• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • fidar

jätte bra skrivet och jag förstår innebörden och håller med såklart. (till en viss del)

hur mina barn kommer bli påverkade av vårat beslut tror jag faktiskt har med väldigt mycket att göra. Jag tror starkt på att mina barn kommer få göra som dem själva vill men att vi alltid kommer finnas där som stöd. Klart dem kommer bli påverkade av oss och omgivningen men sen beror det på hur man påverkar. Vi ligger på samma nivå jag och min fästman så förhoppningsvis kommer dem förstå att det inte är ok för en man att "äga" sin respektive (och tvärtom) men att jag väljer att min pappa går in med mig i kyrkan tror jag inte (vad vet jag) kommer påverka mina framtida barn, förhoppningsvis kan jag förklara hur vi kände och barnen kommer kunna skaffa sig en egen uppfattning och medvetenhet.

jag tänker göra som vi vill ialla fall sen får vi nu se hur det blir..
    jag får väl skippa slöjan också eftersom jag inte är oskuld

tack för alla svar :)

• valkyriana

Klart att du ska göra som du / ni vill. Det är ju inte så att jag tycker att man ska kasta sten på de som väljer brudöverlämning
    Hoppas att du får ett jättefint bröllop!

• Linn74

Kvinnoförtryck och brudöverlämning??

Hade aldrig ens tänkt i de banorna att det skulle kunna finnas ett samband.

I Norge är det jättevanligt - jag törs inte skriva "tradition" även om jag misstänker att är snudd på - att pappan överlämnar bruden och så kommer även vi att göra, därför att JAG vill det (min pappa är norrman)

Visst är det dumt att kasta sten på folk som inte gör och tycker som man själv. Tycker det låter så när jag kikar i den tråden. Jag håller för övrigt INTE med det som aleta skriver.

Lycka till allihop!!

• MulleNuh

En del präster som jag hört har absolut tillåtit det när dom hört hur brudparet sett på själva överlämningen.

Vi vill ha som ts också..

• Linn74

Varför blev det en röd smiley, den ser ju jättearg ut...
    Det var inte meningen, var mer meningen att den skulle se förvånad ut!

• Fru snart

Jag har bett min pappa att lämna fram mig. Är så glad att han kan göra det och för mig är det en fin gest mot min pappa. Sist när jag frågade om han tyckte att det var ok, så sa han att han blev rörd bara han tänkte på det och såg fram mot det jättemycket!
    Vi ska i och för sig genomföra vigsel borgligt, men med allt som hör en vigsel till ändå.
    För mig innebär överlämnadet enbart att den viktigaste mannen i mitt liv, min pappa, lämnar mig till min älskling som nu kommer att vara den viktigaste mannen i mitt liv också, men på ett annat sätt. Som sagt, jag är jätteglad att min pappa vill göra det.

• bollöga

Självfallet skall man hedra de traditioner som finns inom församlingen, men samtidigt tycker o hoppas jag att det finns möjligehet att inom rimliga gränser få forma sin egen vigsel utifrån de önskemål man har.

• fidar

skönt att ni förstår vad jag menar.. tack så mycket :)

• chamor

Min pappa ledde in mig. Var fullständigt naturligt för mig och bryr mig inte om det är en amerikanskt tradition eller inte. BOdde iofs hemma tills vi gifte oss så han tog mig från sitt tak till makens tak på ett sätt

• Lissdaniels

Det kanske är en jätte konstig fråga jag ställer nu men vad tycker era män om överlämning egentligen? Jag skulle tycka att det känns som om rampljuset inte hamnar lika mycket på brudgummen som på bruden. Att brudgummen hamnar lite utanför och bara brudens närvaro har betydelse.

Om jag var brudgum skulle jag nog känna mig lite ledsen om inte jag fick gå in med min brud och få stå i rampljuset jag också. Jag kanske tänker jätte konstigt och förstör tråden helt och hållet nu men jag skulle vilja veta

Svar på tråden brudöverlämning