• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • älskarlivet

När vi gifter oss är det båda som står i centrum.. Min sambo gillar inte att stå i centrum, men vet att han måste göra det på vår bröllopsdag.. Jag vill verkligen inte glänsa mer än honom, vi gör detta tillsammans!

MulleNuh skrev 2008-11-05 13:31:55 följande:
    Men det håller jag med om! VARFÖR är det bara bruden som ska gälla?! Jag frågade min kille om just detta. Han vill inte vara i centrum. Han vill att jag ska synas mer.. Skumt.
  • älskarlivet

Jag skulle då aldrig få för mig att bli en mamma åt min man! No way, det finns inte i min värld! Mitt ex ville att jag skulle vara hans mamma, jag skulle städa, laga mat, diska etc.. Sen gjorde han en massa andra hemska saker, men jag stack så fort jag kunde!

laris skrev 2008-11-05 13:49:48 följande:
    Hej tjejr! Läste en rolig artikel i en av mina många bröllopstidningar. Artikeln heter "Bäst bloggat på www.bröllopsguiden.se". Man har alltså tagit med många roliga och bra inlägg. Ett inlägg lyder:Citat:"Det var så, att vi tidigare idag åt lunch hos sambons föräldrar. Vi började prata om ingången i kyrkan, och jag förklarade att kyrkans syn på att fadern överlämnar sin dotter till blivande maken. "Jo, men så är det ju", blinkade svågern, "det vet ju alla att fruntimmer inte kan ta vara på sig själva". Men jag skall alltid ha sista ordet-Så också denna gång- Så jag såg på honom och sa: "Själv tycker jag att det borde vara brudgummen som leds in av sin mor för att bli överlämnad till bruden. Det är ändå så det fungerar i praktiken. "Svågern la ner sina bestick, log och sa: "ligger mycket i det, väldigt mycket...."Handen på hjärtat tjejer- Visst känner ni väl en och annan karl som bara byter mamma när de går in i ett förhållande? " SlutsitatVisst var det ett bra inlägg??!
  • nennesjuttioåtta

Men efter vigseln. Springer du ut på kyrktrappen själv då *tadaaa* eller får han vara med då? Jäklar vad det tas kort och kastas ris och hurras då. Inte roligt att hamna där om man inte vill stå i centrum.

laris
    Men kyrkan tycker ju att bruden inte ska gå in med någon annan än sin blivande man. Dock håller jag med om att det oftast är brudgummen som byter mamma och det rimligtvis borde vara ett vanligare alternativ om man ska ta anledningen att det är relationen mellan föräldrar och barn som ska visas upp under bröllopsmarschen.

Inte i mitt fall dock, han är fan inte på servicehem här utan vi får fixa hushållsarbetet tillsammans. Sen fick jag inte planera bröllopet helt själv heller, men det är inte mer än rättvist och bara att gilla läget.

• laris

Samma här! =)

Men man lär sig av alla misstag.

älskarlivet skrev 2008-11-05 14:03:31 följande:
    Jag skulle då aldrig få för mig att bli en mamma åt min man! No way, det finns inte i min värld! Mitt ex ville att jag skulle vara hans mamma, jag skulle städa, laga mat, diska etc.. Sen gjorde han en massa andra hemska saker, men jag stack så fort jag kunde!
  • MulleNuh

ni tar allt på så stort allvar tycker jag och överdriver en hel del ang detta nu!

• nennesjuttioåtta
    MulleNuh skrev 2008-11-05 14:08:38 följande:
    ni tar allt på så stort allvar tycker jag och överdriver en hel del ang detta nu!
    näjnäjj. Eller kanske ja? Både och! Det är ju trots allt en rätt allvarlig grej det här att gifta sig, men däremot en rätt fånig grej att gå in med sin pappa. Tycker JAG.
    Vad sa farmor??
  • MulleNuh

oj henne glömde jag! Har ätit en äcklig kantarellsoppa! Ska ringa nu!

• Daa

Jag har heller inte lagt mig i den här tråden tidigare, mest läst och begrundat...
    Jag kan tänka mig att vi som är födda och uppvuxna med frihet, och alltså tar den för given, kanske har svårt att se symboliken i att pappa överlämnar sin dotter, för vi vet ju att bruden har valt det själv, både sin blivande make och utformningen av vigseln.

Däremot tror jag att de som har blivit överlämnade "på riktigt", och de som har flytt för att slippa bli överlämnade "på riktigt" (alltså att deras far gifter bort dem med en man som han har valt), mycket väl förstår symboliken. Rimligtvis (och med all rätt) undrar de vad tusan vi håller på med, vi fria kvinnor som väljer att, om än bara symboliskt, framstå som omyndiga och underordnade.

Vi2iJuli skrev 2008-11-05 12:16:15 följande:
    Jag funderade på en sak... folk härinne säger ju att "folk" kommer se symboliken med brudöverlämning när dom är gäster på bröllopet.Men, då undrar jag, SÅ vanligt kan det ju faktiskt inte vara att folk vet vad det "betyder" eftersom prästerna måste förklara för brudparen vad innebörden av brudöverläming är.Så det där argumentet med att "alla kommer tycka det är kvinnoförtryck på 2000-talet för dom vet vad innebörden av brudöverlämning är".Summa summarum: jag tror INTE folk vet så mkt ang. den symboliken som folk härinne verkar tro.
  • MulleNuh

Mycket bra!

Daa skrev 2008-11-05 14:14:01 följande:
    Jag har heller inte lagt mig i den här tråden tidigare, mest läst och begrundat...Jag kan tänka mig att vi som är födda och uppvuxna med frihet, och alltså tar den för given, kanske har svårt att se symboliken i att pappa överlämnar sin dotter, för vi vet ju att bruden har valt det själv, både sin blivande make och utformningen av vigseln. Däremot tror jag att de som har blivit överlämnade "på riktigt", och de som har flytt för att slippa bli överlämnade "på riktigt" (alltså att deras far gifter bort dem med en man som han har valt), mycket väl förstår symboliken. Rimligtvis (och med all rätt) undrar de vad tusan vi håller på med, vi fria kvinnor som väljer att, om än bara symboliskt, framstå som omyndiga och underordnade.
Svar på tråden brudöverlämning