• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

ksflöl---***

Jag accepterar ALLT som sägs där!!!!!!!!!!! NU blev jag arg! Första gången på mycket länge.

Man måste väl för sjutton få argumentera och fråga hur folk menar?!

Eller kanske inte. Vad vet jag.

• valkyriana

Fint hår föersten, nu kommer jag alltid att minnas det

• Duchess

Men min hårfärg har ingen symbolisk betydelse, och det står inte något om den i vigselordningen. Det har inte heller någon roll i den praxis som finns (dvs inte nedskrivet, men som det ändå fungerar).

Jag har numera färgat håret, för övrigt

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:16:53 följande:
    Menar att du trivs bra med din hårfärg och vi trivs bra med att jag går in och han är redan där. Finns liksom inte något annat att säga om den saken.Simplicity.
  • MulleNuh

Det är väl en jäkla skillnad på att inte acceptera och att tycka?! Eller?

haha är det: vi stenar åsa dagen?!

älskarlivet skrev 2008-10-16 22:18:47 följande:
    Men om du vill gifta dig i kyrkan får du acceptera det kyrkan säger också!
  • MulleNuh

Va enkelt det hade varit om kyrkan gjorde en mall.

Så HÄR går en vigsel till.
    Så här måste paret gå in.
    Dessa låtar måste vara med.
    m.m

Då hade dessa idiotiska samtal aldrig behöva äga rum.

• En till präst
    Duchess skrev 2008-10-16 22:24:08 följande:
    Men min hårfärg har ingen symbolisk betydelse, och det står inte något om den i vigselordningen. Det har inte heller någon roll i den praxis som finns (dvs inte nedskrivet, men som det ändå fungerar).Jag har numera färgat håret, för övrigt
    Fast jag tycker att Du är blond och då är Du blond för mig så det så!
  • Vi2iJuli

En till präst skrev 2008-10-16 21:48:00 följande:

Och detta måste ske INNE i vigselgudstjänsten?Det räcker alltså inte att ses första gången strax utanför för att man ska känna sig överraskad nog?Sorry, men jag köper inte det argumentet.
    Nä, är man skrockfull så är man!
    Min mamma och pappa gick in tillsammans, dom såg varann före vigseln. Jag ser det personligen som ett dåligt omen då min far inte längre är i livet idag.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-16 22:16:53 följande:
    Menar att du trivs bra med din hårfärg och vi trivs bra med att jag går in och han är redan där. Finns liksom inte något annat att säga om den saken.Simplicity.
    Som sagt: Vid en borgerligt vigsel spelar inget någon roll, utom att brudparet trivs. Vid en kyrklig vigsel spelar även kyrkans tro, ordning och människosyn in.
  • MulleNuh

Ja, läs inlägg nr 95.

En till präst skrev 2008-10-16 22:35:29 följande:

Som sagt: Vid en borgerligt vigsel spelar inget någon roll, utom att brudparet trivs. Vid en kyrklig vigsel spelar även kyrkans tro, ordning och människosyn in.
  • Duchess

Jag är stolt över min naturliga hårfärg, som närmast av mig kan beskrivas som råttfärgad. Och det är jag som bestämmer

En till präst skrev 2008-10-16 22:34:05 följande:

Fast jag tycker att Du är blond och då är Du blond för mig så det så!
Svar på tråden brudöverlämning