efterfråga det.

Av de ca 50 brudpar jag har vigt så är det en försvinnande minoritet som velat ha brudöverlämning, och alla utom 2 har ändrat sig när de fått veta vad brudöverlämning symboliserar.

• gottelina

För oss hade kyrktrappan också dugit men vi fick ge avkall på det för att vi blev fotograferade innan vigseln.

MulleNuh skrev 2008-10-16 21:21:52 följande:
    Detta med att gå in tillsammans tycker jag förstör hela grejen! I min lilla bubbelvärld så ska inte mannen och bruden se varandra förns de står framme vid altaret.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-16 21:21:52 följande:
    Ok - så ni har inte bott i hop innan ni gifter er?
  • didis

En stilla reflektion:

är jag helt udda, har verkligen alla kvinnor planerat sitt bröllop i detalj sedan barnsben och vet precis hur allt skall vara (oberoende av vilken karl man gifter sig med)?

Ibland får jag intrycket av att huvudsaken för många brudar här är att få det perfekta bröllopet och att det spelar mindre roll med vem man gifter sig - han är liksom bara statist ändå. Elakt?

Svar på tråden brudöverlämning