• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

ska snart kolla upp vem som ska viga oss..

mayasofie skrev 2008-10-24 21:54:20 följande:
    visst är det :) woohoo då var det klart ;)
  • MyochErlend

Ojoj.. så mycket åsikter det fanns i detta ämne...
    Jag har egentligen aldrig haft någon stark mening om detta...
    Jag ska gifta mig nästa höst och har efter att diskuterat detta med min blivande bestämt att pappa ska gå in med mig...

Men nu kanske detta blir ett problem??
    Har aldrig förstått att detta inte är uppskattat av sv.kyrkan även om jag har vart "kyrk-gående" hela livet..
    Eller är det så att varje präst bestämmer det??
    (vill väldit gärna ha svar på detta) :)

För övrigt har jag aldrig tänkt just på traditionerna när det gäller detta...
    Det var faktiskt min blivande som kom med förslaget.. Han är norrman och det tillhör deras traditioner..Så Han VILL stå där framme och vänta på mig...
    Jag gör inte detta för att annars skulle "pappa blir ledsen", eller för att jag är tillhängare till någon nedvärderarande syn på kvinnan, eller för att jag vill stå i centrum.
    Det har heller inte med att göra att jag och min blivande inte bor ihop.. även om vi skulle vart sambos nu så skulle jag kunna tänka mig att gå in med pappa..

Jag gör det helt enkelt för att jag tycker det är fint..
    Jag vill inte träffa min blivande kvällen före eller samma dag.. Jag vill ha ögonkontakt med honom när jag kommer in..
    Och han vill se mig, se min klänning "känna på känslan när jag kommer in" (citat honom)...Vi vill dela med oss av våra känslor till våra släktingar och vänner när vi ser varandra i brudkläder och kanske verkligen förstår att dagen är här...
    Om vi går in tillsammans..så har vi ju redan setts utanför kyrksalen...

Ja..det var mina argument..
    Kom gärna med kommentarer..alltid lika intressant :D

• MulleNuh

jag tänker/tänkte EXAKT som du och vi ha exakt samma önskemål!

MyochErlend skrev 2008-10-24 21:59:26 följande:
    Ojoj.. så mycket åsikter det fanns i detta ämne...Jag har egentligen aldrig haft någon stark mening om detta...Jag ska gifta mig nästa höst och har efter att diskuterat detta med min blivande bestämt att pappa ska gå in med mig...Men nu kanske detta blir ett problem??Har aldrig förstått att detta inte är uppskattat av sv.kyrkan även om jag har vart "kyrk-gående" hela livet..Eller är det så att varje präst bestämmer det?? (vill väldit gärna ha svar på detta) :)För övrigt har jag aldrig tänkt just på traditionerna när det gäller detta...Det var faktiskt min blivande som kom med förslaget.. Han är norrman och det tillhör deras traditioner..Så Han VILL stå där framme och vänta på mig...Jag gör inte detta för att annars skulle "pappa blir ledsen", eller för att jag är tillhängare till någon nedvärderarande syn på kvinnan, eller för att jag vill stå i centrum.Det har heller inte med att göra att jag och min blivande inte bor ihop.. även om vi skulle vart sambos nu så skulle jag kunna tänka mig att gå in med pappa..Jag gör det helt enkelt för att jag tycker det är fint..Jag vill inte träffa min blivande kvällen före eller samma dag.. Jag vill ha ögonkontakt med honom när jag kommer in.. Och han vill se mig, se min klänning "känna på känslan när jag kommer in" (citat honom)...Vi vill dela med oss av våra känslor till våra släktingar och vänner när vi ser varandra i brudkläder och kanske verkligen förstår att dagen är här...Om vi går in tillsammans..så har vi ju redan setts utanför kyrksalen...Ja..det var mina argument..Kom gärna med kommentarer..alltid lika intressant :D
  • fidar
    MulleNuh skrev 2008-10-24 21:55:29 följande:
    ska snart kolla upp vem som ska viga oss..
    ja det är nog bäst ;) så man vigseln kan bli så som man önskar :)
  • MulleNuh

JA.. Fast jag är nu inte helt främmande mot förändringar.
    Men nog blir jag glad om det blir som jag tänkt från början!

mayasofie skrev 2008-10-24 22:06:15 följande:
    ja det är nog bäst ;) så man vigseln kan bli så som man önskar :)
  • fidar
    MyochErlend skrev 2008-10-24 22:17:53 följande:
    puff*
    jag håller med dig i ditt förra inlägg..
    ville bara skriva det :)
  • Duchess

Men då kanske ni kan bli det brudpar jag längtar efter att höra om: där brudgummen går in med sin mor till den väntande bruden som står med tärnorna längst fram i kyrkan!

MyochErlend skrev 2008-10-24 21:59:26 följande:
    .Om vi går in tillsammans..så har vi ju redan setts utanför kyrksalen...Ja..det var mina argument..Kom gärna med kommentarer..alltid lika intressant :D
  • MyochErlend
    Duchess skrev 2008-10-24 23:16:27 följande:
    Men då kanske ni kan bli det brudpar jag längtar efter att höra om: där brudgummen går in med sin mor till den väntande bruden som står med tärnorna längst fram i kyrkan!
    haha ja...kanske hade vart nåt ??:D
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-24 21:12:12 följande:
    Jag tvivlar nu iofs stark på att någon KRÄVER detta.Men ALLA får ju önska och lyssna hur prästen ter sig till detta.Vägrar han/hon så är det så.
    Det är tyvärr rätt vanligt att brudar KRÄVER att få genomföra denna brudöverlämning, försöker ordna fram annan "snällare" präst som gör som bruden säger eller med med allehanda manipulation söker genomdriva sin vilja.

I den församling jag tjänstgör fungerar inte detta eftersom vi tack och lov har en gemensam linje så ingen präst går med på brudöverlämning, och då går det inte att spela ut oss mot varandra.
Svar på tråden brudöverlämning