• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-10 09:34:03 följande:
    Enl vissa här så tycker ALLA präster så här, men uppenbarligen inte..
    Nej, det är klart att ALLA präster inte tycker så. Men de allra flesta präster är nog väldigt medvetna om symboliken i brudöverlämning, men sedan kanske de ändå låter er göra som ni vill (minsta motståndets lag). Och Svenska kyrkan som organisation, är emot det, precis som Duchess säger. Och det borde verkligen prästen i "er" kyrka veta, annars är h*n extremt oinformerad.

I övrigt kan jag säga att det enda bröllop jag varit på som haft brudöverlämning har varit utomlands, i ett land där detta är en utbredd tradition. Övriga 15-tal bröllop har bruden och brudgummen gått in tillsammans.
  • Duchess

Jag har varit på gissningsvis 40-50 vigslar (brukar spela på vigslar). Brudöverlämning har förekommit vid ett enda tillfälle, och då var bruden från USA.

Ore skrev 2008-11-10 10:26:01 följande:
    I övrigt kan jag säga att det enda bröllop jag varit på som haft brudöverlämning har varit utomlands, i ett land där detta är en utbredd tradition. Övriga 15-tal bröllop har bruden och brudgummen gått in tillsammans.
  • MulleNuh

Jo då jag minns att någon i någon liknande tråd skrivit att alla präster känner så men inte alla har orken att bry sig.

• MulleNuh

Njae kanske inte dominerande. Men absolut inte ovanligt..
    Detta gäller långt upp i norr..
    Burre Präst skrev 2008-11-10 09:36:23 följande:

Intressant. Dessa två menar alltså att brudöverlämning är det totalt dominerande i denna kyrka? Var ligger den?
  • MulleNuh

Jo so be it.. MEN kanske dom inte är helt oinformerade utan kanske inte ser på det på samma sätt?!

Ore skrev 2008-11-10 10:26:01 följande:
    Nej, det är klart att ALLA präster inte tycker så. Men de allra flesta präster är nog väldigt medvetna om symboliken i brudöverlämning, men sedan kanske de ändå låter er göra som ni vill (minsta motståndets lag). Och Svenska kyrkan som organisation, är emot det, precis som Duchess säger. Och det borde verkligen prästen i "er" kyrka veta, annars är h*n extremt oinformerad. I övrigt kan jag säga att det enda bröllop jag varit på som haft brudöverlämning har varit utomlands, i ett land där detta är en utbredd tradition. Övriga 15-tal bröllop har bruden och brudgummen gått in tillsammans.
  • Ore

Fast om de inte ens har en aning om vad symboliken i brudöverlämning innebär så ÄR de extremt oinformerade. Jag tycker att det minsta man kan begära, även av präster som inte har något emot brudöverlämning, är att de talar om att det är en tradition som i vissa länder levt kvar från när kvinnan alltid var omyndig, och ansågs underställd/ägd av först sin far och sedan sin man.

MulleNuh skrev 2008-11-10 10:52:11 följande:
    Jo so be it.. MEN kanske dom inte är helt oinformerade utan kanske inte ser på det på samma sätt?!
  • Ore

Jag menar alltså att jag anser att en präst, även om de själva har en annan syn på brudöverlämning, har en skyldighet att informera brudparet om den andra symboliken. Som de alltså enligt mig ska känna till, annars är de oinformerade.

• Duchess

Utan att veta vilka personerna i fråga är så vet jag att det i norra delarna av Luleå stift, där laestadianismen fortfarande är stark, finns de som har en annan äktenskapssyn. Det innebär likväl inte att Svenska Kyrkan som organisation ändrat sig.

För övrigt bor jag i Luleå stift (som omfattar Norr- och Västerbotten). Vid den absoluta majoriteten av alla vigslar jag varit på har brudparet gått in på det traditionella sättet, dvs med varandra. Jag tvivlar inte på att det du beskriver lokalt är sant, men jag hävdar att det måste vara ett undantag.

MulleNuh skrev 2008-11-10 10:50:18 följande:
    Njae kanske inte dominerande. Men absolut inte ovanligt..Detta gäller långt upp i norr..Burre Präst skrev 2008-11-10 09:36:23 följande:
  • Daa

MulleNuh: Min man och jag vigdes i kyrkan du pratar om (kul att du också ska gifta dig där förresten, en jättefin kyrka! ) och jag har även varit på andra vigslar i den kyrkan. Har aldrig sett en brud bli överlämnad där, så jag blev riktigt förvånad när jag läste ditt inlägg om de du pratade med där.

• En till präst
    excalibu skrev 2008-11-10 02:58:02 följande:
    Hmm läste hela tråden nu... och undrar "en till präst".. kan du förtydliga Svenska kyrkans syn på äktensakap och värför överlämning av bruden strider mot det?
    Svenska kyrkans syn på äktenskapet är att det är frivilligt, att båda parter ska ha valt varandra av kärlek.
    För att äktenskapet ska fungera livet ut förutsätts trohet och vilja att hålla i hop i mörka och ljusa dagar.
    Både man och kvinna lovar svarar därför ja på frågan om de vill ha varandra till man/hustru och älska varandra i nöd och lust.

Kort sagt; Svenska kyrkans syn på äktenskapet är att man och kvinna är lika mycket värda, lika ansvariga och jämlika.

Därför har vi i Svenska kyrkan SAMMA löften för man och kvinna -
    (I andra kyrkor lovar mannen och kvinnan olika saker, och då lovar ofta kvinnan att lyda mannen)

Och därför går man och kvinna till altaret tillsammans - det uttrycker deras ömsesidiga val av varandra.

När pappor lämnar över vuxna döttrar ger det en unken bismak av förmyndare som överlämnar en omyndig kvinna till en ny förmyndare. Det strider mot Svenska kyrkans tro om äktenskapet.
Svar på tråden brudöverlämning