• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Sebastiána

Alla VET att brudparet går in tillsammans eftersom det är så det står i gudstjänstordningen för vigsel i Svenska kyrkan...

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:50:28 följande:
    haha men hade det funnits en riktig sådan så hade det ju inte varit några funderingar.. Alla VET att man MÅSTE göra på just det sättet.Nu finns ju bara "mallar" som folk vill och tycker att det ska vara.Det är ju en smaksak från präst till präst.
  • Sebastiána

Det är intressant att en del som förespråkar den gamla mossiga seden att bruden ska överlämnas (inte brukad sedan medeltiden i Sverige) tycker att vi som är emot den är mossiga och att 'herregud vi lever på 2000-talet'

• Sebastiána

Det är väldigt ovanligt att bruden går in ensam eller med sin pappa. Det vanligaste i Sverige är att brudparet går in tillsammans. Jag har varit på 6 bröllop hittils och på alla dem har brudparet gått in tillsammans. I amerikanska filmer däremot är det nästan alltid brudöverlämning.

MulleNuh skrev 2008-10-16 22:19:56 följande:
    Men det är väl ändå väldigt vanligt att bruden går in ensam?! Det är allt jag hört när man diskuterat överlämning av sin pappa. Varför kan du inte gå in själv?! Är det så hemskt?
  • MulleNuh

Jag kan säga att jag har aldrig hört om någon som gått in tillsammans!
    Jo ETT par. För dom gifte sig ute och då var det enklast.

så nej alla VET inte att man går in så!

• Sebastiána

Nej, men det borde de eftersom det är så det står i gudstjänstordningen. Du skrev ju "haha men hade det funnits en riktig sådan så hade det ju inte varit några funderingar." Det finns alltså en riktig sådan. Sedan att folk har större koll på hur bröllop i USA ser ut än hur svenaks bröllop ser ut är en annan sak. Vet man inte kan man alltid fråga en präst.

MulleNuh skrev 2008-10-17 09:17:17 följande:
    Jag kan säga att jag har aldrig hört om någon som gått in tillsammans!Jo ETT par. För dom gifte sig ute och då var det enklast.så nej alla VET inte att man går in så!
  • MulleNuh

Ja men du verkar inte förstå hur jag menade med min lilla vigselplan.
    Och ingen verkar kunna ta lite skämt här inne heller. Så trist! Jag är lättsam och gillar skämt.

Sebastiána skrev 2008-10-17 09:22:52 följande:
    Nej, men det borde de eftersom det är så det står i gudstjänstordningen. Du skrev ju "haha men hade det funnits en riktig sådan så hade det ju inte varit några funderingar." Det finns alltså en riktig sådan. Sedan att folk har större koll på hur bröllop i USA ser ut än hur svenaks bröllop ser ut är en annan sak. Vet man inte kan man alltid fråga en präst.
  • Sebastiána

Vad vill du med din vigselplan (jag har inte läst alla inlägg i tråden)

• Linda7608

Hej. Min pappa ska lämna över mig, för att jag tycker att det är romantiskt att min karl står där framme och ser mig komma in.. Så tycker iallafall jag.

• nossan

kikar in här också då detta är en het debatt=)

• MulleNuh

Ja vad jag vill?! Det huvudsakliga är att jag blir gift. Sen är ju allt utöver det bara smådetaljer. Sen att man kanske har/hade en bild av hur det skulle se ut är en annan femma.
    Och jag ska tala med prästen som viger oss om alla detaljer.

Sebastiána skrev 2008-10-17 09:29:39 följande:
    Vad vill du med din vigselplan (jag har inte läst alla inlägg i tråden)
Svar på tråden brudöverlämning