• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • älskarlivet

Jag ville också gå in med pappa, men det är nog 10-15 år sen jag tänkte den tanken.. Nu när jag väl ska gifta mig vill jag gå in med min m2b, det är ju vi som är huvudpersonerna, inte jag och pappa. Jag vill visa vår kärlek för alla och då vill inte jag blanda in pappa.

MulleNuh skrev 2008-11-05 11:00:23 följande:
    Jag tillhör ju skaran som vill gå in med pappa! Dock inte med den tanken som finns i grunden.
  • nennesjuttioåtta

Fast det handlar väl mest om att få brudar som vill bli överlämnade att tänka efter varför just pappan ska få "äran" om de nu inte känner att de vill ha med sin blivande man att göra, förlåt, jag menar gå fram med sin blivande man. Då många brudar påtalar sin fina relation med just pappan.
    Var finns de som har bra relation med sin mamma, för det borde väl finnas? Eller kan det i så fall vara så att har man en bra relation med sin mor så är man så pass självständig att man inte behöver ledsagas av någon annan än den man kommer leva resten av sitt liv med (förhoppningsvis)?
    Nu spekaluerar jag bara.
    För om det är nu själva förhållandet mellan förälder och dotter som man har som anledning, och inte någon romantisk amerikansk film som ligger till grund, så borde väl även mamman kunna vara påtänkt som brudöverlämnare i något fall? Men det verkar ju inte så.

• MulleNuh

Fast det är ju lite fel att egentligen ifrågasätta ens relation med pappan vs mamman. Ni/man vet ju inte hur brudens familjesituation ser ut?!
    Nog borde väl mamman också duga lika väl som pappan. Jag kan ju bara tala för mig själv och säga att i vårat fall duger inte mamman lika bra.

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 11:05:15 följande:
    Fast det handlar väl mest om att få brudar som vill bli överlämnade att tänka efter varför just pappan ska få "äran" om de nu inte känner att de vill ha med sin blivande man att göra, förlåt, jag menar gå fram med sin blivande man. Då många brudar påtalar sin fina relation med just pappan. Var finns de som har bra relation med sin mamma, för det borde väl finnas? Eller kan det i så fall vara så att har man en bra relation med sin mor så är man så pass självständig att man inte behöver ledsagas av någon annan än den man kommer leva resten av sitt liv med (förhoppningsvis)? Nu spekaluerar jag bara. För om det är nu själva förhållandet mellan förälder och dotter som man har som anledning, och inte någon romantisk amerikansk film som ligger till grund, så borde väl även mamman kunna vara påtänkt som brudöverlämnare i något fall? Men det verkar ju inte så.
  • nennesjuttioåtta

Nej men tycker du inte det är konstigt att ALLA som är för brudöverlämning verkar ha sån fantastisk relation med just pappan och inte mamman? How come?
    Även jag har bättre kontakt med min pappa än mamma men allra bäst kontakt har jag med min man. Och det var ju han jag gifte mig med. Vad jag och mina föräldrar har för relation har ingen betydelse varken i äktenskapet eller vid vigseln. Det handlar ju bara om mig och min man och vår framtida familj. Detta skriver jag för att för något år sen eller 2 så var det en likadan tråd med samma ämne där de som blev överlämnade av sin far häcklade alla andra som uppenbarligen inte hade lika fiiiiiin kontakt med sin pappa som de hade. Som om det var därför man inte ville gå in med sin pappa. I så fall kan man väl ifrågasätta vad de har för relation med sin m2b, men det gör jag inte efterosm jag utgår från att alla gifter sig med någon de älskar högt och innerligt.

Du och jag brukar ju vara överens!

• MulleNuh

hehe jo nog är vi överens! Det är säkert så att ALLA vill ha med sin pappa.. Jag har inte varit medlem här så länge så jag kan svara på vad alla andra har sagt..
    Jag kan ju som sagt bara tala för mig själv..
    Och ja, jag ska inte gifta mig med min pappa eller mamma eller broder tuck heller!
    Det är svårt att förklara bara. Kan dra in lite persnoliga grejer här.

Pappa har haft ett helveeetiskt liv efter hans och mammas skiljsmässa. Och jag har även varit med i hans helveeetiska tillvaro!
    Jag tappade helt respekten för honom då. Det var otroligt jobbigt då han var min papps liksom!

Efter det så ändrade han radikalt på sig. Han gjorde ALLT för att "vinna mig tillbaka". Och det gjorde han med stort..

Han har inget med själva giftermålet att göra.. Det är ju så klart jag och Micke.. MEN detta är en grej jag vill göra för honom efter allt vi gått igenom tillsammans.

Han har ju sett hur allt skit "förströde" mig då. Jag tappade ALLT vad respekt för killar heter. (men oj så skumt jag skriver )

Han har varit lite förkrossad över att jag aldrig kommer hitta någon man jag älskar och vill ha familj med. Så för honom är detta enromt! Att jag ska gifta mig alltså. Därför vill jag ha honom delaktig på detta vis.

Ja ja detta blev långt! Sorry!! Men ändå är det en väääldigt kort variant av verkligeheten.

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 11:31:07 följande:
    Nej men tycker du inte det är konstigt att ALLA som är för brudöverlämning verkar ha sån fantastisk relation med just pappan och inte mamman? How come?Även jag har bättre kontakt med min pappa än mamma men allra bäst kontakt har jag med min man. Och det var ju han jag gifte mig med. Vad jag och mina föräldrar har för relation har ingen betydelse varken i äktenskapet eller vid vigseln. Det handlar ju bara om mig och min man och vår framtida familj. Detta skriver jag för att för något år sen eller 2 så var det en likadan tråd med samma ämne där de som blev överlämnade av sin far häcklade alla andra som uppenbarligen inte hade lika fiiiiiin kontakt med sin pappa som de hade. Som om det var därför man inte ville gå in med sin pappa. I så fall kan man väl ifrågasätta vad de har för relation med sin m2b, men det gör jag inte efterosm jag utgår från att alla gifter sig med någon de älskar högt och innerligt.Du och jag brukar ju vara överens!
  • Vi2iJuli

Jag funderade på en sak... folk härinne säger ju att "folk" kommer se symboliken med brudöverlämning när dom är gäster på bröllopet.
    Men, då undrar jag, SÅ vanligt kan det ju faktiskt inte vara att folk vet vad det "betyder" eftersom prästerna måste förklara för brudparen vad innebörden av brudöverläming är.
    Så det där argumentet med att "alla kommer tycka det är kvinnoförtryck på 2000-talet för dom vet vad innebörden av brudöverlämning är".
    Summa summarum: jag tror INTE folk vet så mkt ang. den symboliken som folk härinne verkar tro.

• älskarlivet

Jag tror att den äldre generationen mer vet vad det innebär!

Vi2iJuli skrev 2008-11-05 12:16:15 följande:
    Jag funderade på en sak... folk härinne säger ju att "folk" kommer se symboliken med brudöverlämning när dom är gäster på bröllopet.Men, då undrar jag, SÅ vanligt kan det ju faktiskt inte vara att folk vet vad det "betyder" eftersom prästerna måste förklara för brudparen vad innebörden av brudöverläming är.Så det där argumentet med att "alla kommer tycka det är kvinnoförtryck på 2000-talet för dom vet vad innebörden av brudöverlämning är".Summa summarum: jag tror INTE folk vet så mkt ang. den symboliken som folk härinne verkar tro.
  • nennesjuttioåtta
    Vi2iJuli skrev 2008-11-05 12:16:15 följande:
    Jag funderade på en sak... folk härinne säger ju att "folk" kommer se symboliken med brudöverlämning när dom är gäster på bröllopet.Men, då undrar jag, SÅ vanligt kan det ju faktiskt inte vara att folk vet vad det "betyder" eftersom prästerna måste förklara för brudparen vad innebörden av brudöverläming är.Så det där argumentet med att "alla kommer tycka det är kvinnoförtryck på 2000-talet för dom vet vad innebörden av brudöverlämning är".Summa summarum: jag tror INTE folk vet så mkt ang. den symboliken som folk härinne verkar tro.
    Jag kanske tillhör den äldre generationen då, eftersom jag tänker så...
  • nennesjuttioåtta

Mullenuh

Ok, jag förstår. Men finns det inget annat sätt att visa det på? Ett fint tal på festen?

• MulleNuh

Du menar att JAG ska hålla tal?? NEJ för sjutton! Det går inte..
    Jag tycker det är jobbigt nog att behöva stå framför en massa människor i kyrkan.

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 12:41:09 följande:
    Mullenuh Ok, jag förstår. Men finns det inget annat sätt att visa det på? Ett fint tal på festen?
Svar på tråden brudöverlämning