• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Känns som att mycket av det vi pratar om nu är något DU har i din kyrka. Säkert i många andra också.
    MEN det är upp till var och en. Det har ingen "läskig" innebörd som själva brudöverlämningen har. Inte vad jag har hört om iaf. Det är bara en smaksak.
    Så detta tänker jag inte diskutera.

Men trist att du stör dig på en sådan sak som gör andra pirriga och glada.

En till präst skrev 2008-10-16 21:52:51 följande:

Det stör mig eftersom man i så fall vill förändra den svenskkyrkliga vigselordningen, som säger att man och kvinna går tillsammans in i kyrkan.Om man väljer en borgerlig vigsel är man naturligtvis fri att bli överlämnad av pappa/mamma/brorsan/hunden, men om man väljer en kyrklig vigsel är det rimligt att anpassa sig efter den ordning som gäller i kyrkan.
  • En till präst
    gottelina skrev 2008-10-16 21:55:03 följande:
    Nä!!! Se inlägg nr 58!!! Men jag tycker det är fel att kalla det för löjligt för att man redan bor ihop. Vad är i så fall skillnaden på innan och under vigseln?En till präst skrev 2008-10-16 21:48:00 följande:
    Tja - om man kräver att få bli överlämnad av pappa för att få det viktiga överraskningsmomentet då man ska se sin partner för första gången inne i kyrkan så gör det stor skillnad. Då kräver man att kyrkan ska ändra sin vigselordning för att man har fantasier om hur "drömbröllopet" ska se ut enligt filmförlaga.

Och löjligt blir det just för att man redan sett varandra i så många andra situationer men just när man ska gifta sig så ska man plötsligt spela oskuld eller något ditåt.
  • MulleNuh

Vad menar du med vigselordning??

En till präst skrev 2008-10-16 22:00:15 följande:

Tja - om man kräver att få bli överlämnad av pappa för att få det viktiga överraskningsmomentet då man ska se sin partner för första gången inne i kyrkan så gör det stor skillnad. Då kräver man att kyrkan ska ändra sin vigselordning för att man har fantasier om hur "drömbröllopet" ska se ut enligt filmförlaga.Och löjligt blir det just för att man redan sett varandra i så många andra situationer men just när man ska gifta sig så ska man plötsligt spela oskuld eller något ditåt.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-16 22:01:42 följande:
    Vad menar du med vigselordning??En till präst skrev 2008-10-16 22:00:15 följande:
    Vigselordning = kyrkohandbokens ordning för hur en vigsel, ett dop, en begravning eller en konfirmation ska gå till.
  • MulleNuh

Alltså JA det är väldigt annorlunda att se sin blivande brud/man när man ska gifta sig! Lite annorlunda att ses i högtidskläder som jag ALDRIG har och kommer troligtvis aldrig att ha efter heller.
    Och det har väl inget med oskuld att göra?!

En till präst skrev 2008-10-16 22:00:15 följande:

Tja - om man kräver att få bli överlämnad av pappa för att få det viktiga överraskningsmomentet då man ska se sin partner för första gången inne i kyrkan så gör det stor skillnad. Då kräver man att kyrkan ska ändra sin vigselordning för att man har fantasier om hur "drömbröllopet" ska se ut enligt filmförlaga.Och löjligt blir det just för att man redan sett varandra i så många andra situationer men just när man ska gifta sig så ska man plötsligt spela oskuld eller något ditåt.
  • MulleNuh

Ordning. Så ordningen blir störd av att mannen går in med gästerna? Att han redan står där?! Och jag kommer in ensam.

En till präst skrev 2008-10-16 22:02:52 följande:

Vigselordning = kyrkohandbokens ordning för hur en vigsel, ett dop, en begravning eller en konfirmation ska gå till.
  • Duchess

Varför inte tvärtom? Att du redan står där och han går in ensam?
    (ja, det är en uppriktig fråga)

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:04:07 följande:
    Ordning. Så ordningen blir störd av att mannen går in med gästerna? Att han redan står där?! Och jag kommer in ensam.En till präst skrev 2008-10-16 22:02:52 följande:
  • gottelina

Men det var ju inte det jag sa. Jag sa att jag hade velat att vi skulle ses först på kyrktrappan och sen gick vi in tillsammans. Har aldrig försökt spela oskuld heller. Mitt argument mot att gå in med pappa till dem som frågade var att i just mitt fall blev det lite löjligt för jag var ju både fådd och hadd och allt möjligt Men detta är min högst personliga åsikt och jag dömmer inte därmed dem som tycker annorlunda. Jag tycker vidare (högst personlig åsikt) att diskussionen kring brudöverlämning har tagit sig lite väl stora proportioner. Tror att fenomemnet kanske självdör om man inte lägger så mycket enegi på att älta det här. Det räcker väl om prästen tar ståndpunkt. Det är ju han eller hon som bestämmer till syvende och sist.

• MulleNuh

Ja det tror jag säkert, men jag tänker inte gå in på det för det har jag sett och skrivit om så många ggr.

Duchess skrev 2008-10-16 22:06:18 följande:
    Varför inte tvärtom? Att du redan står där och han går in ensam? (ja, det är en uppriktig fråga)
  • MulleNuh

Vad har du för hårfärg?
    (ja, det är en uppriktig fråga)

Duchess skrev 2008-10-16 22:06:18 följande:
    Varför inte tvärtom? Att du redan står där och han går in ensam? (ja, det är en uppriktig fråga)
Svar på tråden brudöverlämning