• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Skrev ovan..
    Min åsikt?! Ja jag vill ju gärna gå in med min pappa, men om inte prästen vill så respekterar jag det självklart och får komma på en annan lösning!

valkyriana skrev 2008-10-13 23:49:00 följande:
    Undrar också varför? Och vart är din åsikt i det hela? Min man vill inget hellre än... och det skulle han absolut inte vilja
  • MulleNuh

Njae han tycker väl att det är fint bara.. Ingen direkt åsikt om det hela förutom just att han tycker det är fint och att han och min far har en väldigt bra relation! Det har INTE han och min mor tex.

valkyriana skrev 2008-10-13 23:49:50 följande:
    Hon undrar nog varför vill han inte det, tror du?
  • feministbrud

Jo, men min fråga var mer allmänt riktad. Varför tror du inte att killar har funderat på att gå in med sina mammor? Jag tror att vi alla påverkas av vad vi ser och hör och att alla våra önskningar inte är helt oberoende av vår omgivning, tror inte du det?

MulleNuh skrev 2008-10-13 22:19:49 följande:
    Jag tror inte.. Jag VET då han har sagt det!Han vill att jag kommer in med min pappa.
  • MulleNuh

Jag tror nog tjejer i allmänhet tänker mer på sådana saker än vad killar gör. Så "vi" är ju ganska medvetna om man vi känner och vill med just detta med bröllopet tex. Om killen kanske fick en REN fråga om det och han fick fundera en stund, så kanske han hade svarat HELT annorlunda.
    Kanske han svarar att han VILL att jag ska gå in med min pappa just för att han inte vet.

feministbrud skrev 2008-10-14 08:57:51 följande:
    Jo, men min fråga var mer allmänt riktad. Varför tror du inte att killar har funderat på att gå in med sina mammor? Jag tror att vi alla påverkas av vad vi ser och hör och att alla våra önskningar inte är helt oberoende av vår omgivning, tror inte du det?
  • Burre Präst
    Pyret83 skrev 2008-10-13 19:46:51 följande:
    Det är MIN dag och vill jag göra på ett visst sätt och du inte tycker som jag så piss off!!!
    Jag har några gånger stött på den attityden hos blivande brudar. Det sätter samtalsförmågan på prov, minst sagt, eftersom den kyrkliga vigseln inte är DIN.

För det första är inte vigseln Brudens stora dag, det är brudparets stora dag.

För det andra är inte vigseln en privat rit att utforma hursomhelst, det är en av Kyrkans gudstjänster.

För det tredje har jag lärt mig att lyhördhet och en liten smula smidighet är guld värt i ett förhållande. Och vigseln handlar ju om det framtida förhållandet, festen och att ordna ett "event" är sekundärt.

Ibland funderar jag så smått (OT, jag vet) om det kan ligga en fara i att fokusera så totalt på bröllopsdagen och vigseln. Till sist är den bara till för att vara en påminnelse om det man har lovat; att hålla ihop vad man än känner och vad som än händer!
  • MulleNuh

Bra skrivet tycker jag!!

Jag kände lite så förut att det var JAG JAG JAG och MIIIN dag!! Men känner annorlunda idag!
    Klart man har sin fantasibild av hur man VILL att det ska vara. Men man måste räkna med att få omprioritera lite.

Burre Präst skrev 2008-10-14 13:20:03 följande:

Jag har några gånger stött på den attityden hos blivande brudar. Det sätter samtalsförmågan på prov, minst sagt, eftersom den kyrkliga vigseln inte är DIN.För det första är inte vigseln Brudens stora dag, det är brudparets stora dag.För det andra är inte vigseln en privat rit att utforma hursomhelst, det är en av Kyrkans gudstjänster.För det tredje har jag lärt mig att lyhördhet och en liten smula smidighet är guld värt i ett förhållande. Och vigseln handlar ju om det framtida förhållandet, festen och att ordna ett "event" är sekundärt.Ibland funderar jag så smått (OT, jag vet) om det kan ligga en fara i att fokusera så totalt på bröllopsdagen och vigseln. Till sist är den bara till för att vara en påminnelse om det man har lovat; att hålla ihop vad man än känner och vad som än händer!
  • passionsblomman

Jag är fortfarande helt förstummad!

Om man föreställer sig scenen; Vigselsamtal pågår, blivande makar och Prästen är i KYRKAN och bruden utbrister"Det är MIN dag och vill du inte göra som jag tycker så Piss OFF(dvs "dra åt helvete")

Då har man tillskrivit sig själv lite väl stor betydelse här på jorden, (och hur det eventuellt ska gå för en ngn annanstans sedan struntar man förmodligen totalt i)
    Istället för brudöverlämning är de kanske dags för en högt älskad pappa att göra en brudhämtning då, och medan han ändå hämtar, kan han passa på att göra något han uppenbarligen glömt: berätta för sin dotter hur man egntligen uppför sig.

Sådärja! jag återfick talförmågan.

• Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-14 13:23:52 följande:
    Bra skrivet tycker jag!!Jag kände lite så förut att det var JAG JAG JAG och MIIIN dag!! Men känner annorlunda idag!Klart man har sin fantasibild av hur man VILL att det ska vara. Men man måste räkna med att få omprioritera lite.Burre Präst skrev 2008-10-14 13:20:03 följande:
    Jag tror det är väldigt lätt att halka in i det sättet att tänka. Ni skulle ha sett mig när jag jagade musiker som kan framföra just det orgelstycke jag ville ha till utgångsmusik. Till sist anlitar jag, på egen bekostnad, en organist från grannstaden!

Men i övrigt lyckades vi båda ganska väl med att lämna det mesta i andras (mycket kompetenta) händer och njuta av dagen utan att behöva ha koll på varje detalj.

Kan det vara så att sajter som Bröllopstorget, TV-program och liknande skapar och blåser upp idéerna om att allt allt allt måste vara lite större, pampigare, personliga och mer Hollywoodskt än alla andras man ser beskrivna härinne?
  • Lissdaniels

Vad bra då är jag nöjd med ditt svar jag ville bara veta att bruden inte struntar i brudgummens vilja att kanske också få gå in längs kyrkgången och möta alla släktningar och vänners blickar

MulleNuh skrev 2008-10-13 18:59:21 följande:
    Min karl vill INGET annat sätt än att jag kommer in med min pappa.
  • En till präst
    feministbrud skrev 2008-10-13 22:14:24 följande:
    Hahaha, det var det roligaste jag läst idag
    Tyvärr kan man inte det eftersom man är en offentlig person och måste visa tålamod också gentemot totalt distanslösa och oförskämda brudar. Men jag håller med Dig och andra som skrivit om att om man har noll respekt för vad kyrkans står för så är väl en borgerlig vigsel ett alldeles utmärkt alternativ.

Då slipper bridezillorna otäcka präster som går emot deras vilja, och vi präster slipper försöka handskas med vuxna kvinnor som beter sig som bortskämda barn.
Svar på tråden brudöverlämning