• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

ja jag tycker också det ska förbjudas helt isf! Ingen präst ska kunna godkänna det.. Då är verkligen problemet löst.
    En till präst skrev 2008-10-30 10:46:13 följande:

Er präst kan tillhöra dem som tycker "vuxna människor får göra som de vill" och då är det kanske ok för henne. De som utbildats under de sista 15 åren har fått lära sig på utbildningen att brudöverlämning är fel och att man ska göra sitt bästa för att avstyra det - men så länge det finns präster som ändå går med på det har vi kvar problemet.Det bästa vore om biskopsmötet kunde ta beslut och säga till i frågan så det inte längre är en personlig fråga som kan lösas olika från präst till präst.
  • Tx2

En till präst: Kan det inte även vara så att sv. kyrkan är rädda att neka för att man är rädd att det inte skulle bli så många kyrkliga vigslar utan att fler o fler funderar på borgerligt (för att få styra o ställa som man själv vill)?

• Duchess

Men om det för er del handlar om att ni inte vill se varandra innan vigseln så finns det ju andra lösningar. En av er kan t ex gå in själv i kyrkan medan den andre väntar där framme. Om själva kyrkorummet har sidoingångar kan ni gå in från varsitt håll och mötas från mitten (bara för att ge två alternativ)

För övrigt behöver prästen inte alls acceptera några beslut från brudens sida. Snarare tvärtom.

Sommarpar skrev 2008-10-30 10:23:17 följande:
    min pappa ska lämna över mig i kyrkan för att jag tror det betyder otur att se varann innan vigseln. Jag visste inte ens att det var kvinnoförtryck förrän jag läste det i en tidning i helgen, visste inte ens att prästen ska godkänna det....men det tycker jag prästen ska acceptera som ett beslut man tar och inget mer...
  • nennesjuttioåtta

hahhaa vilken otur vi ska få då eftersom vi fotograferad oss före vigseln så där var det inga hemligheter. Fast han visste ju inte hur jag skule se ut för det och vad ger det för otur? Kommer man att skiljas då? *biter på naglarna* Och är det enda anledningen i så fall? Varför skilde ni er? Efter att vi gifte oss började han vänsterprsassla och jag låg med chefen men det hade aldrig hänt om vi inte hade sett varann innan.

• Burre Präst
    min pappa ska lämna över mig i kyrkan för att jag tror det betyder otur att se varann innan vigseln. Jag visste inte ens att det var kvinnoförtryck förrän jag läste det i en tidning i helgen, visste inte ens att prästen ska godkänna det....men det tycker jag prästen ska acceptera som ett beslut man tar och inget mer...
    Skrock är inte heller ett giltigt argument för att förändra Svenska Kyrkans seder.

För femhundrasjuttioelfte gången: Kära "Sommarpar". Vigsel i Svenska Kyrkan är inte en privat företeelse utan en offentlig gudstjänst reglerad i Svenska Kyrkans Kyrkoordning. Det betyder att det är inte brudparet som bestämmer vad som ska ske och hur. Det gör i sista hand den tjänstgörande prästen, men även denne präst har vissa ramar att hålla sig till och är inte fri att bestämma vad som helst.

Är det ett absolut krav från din sida att få gå in med din pappa, så står det dig fritt att välja borgerlig vigsel. Som präst är jag innerligt trött på uppfattningen att bara för att man har drömt om något sedan man första gången såg en amerikansk film på TV så ska man få göra så när man viger sig.

Alltså:
    Brudledning ÄR ingen tradition i Svenska Kyrkan,
    det HAR ALDRIG VARIT tradition i Svenska Kyrkan och,
    så länge jag har något att säga till om,
    det KOMMER ALDRIG ATT BLI tradition i Svenska Kyrkan.
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-30 10:23:30 följande:
    nej nej.. Jag vill inte för att han vill.. Jag ville det innan jag träffade honom ens.Och ja det kan nog kanske vara som du säger! Att man fått idén från någon film eller vad som helst. Jag har ingen aning.. Men tror nog mer det kommer från min systers bröllop.. Då gick även hon in med min pappa och det var SÅÅÅ fint! Ja ända tills han klev på hennes klänning. Burre Präst skrev 2008-10-30 10:19:44 följande:
    Jo, jag tror absolut att ni båda fått det från någon film eller liknande!

Och jag tycker att amerikanska filmer är en riktigt usel anledning att införa en främmande sed i Svenska Kyrkan.
  • Sebastiána

Varför ska prästen acceptera det? Det är inte så vigselGUDSTJÄNSTEN är utformad i svenska kyrkan.

• Sebastiána

Jag tycker också att amerikanska filmer är en usel anledning att föra in en främmande sed i Svenska Kyrkan. Jag tror faktiskt att kyrkan skulle vinna på att sätta ner foten. Många uppfattar nog Svenska Kyrkan som lite "mesig" = att allt möjligt så att säga går för sig. Ibland är det bra att vara lite bestämd.

Även om man inte är religiös har man anledning att känna sig beklämd av att den amerikanska kulturen alltmer tränger undan all annan kultur (man kan kalla det kulturimperialism om man vill, själv tycker jag att det är ett för starkt ord). Varför ser vi inte mer svensk och europeisk film t.ex? Jag har sett flera icke-engelskspråkiga filmer som varit jättebra som "Antonias värld" och "Amelie från Monmartre". Det är tyvärr inte lätt att få folk att vilja följa med mig eftersom många anser att icke-engelskspråkig film är det samma som dålig/tråkig film.

• Ore
    Hur känner du för brudöverlämning nu när du fått reda på att det är en symbol för att kvinnan är underordnad mannen, och omyndig? Vill du fortfarande bli överlämnad?

Att det skulle betyda otur att se varandra innan vigseln är bara skrock. Och hur definierar man förresten "se varandra innan vigseln"? Det finns för övrigt andra lösningar för att inte se varandra förrän i kyrkan...

I övrigt kan du tycka att prästen ska acceptera erat beslut, men du kan inte kräva det. Det finns brudar som tycker att prästen ska låta bli att prata om Gud, och som inte vill ha en massa psalmer utan solosånger istället, och annat... Det funkar inte, eftersom Svenska kyrkan förrättar vigseln utifrån den ordning de har för vigslar. Och passar inte det brudparet så får de väl ha borgerlig vigsel istället.

Även om jag personligen tycker att brudöverlämning är lika fel då.
Svar på tråden brudöverlämning