• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • hummle

Måste hålla med om den romantiska bilden där asså...

min blivande har ingen aning om hur jag kommer se ut (a inte jag direkt heller förräns jag står där m klänning o hår, alles! )
    vill kliva in o skrida fram själv, men om d inte går så nä då gör d ju inte d!!!
    blir inte förbannad för d, finns MÅNGA pråster som vill göra så som d e skrivet. gifter jag mej i en kyrka där prästen inte tycker detta e ok så e d ju så, HUVUDSAKEN e ju att vi blir gifta.

• MulleNuh

haha ja det är något med där där framskriiidandet!

hummle skrev 2008-10-17 09:36:41 följande:
    Måste hålla med om den romantiska bilden där asså...min blivande har ingen aning om hur jag kommer se ut (a inte jag direkt heller förräns jag står där m klänning o hår, alles! )vill kliva in o skrida fram själv, men om d inte går så nä då gör d ju inte d!!!blir inte förbannad för d, finns MÅNGA pråster som vill göra så som d e skrivet. gifter jag mej i en kyrka där prästen inte tycker detta e ok så e d ju så, HUVUDSAKEN e ju att vi blir gifta.
  • Sebastiána

Då förstår jag inte varför du blir så upprörd. Du blir ju gift även om du och din blivande går in tillsammans, eller om ni gör en snabbvigsel hos borgmästaren.

MulleNuh skrev 2008-10-17 09:31:51 följande:
    Ja vad jag vill?! Det huvudsakliga är att jag blir gift. Sen är ju allt utöver det bara smådetaljer. Sen att man kanske har/hade en bild av hur det skulle se ut är en annan femma.Och jag ska tala med prästen som viger oss om alla detaljer.
  • Sebastiána

När jag gifter mig kommer min blivande inte heller att ha någon aning om hur jag ser ut och jag ser fram emot när han ska få se mig i den lilla brudkammaren i kyrkan. Sedan kan jag lova att han kommer att se så stolt och rörd och glad ut när han går med mig fram till altaret...och min pappa kommer att vara lika stolt, rörd och glad över att få se mig komma fram i altargången tillsammans med mannen jag älskar!

Så länge alla papper är i ordning blir man ju gift hur man än gör. Vill man gifta sig i Las Vegas av en Elvis lookalike så fine.

hummle skrev 2008-10-17 09:36:41 följande:
    Måste hålla med om den romantiska bilden där asså...min blivande har ingen aning om hur jag kommer se ut (a inte jag direkt heller förräns jag står där m klänning o hår, alles! )vill kliva in o skrida fram själv, men om d inte går så nä då gör d ju inte d!!!blir inte förbannad för d, finns MÅNGA pråster som vill göra så som d e skrivet. gifter jag mej i en kyrka där prästen inte tycker detta e ok så e d ju så, HUVUDSAKEN e ju att vi blir gifta.
  • hummle

Min önskan är att gå in själv, jag blir inte förbannad om det inte skulle vara möjligt.
    MEN en del av blir klart besviken såklart, detta är ju min önskan...

• Sebastiána

För min del hade faktiskt en snabbvigsel hos borgmästaren varit hel OK, men min kille är traditionell av sig och tycker att man ska gifta sig i kyrkan annars är det inte på riktigt, och det är OK för mig. Jag har en viss gudstro kvar så jag kan verkligen känna att vi lovar inför Gud.

Eftersom han är traditionell av sig vill han gifta sig på samma sätt som hans föräldrar, farföräldrar, mostrar, farbröder et.c gjort = den traditionella svenska sedan att brudparet går in tillsammans.

Alla får såklart gör som de vill, men brudöverlämning har en väldigt unken symbolik. Ska kvinnan vara en sak som byts ut från en man till en annan? Nej, det är det väl ingen som tycker. Varför då använda den symbolen?

• MulleNuh

Jag blir lite upprörd för att vissa människor inte kan acceptera och förstå andras tankar och önskningar när dom vill att alla andra ska acceptera deras.
    DET får igång mig lite.
    Ja visst blir jag gift även om jag gör en snabbis hos borgmästaren, men jag vill ändå gifta mig kyrkligt.

Sebastiána skrev 2008-10-17 09:37:56 följande:
    Då förstår jag inte varför du blir så upprörd. Du blir ju gift även om du och din blivande går in tillsammans, eller om ni gör en snabbvigsel hos borgmästaren.
  • Vi2iJuli
    Sebastiána skrev 2008-10-17 09:29:39 följande:
    Vad vill du med din vigselplan (jag har inte läst alla inlägg i tråden)
    Jag förstår inte... alla som hänger på denna sidan vill ju bli gift. Sen man var liten så har man i princip planerat sitt bröllop! Om man vill göra det stort, pampigt, litet eller gå in med sin far... whats the big deal??
    Man gifter sig förhoppningsvis bara EN gång, varför inte göra det som man planerat sen barnsben??
  • nossan

men herregud! Om folk vill ha det på ett sett som inte passa några av er här inne låt dom få göra så, det kanske är viktigt för dom å oviktigt för er.
    kunde bara inte låta bli, tur jag blir gift imorgon!

• MulleNuh

Men det är ju exakt det man INTE får ju en dig och andra. Göra som man vill!
    Säg inte emot dig själv.

Sebastiána skrev 2008-10-17 09:47:12 följande:
    För min del hade faktiskt en snabbvigsel hos borgmästaren varit hel OK, men min kille är traditionell av sig och tycker att man ska gifta sig i kyrkan annars är det inte på riktigt, och det är OK för mig. Jag har en viss gudstro kvar så jag kan verkligen känna att vi lovar inför Gud.Eftersom han är traditionell av sig vill han gifta sig på samma sätt som hans föräldrar, farföräldrar, mostrar, farbröder et.c gjort = den traditionella svenska sedan att brudparet går in tillsammans.Alla får såklart gör som de vill, men brudöverlämning har en väldigt unken symbolik. Ska kvinnan vara en sak som byts ut från en man till en annan? Nej, det är det väl ingen som tycker. Varför då använda den symbolen?
Svar på tråden brudöverlämning