• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Det kändes som en ganska dum fråga faktiskt..

En till präst skrev 2008-10-16 21:30:55 följande:

Ok - så ni har inte bott i hop innan ni gifter er?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-16 21:36:09 följande:
    Det kändes som en ganska dum fråga faktiskt..En till präst skrev 2008-10-16 21:30:55 följande:
    Inte alls.
    Det finns brudpar som väljer att flytta ihop först när de gifter sig.
    Då finns det någon slags logik i att man inte vill ses före vigseln (även om man så klart ska ses utanför kyrkan för att kunna gå tillsammans till altaret som ett uttryck för att man frivilligt valt varandra).

Har man däremot redan bott i hop och delat säng och vardag blir det lite löjligt när man plötsligt inte ska kunna ses före vigseln.....
  • passionsblomman

Jag och min allra bästa vän har ältat klänning och brudbukett OCH såklart de inspanade "offren" som skull framsläpas, ända sedan hennes rosa flickrum och vidare till pytteliten 2.a hands lgh där vi trängdes i tre år som nya Stockholmare.

Det är bara att erkänna.

Men vidden av bröllopsplaner och allt man kan ha på sin fixa lista har helt och fullständigt gått mig förbi tills jag trädde in i BT´s värld.
    Min vän upptäckte den snabbare, för hon flyttade till USA där hon med fest i dagarna tre gifte sig med sin amerikanske kille.

• MulleNuh

Men sluta säg löjligt!!
    Jisses.
    En till präst skrev 2008-10-16 21:41:00 följande:

Inte alls. Det finns brudpar som väljer att flytta ihop först när de gifter sig. Då finns det någon slags logik i att man inte vill ses före vigseln (även om man så klart ska ses utanför kyrkan för att kunna gå tillsammans till altaret som ett uttryck för att man frivilligt valt varandra).Har man däremot redan bott i hop och delat säng och vardag blir det lite löjligt när man plötsligt inte ska kunna ses före vigseln.....
  • gottelina

Detta var visserligen inget som var viktigt för mig men jag håller ändå inte med. Det handlar inte om att inte se personen i sig utan att se varandra i högtidskläder som brud och brudgum. Ett slags uppbyggd förväntan och överaskningsmoment.

En till präst skrev 2008-10-16 21:41:00 följande:

Inte alls. Det finns brudpar som väljer att flytta ihop först när de gifter sig. Då finns det någon slags logik i att man inte vill ses före vigseln (även om man så klart ska ses utanför kyrkan för att kunna gå tillsammans till altaret som ett uttryck för att man frivilligt valt varandra).Har man däremot redan bott i hop och delat säng och vardag blir det lite löjligt när man plötsligt inte ska kunna ses före vigseln.....
  • MulleNuh

TACK!

gottelina skrev 2008-10-16 21:44:06 följande:
    Detta var visserligen inget som var viktigt för mig men jag håller ändå inte med. Det handlar inte om att inte se personen i sig utan att se varandra i högtidskläder som brud och brudgum. Ett slags uppbyggd förväntan och överaskningsmoment.En till präst skrev 2008-10-16 21:41:00 följande:
  • En till präst
    gottelina skrev 2008-10-16 21:44:06 följande:
    Detta var visserligen inget som var viktigt för mig men jag håller ändå inte med. Det handlar inte om att inte se personen i sig utan att se varandra i högtidskläder som brud och brudgum. Ett slags uppbyggd förväntan och överaskningsmoment.En till präst skrev 2008-10-16 21:41:00 följande:
    Och detta måste ske INNE i vigselgudstjänsten?
    Det räcker alltså inte att ses första gången strax utanför för att man ska känna sig överraskad nog?

Sorry, men jag köper inte det argumentet.
  • MulleNuh

Varför stör det dig att man vill ses inne??

En till präst skrev 2008-10-16 21:48:00 följande:

Och detta måste ske INNE i vigselgudstjänsten?Det räcker alltså inte att ses första gången strax utanför för att man ska känna sig överraskad nog?Sorry, men jag köper inte det argumentet.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-16 21:49:40 följande:
    Varför stör det dig att man vill ses inne??En till präst skrev 2008-10-16 21:48:00 följande:
    Det stör mig eftersom man i så fall vill förändra den svenskkyrkliga vigselordningen, som säger att man och kvinna går tillsammans in i kyrkan.

Om man väljer en borgerlig vigsel är man naturligtvis fri att bli överlämnad av pappa/mamma/brorsan/hunden, men om man väljer en kyrklig vigsel är det rimligt att anpassa sig efter den ordning som gäller i kyrkan.
  • gottelina

Nä!!! Se inlägg nr 58!!! Men jag tycker det är fel att kalla det för löjligt för att man redan bor ihop. Vad är i så fall skillnaden på innan och under vigseln?

En till präst skrev 2008-10-16 21:48:00 följande:

Och detta måste ske INNE i vigselgudstjänsten?Det räcker alltså inte att ses första gången strax utanför för att man ska känna sig överraskad nog?Sorry, men jag köper inte det argumentet.
Svar på tråden brudöverlämning