• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud

Det är klart att det är upp till var och en, men våra val påverkar andra. Vi lever inte i en isolerad bubbla. Därför uppstår denna diskussion.

• Burre Präst
    73an skrev 2008-10-26 13:27:56 följande:
    Så det påverkar dig hur andra väljer att göra??Ok, jag ska inte lägga mig i mera, fortsätt ni.
    Det påverkar oss alla! Dig, mig, feministbrud, och alla andra här i Sverige påverkas av vilka ritualer vi använder i samhället.

Om alltfler tycker att seden med brudöverlämning är så fin så ligger inte tanken långt bort att det också är fint att det först pappan är den som beskyddar sin dotter och sedan mannen som beskyddar sin hustru. Sedan kommer då tankarna på HUR mannen ska beskydda sin dotter eller hustru, och mot vad...

Och där har du vips en av de bärande argumenten inom det hedersrelaterade våldet.

Och det beror alltså på vad du (och alla andra) som väljer att vilja ha brudöverlämning tycker själva i frågan, för det är inte era åsikter som syns, det är handlingen.

Jag menar alltså inte att ni som vill ha brudöverlämning på något sätt förespråkar hedersvåld eller är emot kvinnans jämställdhet, men handlingen i sig kan vara en del i en större förändring i hur vi alla i samhället ser på kvinnan.
  • 73an

Ok jag skulle inte skriva något mer men jag måste bara fråga, om de är så tokigt och fel det här med brudöverlämning, och går emot den kristna tron. Varför strider ni inte mot kyrkan då istället? Så länge det tillåts där så kommer det fortsätta.

• Burre Präst
    73an skrev 2008-10-26 15:18:03 följande:
    Ok jag skulle inte skriva något mer men jag måste bara fråga, om de är så tokigt och fel det här med brudöverlämning, och går emot den kristna tron. Varför strider ni inte mot kyrkan då istället? Så länge det tillåts där så kommer det fortsätta.
    Det är inte Svenska Kyrkan som önskar införa brudöverlämning. Det är alltid önskemål från enskilda brudpar. Tvärtom har en hel del församlingar fattat principbeslut att inte tillåta det i församlingens kyrkor.

Och för egen del kan jag bara säga att jag för den här diskussionen med kolleger också.
  • En till präst

Den församling jag tjänstgör i har ett gemensamt beslut att INGEN präst går med på brudöverlämning, vilket vi också skriver i brevet brudparen får innan de träffar prästen.

På så sätt slipper vi manipulation och brudar som försöker fixa fram en annan präst som gör som de säger. Det sparar MYCKET tid och kraft och gör att vigselsamtalet kan handla om viktiga saker som parets relation och vilka de är istället för att man ska tjafsa en halvtimme om varför bruden inte får gå in med lilla pappa.

• Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-26 13:13:19 följande:
    Men alla kanske inte är kristna svenskar som ska vigas?
    Fast om man gifter sig i Svenska kyrkan så får man väl anpassa sig till deras sed?
  • MulleNuh

Jag anpassar mig efter kyrkan, MEN jag kommer iaf att lyssna och höra efter hur prästen tänker. Det borde det väl inte vara skottpengar på?!

• Duchess

När några präster (och t om en blivande präst) skrev om sina tankar här i tråden igår så bemötte du dem med ett gäspande.

Sånt tycker jag personligen att det är skottpengar på. De bemödar sig om att faktiskt ta diskussionen på allvar och lägger tid på att förklara hur de personligen, och Svenska Kyrkan rent generellt, tänker i frågan. Att du bara gäspar åt det är ju pinsamt. Inte för dem, men för dig.

MulleNuh skrev 2008-10-27 09:21:44 följande:
    Jag anpassar mig efter kyrkan, MEN jag kommer iaf att lyssna och höra efter hur prästen tänker. Det borde det väl inte vara skottpengar på?!
  • shakynose
    Ore skrev 2008-10-27 08:50:52 följande:
    Fast om man gifter sig i Svenska kyrkan så får man väl anpassa sig till deras sed?
    Eller hur? Jag tycker att det är bra att de som verkar inom Svenska Kyrkan säger ifrån och visar att den inte är en teaterscen! Respekterar man inte grundprinciperna i tron ska man inte vända sig till det samfundet och förvänta sig respekt tillbaka. Så enkelt är det.
    Jag skulle aldrig drömma om att ta den diskussionen (alltså att ändra en ceremoni för att passa mig) med ledarna inom min m2bs religion, och jag tycker att det är lika självklart att ingen ska göra det mot min religion heller!
Svar på tråden brudöverlämning